Kronikk:

Sommeren er de store opplevelsers årstid

Gruppebilde med utsikt over Oslo i bakgrunnen. På bildet er næringsminister Monica Mæland, direktør ved Sørlandet kunstmuseum og rådsleder Reidar Fuglestad, kulturminister Linda Hofstad Helleland og visepresident i NHO, konserndirektør og  rådsmedlem Morten Thorvaldsen.
Bilde fra venstre: Næringsminister Monica Mæland, direktør ved Sørlandet kunstmuseum og rådsleder Reidar Fuglestad, kulturminister Linda Hofstad Helleland og visepresident i NHO, konserndirektør og rådsmedlem Morten Thorvaldsen. Foto: KUD

Sommeren er her! Fly, båter og veier er fulle av forventningsfulle store og små, på vei til sin store feriedrøm – årets store opplevelse som deles med familie og venner i lang tid fremover. Det er flott at folk reiser og får nye impulser. Mange, både norske og utenlandske, velger å reise til og i Norge. Og det er fantastiske opplevelser som venter dem: kontrastene mellom dype klare fjorder og steile mektige fjell med hvite topper, midnattssolen som visker ut skillet mellom natt og dag.

I Norge har alltid naturen vært det store trekkplasteret for turister; fjord og fjell, bre og vidde, midnattssol og nordlys. Kulturaspektet har tradisjonelt sett ofte dreid seg om kulturminner, kulturlandskap, tradisjonsmat og –håndverk, folkemusikk og bunader. Dette er det viktig å vise fram.

Men noe er i endring: Turister i dag etterspør i stadig større grad kulturopplevelser når de velger reisemål. Det betyr ikke at fjord og fjell er ute. Nei, derimot viser både internasjonale undersøkelser og Turistundersøkelsen til Innovasjon Norge at turistene sier "ja takk!" til begge deler; at vi nordmenn og våre utenlandske gjester ønsker både eventyrlige naturopplevelser og de store kulturopplevelser. Svært mange kjenner seg nok igjen i dette.

Bare i sommersesongen i fjor la kulturturistene igjen ikke mindre enn ni milliarder kroner på overnattinger, restaurantbesøk, reise og opplevelser. I seg selv er dette et oppsiktsvekkende høyt tall, men enda mer interessant er trenden: sammenligner vi med to år tidligere, er omsetningen mer enn doblet, fra 3,9 milliarder kroner i 2014. Undersøkelser viser dessuten også at kulturturistene bruker mer penger per dag, og mer penger per reise, enn øvrige turister. Sommeren er videre høysesong for alle som jobber med å tilrettelegge for at andres ferie nettopp skal bli en opplevelse de husker. I Norge arbeider mer enn 200 000 personer for å legge til rette for andres opplevelser. Dette viser at reiseliv og kultur bidrar stort til verdiskapning i Norge.

Kunst- og kultur er selve nerven i det å reise og å oppleve både egen og andres kultur. Kulturfeltet er levende og mangfoldig. Kulturfeltet er skapende og utøvende kunstnere, arkitektur, kulturarv og samtidskunst, profesjonell, frivillig og amatør, store og små, hånd i hånd. Om det er de store, som Festspillene i Bergen, Peer Gynt i Gudbrandsdalen, Dyreparken i Kristiansand, Munchmuseet i Oslo, kulturarven på Røros eller Ishavskatedralen i Tromsø. Eller de mindre, som hyttene på Manshausen i Steigen og Fleinvær utenfor Bodø, Balkesenteret på Hadeland, Austråttborgen på Ørlandet eller Hardanger fartøyvernsenter. Norge har så mye å by på!

Regjeringen satser på kulturturisme, og vi har skyhøye ambisjoner. Derfor har vi satt sammen et A-lag av personer med solid erfaring fra både reiseliv, kulturliv og idrett. Disse skal gi regjeringen viktige innspill til arbeidet med en strategi for videre utvikling og økning av verdiskapningen på dette feltet. Potensialet er stort, og vi mener at det er rom for å gi kulturturistene enda flere grunner for å reise i Norge.