Historisk arkiv

Klar til utrykning

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Europaportalen

Mens den typiske EU-byråkraten sitter og jobber ved kontorpulten, har andre frivillig søkt seg til sentrum av verdens  katastrofer. Nasjonal ekspert Soleil Føyn Beaulieu er klar til å kaste seg på første fly dersom en nødsituasjon skulle oppstå.

 Soleil Føyn Beaulieu jobber som nasjonal ekspert i generaldirektoratet for miljø. Foto: Silje Thoresen Mjelle.

Soleil Føyn Beaulieu er nasjonal ekspert i DG Environment, og jobber i Civil Protection Unit. Civil Protection Unit jobber med samfunnssikkerhet, beredskap og håndtering, med fokus på sivile beredskapstiltak. Samarbeidspartnerne i deltagerstatene er ofte søsterorganisasjoner til det norske Sivilforsvaret. Seksjonen Beaulieu jobber i, Monitoring and Information Centre (MIC), er et overvåknings- og koordineringssenter for EUs sivilforsvarsbistand til land som rammes av alle typer katastrofer. I praksis fungerer MIC som et operasjonssenter når alarmen går.

- Når en uønsket hendelse eller katastrofe inntreffer, koordinerer MIC de deltagende landenes bidrag i form av utstyr og i enkelte tilfeller ekspertise i det aktuelle området. Det kan være et jordskjelv i Kina eller en skogbrann i Hellas, vi bistår både land innad i EU/EØS og internasjonalt, forteller Beaulieu.

Norge kan kanskje bidra med et helikopter for å slokke skogbrannen i Hellas, eller Frankrike kan bidra med personell og utstyr som trengs i kjølvannet av jordskjelvet i Kina.

- Mottoet vi i MIC jobber under er ”sammen i møte med katastrofen”. Jo mer koordinert innsatsen er, desto enklere er det for myndighetene i mottagerlandet å ta imot hjelpen.

Flere katastrofer
Samordningsmekanismen for sivil beredskap, og herunder MIC, ble opprettet i 2001. Opprettelsen kom som en følge av en oljeforurensningkatastrofe på den spanske atlanterhavskysten Galicia, fra den forliste tankeren Prestige. Hendelsen belyste behovet for å samkjøre forsyninger av oljevernutstyr og mannskaper  på tvers av landegrensene. Dette har videreutviklet seg til å bli et omfattende samarbeid med alle medlemsstatene, EØS-landene og enkelte land som har særskilte samarbeidsavtaler, som for eksempel Ukraina.

- Vi ser dessverre at volumet og frekvensene av naturkatastrofer øker. I tillegg til at vi bidrar ved naturkatastrofer, bidrar vi også etter menneskeskapte katastrofer, som terrorangrep. Alle land er enige om at det er et behov for å koordinere det europeiske hjelpearbeidet, selvsagt gjennom FN og OCHA der dette er naturlig, sier Beaulieu.

- For å få støtte etter slike uønskede hendelser må det berørte landet aktivt be EU om bistand, MIC utløser ikke selv samordningsmekanismen. Landene som trenger hjelp må selv oppgi hvilken type bistand og hva slags utstyr de har behov for. Kommisjonen og de deltagende landene har et felles lukket datasystem hvor så forespørselen om bistand legges inn, også melder landene inn hvilken bistand og hvilket utstyr de kan bidra med. Videre sammensetter som oftest MIC en gruppe eksperter som blir stilt til disposisjon av de ulike medlemslandene, det kan være ingeniører, geologer eller lignende som er trent opp for slike situasjoner. De vurderer situasjonen og følger opp bistanden ved ankomst slik at utstyret kommer dit det skal.

Har alltid kofferten klar
Når en nødsituasjon oppstår, blir ekspertgruppen sendt til det aktuelle hendelsesstedet sammen med en liaisonoffiser som er ansatt i MIC. Liaisonoffiseren fungerer som et bindeledd mellom de ulike aktørene på skadestedet.

- Jeg kan bli sendt ut til et kriseområde når som helst og i utgangspunktet til de fleste land. Derfor har jeg utstyret klart til å legge i kofferten raskt, i tilfelle det skulle bli aktuelt, forteller Beaulieu.

Medlemslandenes bistand kommer ofte i aller første etappe, men som oftest i begynnelsen av andre etappe av en krisesituasjon. Deretter trekker de seg ut og lar de nasjonale myndighetene og eventuelle internasjonale organisasjoner fortsette med gjenoppbyggingen.

Samarbeid med øvrige organisasjoner
- MIC koordinerer hjelpen fra EU/EØS-land, men dette skjer selvfølgelig i et viktig og nært samarbeid med øvrige hjelpeorganisasjoner. Vi har en samarbeidsavtale med FN som er gitt et overordnet ansvar for koordinering i situasjoner utenfor EU/EØS-området, og innordner oss FN med den europeiske hjelpen. Vi representerer en stor givergruppe med mye ressurser, og Rådet og Parlamentet ga i 2007 og 2008 klare signaler om at de ønsker å styrke Samordningsmekanismen og blant annet gjøre MIC mer operativ.

Siden MIC ble opprettet har det vært en stadig økning i antall operasjoner de har bidratt i. I 2008 koordinerte MIC i alt 20 operasjoner hvorav hele 17 utenfor Europa, mens i 2007 var forholdet motsatt. Også Norge varslet MIC i 2008 om at det kunne bli aktuelt å be om hjelp i forbindelse med skogbrannen som herjet på Sørlandet i juni, en såkalt ”pre-alert”, men bistanden ble aldri aktualisert.

Demokratiske verdier former karrieren
Beaulieu er opprinnelig statsviter fra Universitetet i Oslo med fordypning i utenriks- og sikkerhetspolitikk. I tillegg har hun grunnfag i sosialøkonomi, og hun studerte reiseliv ved Sorbonne i Frankrike. Hun har en bred og internasjonal karriere , og fremmelse og beskyttelse av demokratiet går som en rød tråd gjennom hennes yrkesliv.

Asker-kvinnen har vært innom Utenriksdepartementets sikkerhetspolitiske avdeling og seksjonen for humanitære spørsmål. Da hun jobbet i Norad, arbeidet hun med mellomlangsiktig bistand til Balkan. Bealieu er nå ansatt i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, som det norske Sivilforsvaret er en del av.

- Jeg har alltid synes det har vært utfordrende og spennende å jobbe med menneskerettigheter, bistand og konflikthåndtering, og var veldig stolt og takknemlig da jeg fikk tilbud om stillingen som nasjonal ekspert i DG Environment.

Beaulieu tiltrådte stillingen i oktober 2008, og det har vært mye å sette seg inn i. Den første tiden har vært veldig lærerik og spennende, ifølge henne selv.

- Som en kollega av meg sa: ”Man skal ikke glemme at EU er et fredsprosjekt, og sivil beredskap er et meget godt samarbeidsområde for å bidra til samarbeidet om å sikre denne freden,” avslutter Beaulieu.