Historisk arkiv

Jobbskaping tema når afrikanske utenriksministre møter norsk næringsliv

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Solberg

Utgiver: Utenriksdepartementet

- I vårt samarbeid med afrikanske partnerland vil vi bidra til å skape gode rammevilkår for investeringer og jobbskaping. Nye arbeidsplasser i formell sektor er et av de viktigste bidrag for å redusere fattigdom, terrorisme, økende migrasjon og organisert kriminalitet, sier utenriksminister Børge Brende.

Behovet for nye arbeidsplasser i de afrikanske landene var tema da utenriksminister Børge Brende og Norwegian-African Business Association (Naba) inviterte 60 norske næringslivsrepresentanter og deltakerne på nordisk-afrikansk utenriksministermøte med på båttur på Oslofjorden fredag ettermiddag. Under båtturen ble utenriksministrene fra Algerie, Angola, Botswana, Ghana, Mali, Mosambik, Niger, Nigeria, Senegal, Tanzania og Zambia bedre kjent med norske bedrifter i Norwegian-African Business Association (Naba). Afrikainteressen i norsk næringsliv er økende, handelskammeret passerte nylig 100 medlemsbedrifter.

Jobbskaping tema da afrikanske utenriksministre møtte norsk næringsliv i Oslo
Jobbskaping var tema da afrikanske utenriksministre møtte norsk næringsliv i Oslo 27.mai 2016 i forbindelse med nordisk-afrikansk utenriksministermøte. Foto: Foto: Guri Solberg/Utenriksdepartementet

Ti millioner nye afrikanske arbeidsplasser må skapes hvert år for å gi unge fremtidshåp i egne land. Stor befolkningsvekst er en potensiell ressurs, men vil være en betydelig utfordring hvis jobbene uteblir.  Det er først og fremst næringslivet som kan skape arbeid. Norske bedrifter er kjent for god kvalitet og profesjonalitet, og potensialet for mer norsk næringsvirksomhet i afrikanske markeder er formidabelt. - Norske bedrifter kan være en del av løsningen på jobbutfordringen i de afrikanske landene. Derfor styrker vi det strategiske partnerskapet med norsk næringsliv, og dermed vil effekten av bistandskronene mangedobles, sier utenriksministeren.

- Norge er en god og velkjent merkevare i Afrika. Vi har den beste teknologien og de beste produktene, og vi tar med oss vårt fokus på helse, miljø og sikkerhet når vi setter oss på flyet sørover, sier Eivind Fjeldstad, direktør i Naba.