Oslo: Smart trafikkstyring og parkering

Prosjektet prøver ut smarte teknologiske og kostnadseffektive løsninger for parkering og trafikkstyring gjennom differensierte og behovstilpassede løsninger.

Bakgrunn

Oslo kommune skal utvikles til en bo-vennlig, grønn og smart by. Et bidrag i dette arbeidet er å utvikle smarte løsninger og verktøy for byutvikling, herunder smarte teknologiske og kostnadseffektive løsninger for parkering og trafikkstyring gjennom differensierte og behovstilpassede løsninger.

Om prosjektet

Prosjektet Smart trafikkstyring og parkering har fått midler fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet under programmet Plansatsing mot store byer. Prosjektets formål har vært å prøve ut smarte teknologiske og kostnadseffektive løsninger for parkering og trafikkstyring. Teknologi-pilotens dekningsområde var et avgrenset område i Oslo by som representerer et tverrsnitt av de utfordringene som ønskes løst ved bruk av ny teknologi, og som kan gi nødvendig kunnskap, læring og overføringsverdi.

Oslo kommune gjennomførte teknologi-piloten som følger:

  • utvikling av digital database over alle parkeringsskiltvedtak i offentlig gate i Oslo
  •  kartlegging, markedsundersøkelse, analyse av aktuell teknologi og tilpasning
  • testing av smart parkeringsteknologi (Bydel Grünerløkka 2015 og Oslo sentrum 2016) som muliggjør dynamisk skilting, dynamisk parkering, og forhåndsbooking av parkeringsplass med app)
  • tilrettelegging for behovstilpassede digitale brukertjenester og 1. generasjon teknologi for førerløse kjøretøy

Prosjektet hadde særlig fokus på gjennomføring av en pilot i Oslo sentrum med digital kartlegging av dagens parkeringsplasser. Bruk av teknologi til parkering og trafikkstyring er under rask utvikling. Prosjektet hadde derfor som mål å kartlegge og teste konkrete løsninger for smart parkeringsteknologi slik som losselommer for vareleveranse, gjennom sensorer i bakke, bruk av Autopass-brikker, foto-skanning av skilt og smarte apper.

Pilot-prosjektet var et tverrgående utviklingsprosjekt i Bymiljøetaten – fra utredning, via teknologi, til drift, vedlikehold og forvaltning. I tillegg ble det lagt til rette for samhandling med samarbeidende byer og kommuner i et regionalt perspektiv, blant annet gjennom seminarer og nettverk med de fire største byene.

Oslo kommune arbeider nå videre med å prøve ut og integrere smarte løsninger for parkering i sitt utviklingsarbeid blant annet basert på erfaringene fra prosjektet.

Prosjektet som del av programmet Plansatsing mot store byer

Kommunal- og moderniseringsdepartementet støttet prosjektet med 1,3 mill. kroner i 2014 og 1,9 mill. kroner i 2015. Departementet la blant annet vekt på at prosjektet integrerer bruk av smart teknologi for å kunne styre trafikk og parkering som virkemiddel for byutvikling, og at det ville fremskaffe informasjon som vil komme flere byer til nytte.