Gir dispensasjon for transport av 45-fots container med sidelastere

– Regjeringen ønsker at mer gods skal fraktes til sjøs og på jernbane i stedet for på vei. Nå får transportørene dispensasjon, slik at transport av 45-fots container med sidelaster på vogntog blir tillatt. Dette forenkler lastingen av containere av og på vogntog når gods skal flyttes mellom vogntog, skip og jernbane, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I dag er det slik at dersom man har et vogntog med en 45-fots container, blir vogntoget for langt hvis man også skal ha med en sidelaster (kran). Man overskrider da tillatt maksimallengde for vogntog, som er 17,5 meter, med 1,1 meter. Ved å tillate større lengder, vil transportørene kunne bruke sidelastere, som gjør det enklere å flytte containerne fra vogntoget til skip eller jernbane.

Dispensasjonen som nå gis, er tidsbegrenset og gjelder inntil nytt EU-regelverk på området er vurdert nasjonalt. Den gjelder kun for veier med tillatt vogntoglengde 19,5 meter. Kjøring er bare tillatt mellom nærmeste egnede jernbanestasjon, eller laste- og lossehavn og bestemmelsessted, og ved transport av tom 45-fots container mellom bestemmelsessted og lagringsplass.

– Dispensasjonen legger til rette for at transport av 45-fots containere kan foregå på en mer praktisk måte. Overføring av gods fra vei til sjø og bane er det overordnede målet vi jobber mot. Dette er et steg i riktig retning, sier Solvik-Olsen.

Styrket innsats for godsoverføring fra vei til sjø og bane
Regjeringen jobber med overføring av gods fra vei til sjø og bane på flere måter.

– Vi er i full gang med å styrke vedlikeholdet av jernbanenettet. For første gang på flere tiår reduseres vedlikeholdsetterslepet. Dette gir en mer driftsstabil jernbane, som fører til bedre punktlighet og regularitet for togtrafikken. Tilliten i næringslivet til skinnegående transport er helt avhengig av at togene kommer og går når de skal. Vi arbeider også med å forbedre kapasiteten på jernbanenettet, blant annet ved å bygge nye og forlenge eksisterende kryssingsspor.  Jernbaneverket startet i 2015 etableringen av alternative beredskaps- og omlastningsterminaler.  For å sikre en effektiv og konkurransenøytral drift, har Jernbaneverket også overtatt driftsansvaret for godsterminalene.

– For å styrke konkurransekraften til godstransport på skip, foreslår regjeringen å fjerne losberedskapsavgiften for nærskipsfarten (gevinst 86 millioner kroner per år) og vi har effektivisert og konkurranseutsatt den brukerbetalte tilbringertjenesten for los (gevinst 25 millioner kroner per år). I sum betyr dette avgiftskutt og effektiviseringsgevinst på over 100 millioner kroner hvert år. Lavere kostnader gjør skipsfarten mer konkurransedyktig.

– Videre har regjeringen tilrettelagt for økt bruk av farledsbevis, som bidrar til å redusere kostnader, i 2015 ble tidenes første nasjonale havnestrategi lansert. Vi har etablert en tilskuddsordning for havnesamarbeid, 10 prosent av infrastrukturfondet skal gå til sjøtransport, i Kystverkets avgifter for 2015 gis det for første gang en avgiftsrabatt til miljøvennlige skip, elavgiften for landstrøm er redusert, og i arbeidet med ny Nasjonal transportplan vurderes en midlertidig tilskuddsordning til bedrifter som velger å overføre gods fra vei til sjø, sier Solvik-Olsen.