Kringkastingsloven

Kringkasting og audiovisuelle bestillingstjenester er regulert i kringkastingsloven. Kultur- og likestillingsdepartementet har ansvar for lov om kringkasting og audiovisuelle besstillingstjenester med forskrifter.

Loven inneholder blant annet bestemmelser om adgangen til å drive kringkasting (konsesjonsplikt), regler om reklame, sponsing og produktplassering, videresendinger i kabelnett, formidlingsplikt og overordnede bestemmelser om organiseringen av NRK. Forvaltning av og tilsyn med kringkastingsloven er i hovedsak delegert til Medietilsynet.

Kringkastingsloven bygger i stor grad på internasjonal regulering, særlig direktivet om audiovisuelle medietjenester 2010/13/EU (AMT-direktivet). AMT-direktivet regulerer blant annet innhold og markedsføring i fjernsyn og audiovisuelle bestillingstjenester.  På bakgrunn av lovproposisjonen Prop. 66 LS (2023-2024) har Stortinget vedtatt endringer i kringkastingsloven og enkelte andre lover for å gjennomføre i norsk rett endringsdirektiv til direktiv om audiovisuelle medietjenester mv (AMT-direktivet). Endringene innebærer en utvidelse av kringkastingslovens virkeområde til å omfatte videodelingsplattformtjenester, og går blant annet ut på å gi økt beskyttelse mot skadelig og ulovlig innhold i slike tjenester. Dessuten stilles det skjerpede krav til universell utforming av innhold i audiovisuelle medietjenester. Og det settes økte krav til uavhengighet for Medietilsynet, Helsedirektoratet og Direktoratet for medisinske produkter ved tilsyn med norske bestemmelser som gjennomfører AMT-direktivet ((EU)2018/1808) i norsk rett.  

Allmennkringkasting

I Norge har vi en offentlig allmennkringkaster (NRK). TV 2 har inngått en avtale med staten om å levere kommersielle allmennkringkastingstjenester på TV som løper ut 31. desember 2028.

Departementet har ansvar for eierstyringen av Norsk Rikskringkasting (NRK). NRK finansieres ved tilskudd som bevilges over statsbudsjettet. NRK har i oppdrag å tilby allmennkringkasting både på radio, tv og internett. Allmennkringkastingsoppdraget til NRK følger av NRK-plakaten og NRKs vedtekter.

NRK er organisert som et aksjeselskap som er heleid av staten. Det er Kultur- og likestillingsdepartementet ved kultur- og likestillingsministeren som utgjør selskapets generalforsamling. Det blir avholdt ordinær generalforsamling i juni hvert år. I Prop. 1 S (2022-2023) presenterte regjeringen endringer i NRK-plakaten og foreslo et fireårig økonomisk styringssignal for NRK. Styringssignalet gjelder for perioden 2023 til 2026.

TV 2 har inngått en avtale med staten om å tilby kommersiell allmennkringkastingstjenester på TV i perioden 2024 til 2028. Kompensasjonen er på inntil 150 millioner kroner årlig, inkludert en rimelig fortjeneste. Allmennkringkastingsoppdraget omfatter krav om å levere egenproduserte riksdekkende nyhetsprogrammer med base i den sentrale nyhetsredaksjonen, norskspråklige programmer for barn og unge, førstegangsvisninger av norsk film og tv-drama. Det stilles også krav om at hovedredaksjonen og den sentrale nyhetsredaksjonen må ligge minst 100 km utenfor Oslo sentrum. TV 2 har valgt å lokalisere virksomheten sin i Bergen, TV 2 må formidle allmennkringkastingsinnholdet sitt på en lineær fjernsynskanal og i en ikke-lineær plattform.

Konsesjoner

Etter kringkastingsloven har Norsk rikskringkasting rett til å drive kringkasting. Andre enn NRK må ha konsesjon for å drive kringkasting eller lokalkringkasting som formidles via trådløse, bakkebaserte senderanlegg.

Medietilsynet tildeler konsesjoner til lokalkringkastingsformål og digital kringkasting. Nærmere informasjon om dette finnes på Medietilsynets nettsider.

Aktuelle lenker: