Statsbudsjettet 2026: Provenyvirkninger av skatte- og avgiftsendringer for 2026
Dato: 15.10.2025
Tabell 1 gir en oversikt over provenyvirkningene i 2026 av regjeringens forslag til 2026-budsjett.
Påløpte virkninger er endringer i betalingsforpliktelse for inntektsåret 2026 som følger av vedtatt 2026-budsjett, mens bokførte virkninger er endringer i innbetalinger samme år. Innbetalingsrutiner kan medføre avvik mellom påløpt og bokført virkning, for eksempel betaler selskaper inntektsskatt etterfølgende år, og ikke alle endringer kan fullt ut hensyntas i forskuddstrekket, se boks 1.1 i Prop. 1 LS (2025–2026) Skatter og avgifter 2026.
Provenyvirkningene av skatte- og avgiftsopplegget beregnes i forhold til et referansesystem for 2026. Referansesystemet er basert på 2025-regler oppjustert med i hovedsak anslått pris-, lønns- og formuesvekst. Fradrag og beløpsgrenser mv. i den generelle satsstrukturen i personbeskatningen er justert til 2026-nivå med anslått lønnsvekst på 4,0 pst. i referansesystemet. Særskilte fradrag og andre grenser i personbeskatningen er hovedsakelig justert med anslått konsumprisvekst fra 2025 til 2026 på 2,2 pst.
En skattyter som kun har ordinære fradrag og en vekst i både alminnelig inntekt og personinntekt på 4,0 pst., får da om lag samme gjennomsnittlige inntektsskatt i referansesystemet for 2026 som i 2025. I referansesystemet er mengdeavgifter (for eksempel avgifter per kg eller liter) justert med anslått vekst i konsumprisene fra 2025 til 2026. Referansesystemet gir dermed reelt sett uendret skatte- og avgiftsnivå fra 2025 til 2026.
Tabell 1. Anslåtte provenyvirkninger i 2026 av regjeringens forslag til skatte- og avgiftsopplegg for 2026. Negative tall betyr lettelser. Anslagene er regnet i forhold til referansesystemet for 2026. Mill. kroner.
|
2026 |
||
|
Påløpt |
Bokført |
|
|
Inntektsskatt for personer |
-4 159 |
-4 301 |
|
Øke personfradraget til 114 210 kr |
-1 315 |
-1 315 |
|
Redusere trygdeavgiften på lønn/trygd og næringsinntekt |
-2 345 |
-2 345 |
|
Innføre en forsøksordning med arbeidsfradrag for unge |
-500 |
-500 |
|
Øke grensen for individuell pensjonssparing |
-150 |
-150 |
|
Redusere foreldrefradraget til 15 000/10 000 kr |
190 |
50 |
|
Justere skattebegrensningsregelen1 |
-9 |
-9 |
|
Øke finnmarksfradraget fra 30 000 kr til 45 000 kr |
-175 |
-175 |
|
Øke fagforeningsfradraget fra 8 250 kr til 8 700 kr |
-29 |
-29 |
|
Innføre et fribeløp for ungdom på Svalbard |
-1 |
-1 |
|
Nominell videreføring, samspillsvirkninger mv. |
175 |
173 |
|
Formuesskatt |
0 |
0 |
|
Øke bunnfradraget i formuesskatten fra 1,76 mill. kr til 1,90 mill. kr |
-525 |
-525 |
|
Forbedre modellen for verdsetting av bolig |
435 |
435 |
|
Innføre en varig ordning for utsatt betaling av formuesskatt |
-10 |
-10 |
|
Videreføre innslagspunktet for primærboliger på over 10 mill. kr nominelt |
100 |
100 |
|
Næringsbeskatning |
1 440 |
-140 |
|
Endre reglene for skattlegging av verdipapirfond |
-570 |
0 |
|
Følge opp Høyesteretts dom om rentefradrag |
