Historisk arkiv

Status for oppfølgingen av 14 vedtak fra Den særskilte komité

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Justis- og beredskapsdepartementet

(Vedtakstekstene er referert i forkortet form.)

Vedtak nr. 404: Evaluere etablering av politiråd og betydning for forebygging og lokal terrorberedskap.
Politirådene er en velegnet arena for å få igangsatt arbeidet med lokale beredskapsplaner og har en viktig funksjon i informasjons- og erfaringsutveksling på tvers av sektorer.  Evaluering er gjennomført og følges opp i ny handlingsplan for kriminalitetsforebygging som legges fram i august.

Vedtak nr. 405: Utrede bedre måter å belønne velfungerende SLT-samarbeid for å styrke lokale kriminalitetsforebyggende arbeid og samfunnsberedskapen.
Måter å styrke samarbeid gjennom SLT-modellen følges opp av Justis- og beredskapsdepartementet gjennom den nye handlingsplanen for kriminalitetsforebygging sammen med samarbeidende departementer, Politidirektoratet og Kriminalitetsforebyggende råd.

Vedtak nr. 406: Legge frem videreutviklet og forsterket overordnet plan for å forebygge og håndtere terrorangrep.
En overordnet strategi er fremlagt i stortingsmeldingen Terrorberedskap (Meld. St. 21 (2012-13). Stortinget har sluttet seg til Regjeringens strategi som bygger på fem hovedmål. Regjeringen vil

  • Forebygge radikalisering og voldelig ekstremisme
  • Samarbeide internasjonalt om forebygging og bekjempelse av terrorisme
  • Avverge og avdekke terrorhandlinger før de får sjansen til å finne sted
  • Beskytte samfunnet og gjøre det godt rustet mot terrorangrep
  • Håndtere terrorangrep på best mulig måte

Vedtak nr. 407: Iverksette tiltak for å forbedre informasjon til pårørende i krisesituasjoner.
I Helse- og omsorgsdepartementets oppdragsbrev til Helsedirektoratet om oppfølging av erfaringer etter 22. juli, har departementet bedt direktoratet om å foreta en revisjon og vurdere endringsbehov av relevant regelverk. Dette for å sikre at loven er helt tydelig på helsepersonell sin rett og plikt til å gi politiet og pårørende nødvendig informasjon i katastrofesituasjoner. Helsepersonell har også i dag rett og plikt til å gi slike opplysninger til politiet og pårørende, og som en direkte oppfølging av 22. juli-rapporten, publiserte Helsedirektoratet i august 2012 en veileder knyttet til taushetspliktregelverket og helsepersonells rett og plikt til å gi opplysninger til politiet og pårørende i katastrofesituasjoner. Direktoratet har også informert helsetjenesten og berørte instanser om dette i eget brev.

Vedtak nr. 408: Gjennomgå erfaringene med fast kontakt for ofre og pårørende i kriser og vurdere utvidelse til generell ordning for kommunene.
Helsedirektoratet skal i 2014 evaluere oppfølgingen av psykososiale langtidsvirkninger etter terrorangrepene 22. juli. Det er naturlig å gjennomgå erfaringene med fast kontakt for ofre og pårørende i kriser i sammenheng med denne evalueringen og i etterkant vurdere om ordningen bør utvides til en generell ordning for kommunene.

Vedtak nr. 409: Legger til grunn at samhandlingen mellom politi og forsvar videreutvikles og forsterkes, med henvisning til gjennomgang av bistandsinstruksen.
Det er fastsatt ny instruks om Forsvarets bistand til politiet (bistandsinstruksen) med nye bestemmelser om øvelser fra departementsnivå og nedover, tidlig varsling og forberedelser og klargjøring av prosedyrer i hastetilfeller. Felles målrettede øvelser for å øve samhandling blir gjennomført, eksempelvis Øvelse Gemini i mai 2013 der Forsvarets bistand til politiet i forbindelse med kontraterroranslag mot olje- og gassinstallasjoner til havs og på land ble øvd. Innføring av gradert samband mellom justis- og forsvarssektoren er et vesentlig bidrag til samhandling.

