Historisk arkiv

Forslag til ny konkurranselov

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Bondevik II

Utgiver: Arbeids- og administrasjonsdepartementet

Pressemelding fra konkurranselovutvalget

Forslag til ny konkurranselov

Konkurranselovutvalget overleverer onsdag 9. april 2003 sin endelige innstilling, NOU 2003: 12 Ny konkurranselov, til arbeids- og administrasjonsminister Victor D. Norman.

Forslaget til ny konkurranselov innebærer klarere regler for næringslivet, sterkere håndheving fra Konkurransetilsynet og økt uavhengighet for tilsynet.

Utvalget har foretatt en bred og grundig gjennomgang av konkurranselovgivningen i Norge og EU/EØS. Et av formålene med endringsforslagene er å bringe norsk konkurranserett bedre i samsvar med den utvikling som har skjedd i våre naboland.

Ulovlig kartellvirksomhet
Konkurransereglene gir betydelige rammebetingelser for næringslivet, og er viktig i kampen mot økonomisk kriminalitet (ulovlige karteller). For en effektiv håndhevelse av konkurransereglene, foreslår konkurranselovutvalget regler om sivilrettslige foretaksbøter som et alternativ til det tradisjonelle straffansvaret. Utvalget anbefaler også at det innføres regler om sanksjonslempning for å gi kartelldeltakere insentiv til å bryte ut av karteller, og dermed bidra til å avdekke kartellvirksomhet. Det sterke fokus på avdekking av karteller vil blant annet medføre en omlegging i tilsynets oppgaver og arbeid fra tradisjonelle tilsynsoppgaver i retning av mer politi- og påtalelignende oppgaver.

Konkurranselovutvalget foreslår at den nye konkurranseloven skal inneholde forbud mot konkurransebegrensende samarbeid og utilbørlig utnyttelse av dominerende stilling etter mønster av EØS-avtalen artikkel 53 og 54. Dette betyr mer omfattende forbud i forhold til gjeldende konkurranselov som bygger på en kombinasjon av forbuds- og inngrepsbestemmelser. Utvalget foreslår ikke å innføre adgang til å gi dispensasjoner fra lovens forbud. I stedet foreslås at forbudene skal avgrenses direkte i loven. Dette innebærer at foretakene selv må vurdere sin stilling i forhold til om unntaksbestemmelsene kommer til anvendelse.

Fusjoner og oppkjøp
Utvalget foreslår endringer i reglene om kontroll med foretakssammenslutninger (fusjoner og oppkjøp). Et av formålene med endringsforslagene er å gi foretakene en raskere avklaring av om foretakssammenslutningen reiser problemer i forhold til konkurranseloven. Det foreslås ikke bare tidsfrister for Konkurransetilsynet, men også for klageinstansens behandling av slike saker. Utvalget anbefaler et system hvor Kongen i forskrift kan fastsette meldeplikt for foretakssammenslutninger av en viss størrelse. Konkurransetilsynet kan også gripe inn mot ikke meldepliktige foretakssammenslutninger. I den første fasen av Konkurransetilsynets saksbehandling gjelder det et automatisk gjennomføringsforbud for alle foretakssammenslutninger som blir behandlet. I saksbehandlingens annen fase kan det nedlegges et midlertidig gjennomføringsforbud etter en konkret vurdering.

Større uavhengighet for Konkurransetilsynet
Utvalgets flertall foreslår å innføre en konkurransenemnd som skal være klageinstans for Konkurransetilsynets vedtak i forbindelse med forbudsbestemmelsene og kontroll med foretakssammenslutninger. Et mindretall mener at nemnda bør ha vedtakskompetanse i første instans. Utvalget foreslår at regjeringens instruksjonsmyndighet og omgjøringsadgang i enkeltsaker avskjæres. For å sikre en politisk styring i enkeltsaker foreslår utvalget en ordning der regjeringen kan ta opp saker på eget initiativ dersom allmenne hensyn veier tyngre enn de konkurransefaglige hensynene.

Ved overgangen til et mer omfattende forbudsprinsipp, vil en større del av konkurransemyndighetenes virksomhet være knyttet til kontroll, etterforskning og sanksjonering. Utvalget foreslår på denne bakgrunn enkelte endringer i saksbehandlingsreglene. Det er dissenser knyttet til enkelte av disse spørsmålene.

Prisopplysninger overføres til markedsføringsloven
Utvalget anbefaler at gjeldende konkurranselovs bestemmelser om prisopplysning overføres til markedsføringsloven, da disse har hensynet til forbrukerne som sitt primære formål. Et mindretall mener i tillegg at konkurransemyndighetene fortsatt bør ha en hjemmel til å pålegge prisopplysninger når det har en konkurransefremmende virkning å øke markedenes gjennomsiktighet.

NOU 2003: 12 Ny konkurranselov, er konkurranselovutvalgets endelige innstilling. Utvalget har tidligere avgitt NOU 2001: 28 Delinnstilling om endringer i konkurranselovgivningen.

Kontaktperson:
Konkurranselovutvalgets leder, professor Hans Petter Graver,
tlf. 22 85 97 39, mob. 90 60 60 85

NOU 2003:12 Om ny konkurranselov (pdf-dokument)