Historisk arkiv

Norsk bistand til Kina

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Utenriksdepartementet

En sterk økonomisk utvikling i Kina har skapt mange utfordringer på miljøsiden. Norsk bistand går i stor grad til miljøtiltak.

Norges totale utviklingssamarbeid med Kina var i 2006 på ca. 92 mill. kroner. Den langsiktige bilaterale bistanden (stat-til-stat samarbeid finansiert over regionbevilgningen) lå på 25 mill. kroner i 2007 og finansierte i hovedsak institusjonelt samarbeid innen miljø. Øvrige midler går til støtte til norske frivillige organisasjoner, forskningssamarbeid, næringsutvikling og menneskerettigheter. Gjennom en prosess de to siste årene har det fra Norges side (v/ambassaden i Beijing) vært gjort strategiske grep for å rasjonalisere og effektivisere det bilaterale bistandssamarbeidet til i hovedsak å omhandle to fokusområder, nemlig miljø/klima og menneskerettighetstiltak.

Mål

Hovedmålet er å bidra til å styrke Kina med kompetanse i de områdene hvor Norge har spesiell kompetanse, særlig innenfor miljø, herunder klima/energiområdene, styresett og menneskerettighetstiltak.

Gjennom faglig samarbeid vil Norge bidra til å styrke kinesiske miljøvernmyndigheters evne til å redusere og forebygge miljøproblemer knyttet til klimautslipp og luftforurensning, miljøgifter, vannforvaltning og biodiversitet. I samarbeid med kinesiske myndigheter er det bestemt at innsatsen skal rettes inn mot miljøprosjekter hovedsakelig lokalisert i fattige provinser i vest.

Norge vil også gjennom begrenset faglig samarbeid bidra til å støtte Kinas bestrebelser på utvikling og utjevningspolitikk, samt støtte opp om dette gjennom politisk dialog.

Støtte til disse områdene vil kunne bidra til å redusere fattigdommen i Kina hvor halvparten av befolkningen, dvs. over 600 millioner, lever på under 2 dollar pr. dag.

Miljø

Kinas raske økonomiske vekst og store befolkning har gått på bekostning av en bærekraftig ressursforvaltning og resultert i økt forurensning. Allerede i dag er landet verdens nest største forurenser når det gjelder utslipp fra kull, drivhusgasser og svovel. Den norske innsatsen i Kina er minimal i forhold til landets behov og utfordringer, men Norge støtter Kina på områder hvor Norge har spisskompetanse. I tillegg knytter man støtten opp mot prosjekter som kan gi synergieffekt. Norge har hatt et fokusert bistandsfinansiert miljøsamarbeid med Kina siden lanseringen av Asiaplanen i 1995.  Under utenriksminister Støres besøk til Kina i januar 2008 ble det undertegnet en rammeavtale for samarbeid og dialog om klima mellom Norge og Kina.

Norge har gjennom de siste ti årene opparbeidet en solid plattform for miljødialog. Norge og Kina har gode relasjoner og norske fagmiljøer har de beste forutsetningene for fortsatt å bidra til å løse miljøproblemer i Kina. Den norske miljøstøtten til Kina går i stor grad gjennom institusjonssamarbeid mellom norske og kinesiske miljøinstitusjoner. Faglig oppfølging av miljøprosjektene sikres ved at en miljøråd er tilknyttet den norske ambassaden i Beijing. Stillingen er besatt av en person fra Miljøverndepartementet og ordningen har vart siden 1996.

Godt styresett

Det støttes også faglig samarbeid om godt styresett med fokus på fordelingspolitikk, hvis mål er å bidra til en mer rettferdig fordeling av velferdsgoder og ressurser.

Menneskerettigheter

Norge og Kina har siden 1997 hatt en menneskerettighetsdialog på politisk nivå. Dialogen forvaltes av Utenriksdepartementet v/Seksjon for menneskerettigheter og demokrati. En rekke aktiviteter er blitt en integrert del av dialogen og inkluderer samarbeid med kinesiske partnere gjennom Sivilombudsmannen, Den norske lægeforening, Advokatforeningen, LO, NHO, Norsk Senter for Menneskerettigheter og Barneombudet.

Norge har støttet den første inngående levekårsundersøkelsen foretatt i Vest-Kina, utført av Forskningsstiftelsen Fafo (ferdigstilt i 2006), og støtter et universitetssamarbeid i Tibet.

Lenker:

Februar 2008