Reach/XVII/bly i ammunisjon og fiskeutstyr

Kommisjonsforordning (EU) .../... av XXX om endring av vedlegg XVII i europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 1907/2006 (Reach) for bly i ammunisjon og fiskeutstyr

COMMISSION REGULATION (EU) …/… of XXX amending Annex XVII to Regulation (EC) No 1907/2006 of the European Parliament and of the Council concerning the Registration, Evaluation, Authorisation and Restriction of Chemicals (REACH) as regards lead in ammunition and fishing tackle

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 19.03.2020

Spesialutvalg: Handelsforenklinger / Kjemikalier

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Klima- og miljødepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering

Kapittel i EØS-avtalen: XV. Farlige stoffer

Status

Echa gjennomførte en offentlig høring av forslaget 24. mars- 24. september 2021 og 29. juni-29.august 2022.

Echas komité for risikovurdering (Rac) og den sosioøkonomiske komiteen (Seac) har vurdert restriksjonsforslaget. Komiteene konkluderer med at bruk av bly i ammunisjon og fiskeutstyr forårsaker betydelig lokal blyforurensning og utgjør en risiko for menneskers helse og for miljøet. Det mest hensiktsmessige tiltaket i EU/EØS-området for å regulere risikoen er en restriksjon/forbud.

Forslaget ble sendt til Europakommisjonen for videre behandling i mars 2023. Alle dokumenter, inkludert "Final opinion" som er det ferdige forslaget fra Echa ligger på Echa sine sider: Registry of restriction intentions until outcome - ECHA (europa.eu).

Forslaget ventes å komme på dagsorden i Reach-komiteen i oktober eller desember 2023. Miljødirektoratet vil gjennomføre en nasjonal informasjonsinnhenting for å kartlegge de nasjonale konsekvensene av forslaget før behandlingen i Reach-komiteen. Dersom aktører på det norske markedet har kommentarer til forslaget, er det viktig å gi innspill til denne informasjonsinnhentingen.

Sammendrag av innhold

Bly er et metall med mange helse- og miljøskadelige egenskaper, og har vært ført opp på norske myndigheters prioritetsliste siden 1997 med mål om utfasing av bruk og stans av utslipp. Det har allikevel blitt brukt i ammunisjon og fiskeutstyr, for eksempel fiskesøkker, i mange tiår. Det blir anslått at rundt 100 000 tonn bly blir sluppet ut i miljøet i EU per år fra sportsskyting (79 %), jakt (14 %) og fiske (7 %). Ifølge norske miljøstatus er blyammunisjon nå den viktigste kilden til bly i miljøet i Norge. EUs kjemikaliebyrå Echa har estimert at minst 135 millioner fugler risikerer å bli forgiftet av bly hvert år. Mennesker kan bli eksponert for bly blant annet ved inntak av vilt som er skutt med blyammunisjon eller når de lager fiskesøkker og sluker hjemme. Blyeksponering er spesielt skadelig for barn, og EU har allerede innført flere restriksjoner for å hindre at spesielt små barn blir eksponert for bly. Echa anslår at rundt en million barn er sårbare for de skadelige effektene av bly på grunn av inntak av vilt i EU.

EUs forbud mot bruk av blyhagl i og ved våtmark begynte å gjelde 15. februar 2023, se EØS-notatet. Dette er gjort primært for å verne fugler som lever i våtmark, men også arter som livnærer seg på fuglene.

EUs kjemikaliebyrå Echa har etter anmodning fra Europakommisjonen utarbeidet et forslag til forbud mot bly i ammunisjon og fiskeutstyr. Forslaget er omfattende og detaljert. Nedenfor beskriver vi hovedpunktene i Echas endelige forslag til forbud:

Forbud:

  • mot å bringe i omsetning følgende som inneholder 1 % bly eller mer
    • hagl
    • fiskesøkker og sluker
    • "fishing wire"[1] (heretter kalt blyline)

  • mot bruk av følgende som inneholder 1 % bly eller mer
    • hagl til jakt og sportskyting
    • prosjektiler som ikke er definert som hagl (for eksempel kuler) til jakt og sportsskyting
    • fiskesøkker, sluker og blyline for fisking
    • fiskesøkker sammen med annet fiskeutstyr hvor meningen er at søkket skal falle av ved bruk

Unntak:

  • Bruk av prosjektiler som ikke er hagl[2],
    • til seljakt, der bruker har løyve til å jakte sel
    • til sportsskyting innendørs
    • til sportsskyting utendørs dersom
      • skytebanen har opplyst/notifisert medlemslandet om at det skytes med bly
      • blyprosjektilene må samles opp/begrenses ved hjelp av kulefang eller sandfang bygd i samsvar med beste praksis for sandfang, inkludert
        • vanntett barriere mellom sandfanget og underliggende jordsmonn
        • et overhengende tak eller permanent dekke
        • begrensning av avrenning fra skytebanen, overvåkning og evt. behandling av avrenning fra skytebanen i samsvar med EUs rammedirektiv for vann
        • dokumentasjon av at tiltakene overholdes skal oppbevares og gjøres tilgjengelig for tilsynsmyndighetene på forespørsel

  • Unntak for bruk av blyhagl til sportsskyting er ikke anbefalt av Echa. Dersom unntak allikevel blir innført, er dette betingelser Echa mener må være oppfylt for denne bruken:
    • bruker har fått lisens fra medlemslandet til å bruke hagl til sportsskyting. En slik lisens skal kunne tildeles skyttere som har et legitimt behov for bruk av blyhagl, hovedsakelig der regelverket innenfor sporten krever det, dvs. konkurranseskyting på høyt internasjonalt nivå. Lisensen skal også kunne gi anledning til å kjøpe nødvendig blyhagl for slik bruk.
    • skytebanen har fått løyve fra medlemslandet til å drive med sportsskyting med blyhagl
    • skytebanen regelmessig samler opp blyhagl med over 90 % effektivitet
    • begrensning av avrenning fra skytebanen; overvåkning og evt. behandling av avrenning fra skytebanen i samsvar med EUs rammedirektiv for vann
    • dokumentasjon av at tiltakene overholdes skal oppbevares og gjøres tilgjengelig for tilsynsmyndighetene på forespørsel

Forslaget inneholder krav til omsettere, og krav om merking. For mange av kravene er forslaget om overgangstid så mye som fem år, mens det er 18 måneder for andre.

