Historisk arkiv

Russisk WTO-medlemskap – innen rekkevidde?

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Utenriksdepartementet

Russland søkte medlemskap i WTO i 1993 og har forhandlet om medlemskap siden. Prosessen har vært langdryg og forhandlingene har pågått med vekslende intensitet, men er nå, etter nesten 18 år, inne i et svært positivt spor. Russlands målsetning er sluttføring i 2011 og meget intensive forhandlinger pågår i Genève, men vanskelige problemstillinger gjenstår.

 
Russland søkte medlemskap i WTO i 1993 og har forhandlet om medlemskap siden. Prosessen har vært langdryg og forhandlingene har pågått med vekslende intensitet, men er nå, etter nesten 18 år, inne i et svært positivt spor. Russlands målsetning er sluttføring i 2011 og meget intensive forhandlinger pågår i Genève, men vanskelige problemstillinger gjenstår.

Status for forhandlingene
Forhandlingene om Russlands tiltredelse til WTO er inne i en meget intens fase. Siden høsten 2010 har WTOs arbeidsgruppe møttes omtrent hver annen måned, og Russland leverer bakgrunnsmateriale etter en svært stram timeplan. Det tekniske arbeidet er planlagt avsluttet i løpet av sommeren. Dette er en meget ambisiøs målsetning som vil kreve at Russland leverer store mengder materiale på utestående områder og at det oppnås enighet om områder som hittil har vært vanskelige.

Etter flere år med forhandlinger i rykk og napp ble forhandlingene suspendert sommeren 2009 som en følge av at tollunionen mellom Russland, Hviterussland og Kasakhstan ble inngått fra 1. januar 2010. Russland ønsket at de tre landene skulle tiltre WTO samlet som en tollunion, men aksepterte etter hvert at WTOs regelverk kun åpner for individuelt medlemskap, og gjenopptok forhandlingene sommeren 2010. Innføringen av tollunionen har imidlertid gjenåpnet tidligere avsluttede forhandlingsområder ettersom regelverket på russisk side har endret seg. Det siste året har vært brukt til å gjennomgå arbeidsgrupperapporten på nytt, kapittel for kapittel, for å sikre at rapporten og forpliktelsene står i forhold til det aktuelle regelverket på russisk side, samt ikke minst at det er i tråd med WTOs regelverk.

Tiltredelsesprosessen i WTO består av bilaterale forhandlinger om markedsadgang for varer og tjenester, samt multilaterale forhandlinger om regelverkstilpasning i en arbeidsgruppe der interesserte medlemmer deltar. Norge avsluttet de bilaterale forhandlingene i 2005, med hovedvekt på eksport av sjømat, samt skipsfarts-, energi- og telekommunikasjonstjenester. Høsten 2010 kom USA til bilateral enighet med Russland, og EU fulgte kort tid etter.

I de multilaterale forhandlingene om regelverkstilpasning gjenstår nå kun få, men viktige, områder. Norge har hele tiden lagt særlig vekt på et godt resultat på det sanitære og plantesanitære (SPS) området. Dette omfatter veterinærkontroll av mat, for Norges del spesielt fisk, og det er svært viktig at Russlands regelverk på området er tilpasset WTO-reglene fra den dagen landet blir medlem av WTO. Andre områder som må løses er tollkvoter for kjøtt, tekniske handelshindringer og investeringer. I tillegg skal den ”konsoliderte varelisten”, dvs summen av alle de bilaterale avtalene om markedsadgang for varer, legges frem for kvalitetskontroll og godkjenning.

Når utestående spørsmål er løst, må Russland godkjenne resultatet nasjonalt. Det finnes sterke krefter som trekker i begge retninger internt i Russland, og det er ikke sikkert at en tiltredelsesavtale vil få den nødvendige godkjenning nasjonalt i Russland.

En annen utfordring er at Georgia har blokkert formelle forhandlinger med Russland siden 2006. Striden står om kontroll med handel og den georgisk-russiske grensen, inkludert mellom Russland og henholdsvis Abkhasia og Sør-Ossetia. Sveits har rollen som megler i denne konflikten og partene har denne våren møttes til forhandlinger uten at enighet foreløpig er oppnådd.

Betydningen av medlemskapet
Russland er den eneste av de ti største økonomiene i som fortsatt står utenfor WTO. Internasjonalt vil WTO-medlemskap gi Russland økt status som samarbeidspartner. For Russlands del vil medlemskapet også være et viktig instrument for reform og modernisering av den russiske økonomien. Medlemskapet vil fungere som et eksternt anker for økonomiske og politiske reformer og vil gjøre rammevilkår for investorer mer stabile. WTOs regelverk vil også legge begrensninger på regjeringens bruk av handelsrelaterte virkemidler i utenriks- og innenrikspolitikken. Til syvende og sist vil likevel den politisk viljen i Moskva til å gjennomføre de nødvendige reformer og forplikte seg til et internasjonalt rettsregime for handel være avgjørende.

For Norges del er russisk tiltredelse høyt prioritert. WTO-medlemskap vil forplikte Russland til et internasjonalt handelsregime og bringe Russland i samsvar med internasjonale regler for handel. Ikke minst vil det åpne for muligheten til å løse eventuelle tvister i et internasjonalt rettsregime.

Konkret vil russisk WTO-medlemskap gi bedre markedsadgang for norske varer og tjenester, i praksis lavere toll for varer og økt rom for handel med tjenester innen en rekke sektorer. 75 % av Norges totale eksport til Russland i dag er fisk og sjømat. I tillegg til redusert toll, er forutsigbarhet i regelverket på det sanitære og veterinære området svært sentralt.

Bedre og mer forutsigbare rammevilkår for utenlandske investeringer vil også være viktig for norske bedrifter som ønsker å investere i Russland.