Vedtak nr. 410: Gjennomføre nødvendige tiltak for å bevisstgjøre politiledere om viktighet av rask bistand fra forsvaret eller andre ved større hendelser.
Slik bevisstgjøring blir del av stabsopplæringen for politiet og i Politihøgskolen og Forsvarets høgskoles nye studium i nasjonal beredskap og krisehåndtering. Det gjennomføres flere øvelser mellom politiet og Forsvaret i 2013.

Vedtak nr. 411: Gjennomføre nødvendige tiltak for å sikre bedre informasjonsutveksling mellom politidistriktene ved større hendelser.
Politimestrene varsler Politidirektoratet om terror og annen alvorlig kriminalitet, saker som kan få politisk betydning, iverksettelse av riksalarm, nordisk alarm og internasjonal alarm og spesielle bistandsspørsmål, herunder bistand fra Forsvaret. Nytt varslingssystem er på plass (se vedtak 415 som er omtalt nedenfor).  Regjeringen har besluttet at det fra 1. august 2013 skal være etablert en minimumsbemanning på to polititjenestemenn ved sentralene i de minste politidistriktene og tre i de mellomstore distriktene.

Vedtak nr. 412: Fremme egen sak om felles nødnummer, slik Stortinget tidligere har forutsatt.
Regjeringen gjennomfører et pilotprosjekt i Drammen for å prøve ut ett felles nødnummer og felles nødsentraler for brannvesen, politiet og helsetjenesten før en endelig beslutning om gjennomføring av dette i hele landet.

Vedtak nr. 413: Vektlegge kompetanse- og ressurssituasjon i ekstern gjennomgang av PST, blant annet for å sikre overvåking av ulike miljøer i forebyggende perspektiv.
Traavik-utvalget avga 1. desember 2012 rapporten «Ekstern gjennomgang av Politiets sikkerhetstjeneste» med over 50 forslag til forbedringer. PST følger – i samarbeid med Justis- og beredskapsdepartementet – opp rapporten.

Vedtak nr. 414: Foreta en vurdering av hvilken politidekning som må forutsettes for at ulike krav om responstid skal kunne realiseres.
Justis- og beredskapsdepartementet stiller i tildelingsbrevet til Politidirektoratet for 2013 krav om å rapportere på og vurdere responstid og eventuelt komme tilbake med forbedringstiltak. Politianalysen (NOU 2013:9) inneholder forslag til omfattende endringer i måten politiet er organisert på, blant annet for å sikre mer robuste politidistrikter med tilstrekkelig kapasitet når det gjelder responstid og operasjonsledelse. Politianalysen er sendt på høring med høringsfrist 1. oktober.

Vedtak nr. 415: Gjennomgå dagens system for varsling til landets politidistrikter ved riksalarm og særlig vurdere innføring av mer moderne alarmsystem som kan varsle flere sentrale politiledere i tillegg til sentralene ved politidistriktene.
Nytt system for nasjonal varsling ble tatt i bruk fra april 2013 som inkluderer varsling og masseinnkalling av mannskaper.

Vedtak nr. 416: Komme med plan, samt økte bevilgninger i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2012 for å sørge for videreført militær helikopterberedskap på Rygge.
Beredskap med to Bell 412-helikoptre på Rygge med to timers reaksjonstid er gjort permanent slik at Forsvaret kan bistå politiet med helikoptertransport. Fra 1. januar 2013 er ordningen utvidet til å omfatte håndhevelsesbistand slik at helikoptre også kan bistå i politiets skarpe oppdrag. Fra april 2013 er det også etablert militær helikopterberedskap med to Bell 412-helikoptre på Bardufoss, disse kan bistå politiet med helikoptertransport begrenset til alminnelig bistand.

Vedtak nr. 417: Gjennomgå retningslinjene for «skyting pågår», samt opplærings- og oppfølgingstilbudet til ansatte i politiets operative avdelinger for å sikre at de er i stand til å håndtere situasjoner hvor sivile angripes med våpenmakt.
Politidirektoratet har gjennomgått retningslinjene og konkludert med at det ikke foreligger uklarheter om forståelsen. Politihøgskolen har gjennomgått og styrket undervisningen knyttet til politiets handleplikt, mentale forberedelser og sanitet. Trening på «skyting pågår» inngår fra 2013 i årlig vedlikeholdsprogram for innsatspersonell. Treningen for den største gruppen i politiet som har våpengodkjenning økes med åtte timer årlig, fra 40 til 48 timer.