Restriksjonen gjelder bare sivil bruk. Skyting på innendørs skytebaner er heller ikke omfattet av forslaget. Medlemslandene kan beholde strengere nasjonale reguleringer.

Forslaget er nå oversendt fra Echa til Europakommisjonen, se avsnittet "Status". 

Både forbudet mot bruk av blyhagl i våtmark og det kommende forbudet er en del av kjemikalieregelverket Reach.

Mer informasjon finnes på en egen temaside hos Echa


[1] Definisjon i forslaget: "‘fishing wire’ means metal in the form of thin thread often cut in smaller pieces and used as a sinker in certain types of ‘lures’"

[2] Gjelder ikke ikke-ekspanderende kuler, som "full metal jacket" kuler (inkl. "open tip match" kuler)

Merknader
Rettslige konsekvenser

Hovedrettsakten, forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og godkjenning av samt begrensninger for kjemikalier (Reach), er innlemmet i EØS-avtalen og gjennomført i norsk rett ved REACH-forskriften. Gjennomføring av nye forordninger skjer ved endringer i denne forskriften..

Gjeldende norsk rett når det gjelder jakt er forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst. Det er også et nasjonalt forbud mot bruk av blyhagl på skytebaner (produktforskriften §2-2).

Økonomiske og administrative konsekvenser

Endringen styrker eksisterende EU-regelverk og vil derved gi økt beskyttelse av helse og miljø. Den samlede innstrammingen av kjemikaliepolitikken i Europa forventes på lengre sikt å medføre en betydelig reduksjon i omfanget av skader som kan knyttes til kjemikaliebruk i Europa. 

Forslaget som nå er sendt fra Echa til Europakommisjonen vil, dersom det blir vedtatt, medføre konsekvenser for skyttere/skyteklubber, jegere og fiskere, leverandører av ammunisjon og fiskeutstyr samt myndigheter. Dersom skyttere/skyteklubber ønsker å benytte seg av unntakene som er skissert i nåværende forslag, må det skje en stor oppgradering av skytebanene slik at det blir mulig å samle opp kuler/hagl og overholde krav til avrenning fra skytebanene. Dette har skytterorganisasjonene opplyst vil medføre så store utgifter at oppgraderingene ikke vil være mulig å gjennomføre for mange skyteklubber. Dersom de ikke ønsker å benytte seg av unntaket må de bruke alternativer til bly. Det fins alternativer til blyhagl til leirdueskyting, men andre typer konkurranser har større problemer med å finne egnede alternativer. I tillegg er det et krav fra internasjonale skytterorganisasjoner (FITASC og ISSF) at man må bruke bly i konkurranser.

Et mulig unntak for å bruke blyhagl på skytebaner vil også medføre at skyttere må være lisensiert til å kjøpe blyhagl og det er foreslått at dette kun skal tillates for skyttere som driver med konkurranse på høyt internasjonalt nivå. I tillegg må skytebanene få løyve til å drive med skyting av blyhagl. Det må utarbeides et system for å gi lisenser og løyver da dette ikke finnes per i dag, noe som kan medføre økt ressursbruk for myndighetene.

Jegere og fiskere vil være nødt til å gå over til blyfri ammunisjon og fiskeutstyr. Alternativer fins så dette er gjennomførbart, men vil antakelig medføre økte kostnader til jakt og fiske da alternativene til bly som regel koster mer.

For å få bedre kjennskap til hva konsekvensene blir for norske interessenter skal Miljødirektoratet gjennomføre en informasjonsinnhenting i løpet av sommeren og høsten 2023. Informasjonen vil bli benyttet for bedre å beskrive konsekvensene, kvantitativt og/eller kvalitativt, for norske sportsskyttere, jegere, fiskere og andre som blir påvirket av forslaget.

Sakkyndige instansers merknader

Rettsakten omfattes av hurtigprosedyren. Dokumenter om endringer i Reach-regelverket legges ut på hjemmesiden til Miljødirektoratet. Norge deltar aktivt i arbeidet i EU knyttet til regelverket, blant annet i komiteer og ekspertgrupper i EU-kommisjonen og kjemikaliebyrået Echa. Miljødirektoratet har i all hovedsak støttet Echa sitt forslag på bakgrunn av at det vil bidra til å oppnå målet om utfasing av bly. Det er allerede gjennomført grundige konsekvensutredninger på EU-nivå, men Miljødirektoratet ønsker innspill fra norske interessenter om eventuelle viktige særforhold. I forbindelse med denne regelverksendringen skal Norge derfor gjennomføre en nasjonal informasjonsinnhenting før behandlingen i ekspertgruppen i EU-kommisjonen, for å tette kunnskapshull om særnorske forhold.

Vurdering

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Type sak Regelverk i utvikling/komiteer/arbeidsgrupper under kommisjonen
KOM-nr.:
Basis rettsaktnr.: 1907/2006

Norsk regelverk

Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker