Historisk arkiv

Norge langt framme på alternativ tvisteløsning

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Europaportalen

Europakommisjonen fokuserer på alternativ tvisteløsning utenfor rettssystemet (ADR) i sin handlingsplan for det indre marked. Norge har kommet med innspill både til handlingsplanen og til en høring om ADR.

Hensikten med alternativ tvisteløsning utenfor rettssystemet (ADR) er at det skal gå fortere, være billigere og mer effektivt enn vanlige tvisteløsninger i et tradisjonelt rettssystem. ADR retter seg i stor grad mot forbrukere for å løse tvister i forbrukerspørsmål.

Norge med innspill til EU-høring
Kommisjonens formål med høringen om ADR i vinter var å få innspill fra ulike hold om vanskeligheter og mulige tiltak for å forbedre bruken av alternative tvisteløsninger innenfor EU. Dokumentet inneholdt 16 konkrete spørsmål, og Norges svar på Kommisjonens høring kan leses her. En god beskrivelse av det norske tvisteløsningssystemet ble også oversendt Kommisjonen og kan leses her.

- Den norske modellen for tvisteløsning er velutviklet, og den norske modellen kan tjene som inspirasjon for å utvikle tilsvarende systemer i andre land, sier konkurranseråd ved EU-delegasjonen, Geir Bekkevold.

Et utvalg oppnevnt av Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet har også vurdert det norske systemet, og resultatene ble presentert i rapporten ’Nemdsbehandling av forbrukertvister’ (NOU 2010:11) som kan leses her. Rapporten har vært ute til nasjonal høring med svarfrist 1. juni 2011.

Norge knyttet til EU gjennom Forbruker Europa
Som norsk forbruker kan du få hjelp med forbrukerspørsmål både i Norge og i hvilket som helst EU-land. Norge har en lang tradisjon for ulike, frivillige ADR-ordninger og ofte utviklet i regi av Forbrukerrådet i samarbeid med de ulike bransjene. I tillegg løser Forbrukertvistutvalgeet, som er et offentlig organ, mange tvister. På EU-siden er det satt i gang et konkret tiltak for forbrukerrettigheter kalt European Consumer Centre (ECC-nettverket) som Norge er en del av. Dette er europeiske forbrukerkontor som skal bistå med både informasjon og tvisteløsninger ved kjøp over landegrenser. Norge deltar i ECC-nettverket gjennom Forbruker Europa. Forbruker Europa kan hjelpe nordmenn som er uenige med en næringsdrivende i et EU-land eller Island og finansieres dels av Forbrukerrådet og dels av Europakommisjonen.

Det er store forskjeller mellom land når det gjelder tvisteløsning og dette byr på problemer for effektiv fungering av ECC-nettverket. Europakommisjonen vil endre dette, samt styrke forbrukernes tillit til det indre marked ved å fokusere på forbedrede rettigheter og behandler temaet ikke bare i sin høring med også i handlingsplanen for det indre marked.

ADR del av handlingsplanen for det indre marked
ADR er ett av tolv nøkkeltiltak i handlingsplanen for det indre marked, som ble vedtatt av Europakommisjonen 12. april 2011. Handlingsplanen for det indre marked skal bidra til å oppfylle målsetningene i Europa 2020-strategien om smart, bærekraftig og inkluderende vekst i EU. Les EU-delegasjonens rapport der de tolv tiltakene blir beskrevet og kommentert her.

Nordmenn godt orienterte og trygge forbrukere
Norge skårer høyest av alle på Kommisjonens kartlegging av forbrukerstyrke som ble presentert 11. april 2011. Kartleggingen dekker alle EUs 27 medlemsland, samt Island og Norge. Resultatene tyder også på at nordmenn er bedre orientert enn befolkningen i noe medlemsland blant annet om forbrukerbeskyttende regelverk og offisielle merkeordninger som gjelder i det indre marked. Nordmenn er også de som benytter netthandel mest hyppig; 66 prosent oppgir å ha handlet på nett siste kvartal, mot et snitt på 37 prosent i EU. Les EU-delegasjonens sak om undersøkelsen her.