Historisk arkiv

Forbrukerrådet etablerer forbrukerstasjoner

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Bondevik II

Utgiver: Barne- og familiedepartementet

Pressemelding

Nr.: 03071H
Dato: 08.10.03

Forbrukerrådet etablerer forbrukerstasjoner

For å nå flere med informasjon og bistand, vil Forbrukerrådet etablere egne forbrukerstasjoner som skal bistå publikum med informasjonsmateriell og tilgang til nettet.

- Dette er et forsøksprosjekt der målsettingen er å forebygge konflikter og tvistesaker, sier barne- og familieminister Laila Dåvøy.

Etableringen av forbrukerstasjonene skal skje i samarbeid med institusjoner med bred publikumskontakt, som for eksempel bibliotek og offentlige servicekontorer. Forbrukerrådet tilbyr kompetanseutvikling og faglig støtte til de ansatte i førstelinjen som blir involvert.

Barne- og familiedepartementet har lagt til rette for at den nye organisasjonsstrukturen med ti forbrukerkontorer som Forbrukerrådets styre gikk inn for, skal være på plass ved inngangen til 2004. Styret har besluttet at dagens 18 forbrukerkontorer skal omdannes til færre men større og mer handlekraftige enheter, samtidig som det iverksettes en rekke tiltak for å modernisere og styrke servicetilbudet til publikum.

Flere pressemeldinger og mer informasjon om statsbudsjettet