Påløpte virkninger er endringer i betalingsforpliktelse for inntektsåret 2026 som følger av vedtatt 2026-budsjett, mens bokførte virkninger er endringer i innbetalinger samme år. Innbetalingsrutiner kan medføre avvik mellom påløpt og bokført virkning, for eksempel betaler selskaper inntektsskatt etterfølgende år, og ikke alle endringer kan fullt ut hensyntas i forskuddstrekket, se boks 1.1 i Prop. 1 LS (2025–2026) Skatter og avgifter 2026.

Provenyvirkningene av skatte- og avgiftsopplegget beregnes i forhold til et referansesystem for 2026. Referansesystemet er basert på 2025-regler oppjustert med i hovedsak anslått pris-, lønns- og formuesvekst. Fradrag og beløpsgrenser mv. i den generelle satsstrukturen i personbeskatningen er justert til 2026-nivå med anslått lønnsvekst på 4,0 pst. i referansesystemet. Særskilte fradrag og andre grenser i personbeskatningen er hovedsakelig justert med anslått konsumprisvekst fra 2025 til 2026 på 2,2 pst.

En skattyter som kun har ordinære fradrag og en vekst i både alminnelig inntekt og personinntekt på 4,0 pst., får da om lag samme gjennomsnittlige inntektsskatt i referansesystemet for 2026 som i 2025. I referansesystemet er mengdeavgifter (for eksempel avgifter per kg eller liter) justert med anslått vekst i konsumprisene fra 2025 til 2026. Referansesystemet gir dermed reelt sett uendret skatte- og avgiftsnivå fra 2025 til 2026.

Tabell 1. Anslåtte provenyvirkninger i 2026 av regjeringens forslag til skatte- og avgiftsopplegg for 2026. Negative tall betyr lettelser. Anslagene er regnet i forhold til referansesystemet for 2026. Mill. kroner.

 

2026

 

Påløpt

Bokført

Inntektsskatt for personer         

-4 159

-4 301

Øke personfradraget til 114 210 kr          

-1 315

-1 315

Redusere trygdeavgiften på lønn/trygd og næringsinntekt     

-2 345

-2 345

Innføre en forsøksordning med arbeidsfradrag for unge        

-500

-500

Øke grensen for individuell pensjonssparing   

-150

-150

Redusere foreldrefradraget til 15 000/10 000 kr           

190

50

Justere skattebegrensningsregelen1      

-9

-9

Øke finnmarksfradraget fra 30 000 kr til 45 000 kr       

-175

-175

Øke fagforeningsfradraget fra 8 250 kr til 8 700 kr      

-29

-29

Innføre et fribeløp for ungdom på Svalbard      

-1

-1

Nominell videreføring, samspillsvirkninger mv. 

175

173

Formuesskatt        

0

0

Øke bunnfradraget i formuesskatten fra 1,76 mill. kr til 1,90 mill. kr        

-525

-525

Forbedre modellen for verdsetting av bolig      

435

435

Innføre en varig ordning for utsatt betaling av formuesskatt  

-10

-10

Videreføre innslagspunktet for primærboliger på over 10 mill. kr

nominelt       

100

100

Næringsbeskatning         

1 440

-140

Endre reglene for skattlegging av verdipapirfond        

-570

0

Følge opp Høyesteretts dom om rentefradrag  

2 000

0

Tette skattehull i eiendomssektoren2      

200

50

Redusere inntektsføringen for jordbrukskonto fra 85 pst. til 80 pst.           

-190

-190

Klima- og miljøavgifter   

1 608

1 448

Øke avgiftene på ikke-kvotepliktige utslipp       

2 200

2 000

Kompensere offentlige transportører      

-120

-120

Innføre et generelt fritak for kvotepliktige virksomheter          

-526

-482

Øke satsen for kvotepliktig innenriks sjøfart      

37

34

Øke satsen for veksthusnæringen          

13

12

Justere satsen for fiske og fangst i fjerne farvann        

6

6

Innføre et fritak ved rensing av SF6        

-2

-2

Avvikle den reduserte satsen for utenriks sjøfart         

0

0

Bilavgifter   

680

640

Forenkle engangsavgiften

200

180

Frita lette elektriske varebiler fra trafikkforsikringsavgift         

-20

-10

Øke veibruksavgiften på diesel (mineralolje og biodiesel)     

500

470

Andre særavgifter            

-4 000

-2 330

Innføre en felles sats på 4,18 øre per kWh i elavgiften          

-4 000

-2 330

Merverdiavgift       

4 400

3 770

Redusere innslagspunktet for elbiler til 300 000 kr      

4 000

3 500

Tette hull i merverdiavgift på tjenester over landegrensene fra 1. juli 2026   

400

270

Sektoravgifter        

31

31

Øke sektoravgiften under Nasjonal kommunikasjonsmyndighet           

8

8

Øke sektoravgiften under Norges vassdrags- og energidirektorat           

7

7

Øke sektoravgiften under Finanstilsynet

17

17

Forslag til nye skatte- og avgiftsendringer i 2026  

0

-882

1 Påløpt provenyvirkning i 2025 er -9 mill. kr. Dette er ført på 2026.

2 Påløpt provenyvirkning i 2025 er 50 mill. kr. Dette er ført på 2026.

Kilde: Finansdepartementet.

Enkelte av regjeringens forslag får virkning for skattyterne utover 2026. Tabell 1.2 viser provenyvirkningene i årene 2027 og 2028 for de av regjeringens forslag som har påløpt virkning utover 2026.

Regjeringens skatteløfte innebærer at de påløpte innstrammingene som kommer i 2027 og 2028 som følge av forslagene i 2026-budsjettet, vil motsvares av minst tilsvarende skatte- og avgiftslettelser i forslagene til 2027- og 2028-budsjett.

Tabell 2. Påløpte virkninger i påfølgende inntektsår av forslag til skatte- og avgiftsendringer i 2026-budsjettet. Mill. kroner

 

2027

2028

Innføre en varig ordning for utsatt betaling av formuesskatt1           

-

10

Tette skattehull i boligsektoren    

700

-

Redusere inntektsføringen for jordbrukskonto fra 85 pst. til 80 pst.2.    

120

60

Frita lette elektriske varebiler fra trafikkforsikringsavgift           

-40

0

Redusere innslagspunktet for elbiler til 300 000 kroner           

500

500

Tette hull i merverdiavgift på tjenester over landegrensene fra 1. juli 2026     

400

-

Øke sektoravgiften under Nasjonal kommunikasjonsmyndighet          

10

-

Sum påløpte virkninger utover budsjettåret            

1 690

570

1 Påløper i 2030, men er beregningsteknisk ført på 2028.

2 Virkning på lang sikt er -10 mill. kroner, neddiskontert nåverdi.

Kilde: Finansdepartementet.