2 000 |
0 |
|
Tette skattehull i eiendomssektoren2 |
200 |
50 |
|
Redusere inntektsføringen for jordbrukskonto fra 85 pst. til 80 pst. |
-190 |
-190 |
|
Klima- og miljøavgifter |
1 608 |
1 448 |
|
Øke avgiftene på ikke-kvotepliktige utslipp |
2 200 |
2 000 |
|
Kompensere offentlige transportører |
-120 |
-120 |
|
Innføre et generelt fritak for kvotepliktige virksomheter |
-526 |
-482 |
|
Øke satsen for kvotepliktig innenriks sjøfart |
37 |
34 |
|
Øke satsen for veksthusnæringen |
13 |
12 |
|
Justere satsen for fiske og fangst i fjerne farvann |
6 |
6 |
|
Innføre et fritak ved rensing av SF6 |
-2 |
-2 |
|
Avvikle den reduserte satsen for utenriks sjøfart |
0 |
0 |
|
Bilavgifter |
680 |
640 |
|
Forenkle engangsavgiften |
200 |
180 |
|
Frita lette elektriske varebiler fra trafikkforsikringsavgift |
-20 |
-10 |
|
Øke veibruksavgiften på diesel (mineralolje og biodiesel) |
500 |
470 |
|
Andre særavgifter |
-4 000 |
-2 330 |
|
Innføre en felles sats på 4,18 øre per kWh i elavgiften |
-4 000 |
-2 330 |
|
Merverdiavgift |
4 400 |
3 770 |
|
Redusere innslagspunktet for elbiler til 300 000 kr |
4 000 |
3 500 |
|
Tette hull i merverdiavgift på tjenester over landegrensene fra 1. juli 2026 |
400 |
270 |
|
Sektoravgifter |
31 |
31 |
|
Øke sektoravgiften under Nasjonal kommunikasjonsmyndighet |
8 |
8 |
|
Øke sektoravgiften under Norges vassdrags- og energidirektorat |
7 |
7 |
|
Øke sektoravgiften under Finanstilsynet |
17 |
17 |
|
Forslag til nye skatte- og avgiftsendringer i 2026 |
0 |
-882 |
1 Påløpt provenyvirkning i 2025 er -9 mill. kr. Dette er ført på 2026.
2 Påløpt provenyvirkning i 2025 er 50 mill. kr. Dette er ført på 2026.
Kilde: Finansdepartementet.
Enkelte av regjeringens forslag får virkning for skattyterne utover 2026. Tabell 1.2 viser provenyvirkningene i årene 2027 og 2028 for de av regjeringens forslag som har påløpt virkning utover 2026.
Regjeringens skatteløfte innebærer at de påløpte innstrammingene som kommer i 2027 og 2028 som følge av forslagene i 2026-budsjettet, vil motsvares av minst tilsvarende skatte- og avgiftslettelser i forslagene til 2027- og 2028-budsjett.
Tabell 2. Påløpte virkninger i påfølgende inntektsår av forslag til skatte- og avgiftsendringer i 2026-budsjettet. Mill. kroner
|
2027 |
2028 |
|
|
Innføre en varig ordning for utsatt betaling av formuesskatt1 |
- |
10 |
|
Tette skattehull i boligsektoren |
700 |
- |
|
Redusere inntektsføringen for jordbrukskonto fra 85 pst. til 80 pst.2. |
120 |
60 |
|
Frita lette elektriske varebiler fra trafikkforsikringsavgift |
-40 |
0 |
|
Redusere innslagspunktet for elbiler til 300 000 kroner |
500 |
500 |
|
Tette hull i merverdiavgift på tjenester over landegrensene fra 1. juli 2026 |
400 |
- |
|
Øke sektoravgiften under Nasjonal kommunikasjonsmyndighet |
10 |
- |
|
Sum påløpte virkninger utover budsjettåret |
1 690 |
570 |
1 Påløper i 2030, men er beregningsteknisk ført på 2028.
2 Virkning på lang sikt er -10 mill. kroner, neddiskontert nåverdi.
Kilde: Finansdepartementet.