Lønn når virksomheten går konkurs (lønnsgaranti)
Artikkel | Sist oppdatert: 06.07.2018 | Arbeids- og inkluderingsdepartementet
Lønnsgarantiordningen er en statlig ordning som, på visse vilkår, dekker arbeidstakerens utestående krav på lønn mv. når arbeidsgiver går konkurs. Ordningen forvaltes av NAV Lønnsgaranti. Arbeids- og sosialdepartementet har ansvar for lønngarantiregelverket.
Ordningen omfatter arbeidsforhold der man skal betale arbeidsgiveravgift til folketrygden.
Unntatt fra ordningen er:
- selvstendig næringsdrivende og oppdragstakere
- arbeidstaker som har hatt en eierandel i virksomheten på minst 20 prosent, med mindre vedkommende kan sannsynliggjøre at han/hun ikke har hatt vesentlig innflytelse over driften.
Følgende krav kan dekkes over lønnsgarantien:
- Lønn og annet arbeidsvederlag for maksimalt seks måneder.
- Lønnskravet må ikke være forfalt lenger tilbake enn 12 måneder før fristdagen i konkursen.
- Feriepenger opptjent i samme år som fristdagen og året før.
- Pensjonsytelser for maksimalt seks måneder.
- Erstatning for tapt arbeidsvederlag for maksimalt seks måneder.
- Renter inntil fristdagen av utestående lønnskrav, og inndrivelseskostnader.
Den maksimale dekningen er begrenset til et bruttobeløp tilsvarende to ganger folketrygdens grunnbeløp på fristdagen. I tillegg kan man få dekket rimelige omkostninger i forbindelse med konkursbegjæringen.