Historisk arkiv

Rekordmange lærere får videreutdanning

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Solberg

Utgiver: Kunnskapsdepartementet

Til høsten får 7207 lærere videreutdanning. Det er dobbelt så mange som i 2014. – Gode lærere med solid og oppdatert kunnskap er nøkkelen til at elevene skal lære mer. Om lag 20 000 lærere har allerede gjennomført videreutdanningen, og nå får rekordmange nye lærere muligheten. Denne satsingen gjør gode lærere enda bedre, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner.

De siste fire årene har regjeringen styrket satsingen på videreutdanning med én milliard kroner, til over 1,6 milliarder kroner i 2018. Det har gitt rekordmange lærere mulighet til å ta videreutdanning.

Mange lærere får fordypning i matte, norsk og engelsk

Mange lærere trenger videreutdanning innen 2025. Da må de som underviser i matematikk, engelsk, norsk, norsk tegnspråk og samisk i barneskolen ha minimum 30 studiepoeng. De som underviser i ungdomsskolen må ha minimum 60 studiepoeng i de samme fagene. Av lærerne som allerede har deltatt på videreutdanning sier nesten 7 av 10 at de har blitt bedre lærere og at elevene deres lærer mer.

- Vi vet at læreren er den viktigste enkeltfaktoren for elevens læring. Derfor satser vi på flere og bedre lærere. Tidlig innsats i skolen vil bidra til at færre faller fra, og flere fullfører og består, sier Sanner.

Utdanningsdirektoratet har innvilget alle søknader fra lærere som ønsket videreutdanning i de prioriterte fagene matematikk, norsk og engelsk.

Flere får videreutdanning i alle fylker

I alle fylker har det siden 2014 vært en kraftig økning i antall lærere som får videreutdanning. Størst økning har Finnmark og Østfold som opplever omtrent en tredobling (se tabell under).

- Vi ser at satsingen virker. Jeg er glad for at lærerne benytter seg av tilbudet, og at tallene viser også at mange kommuner har prioritert å gi lærerne sine videreutdanning. Det håper jeg kommunene vil fortsette med i årene som kommer. Vi ligger godt an til å oppfylle kompetansekravene innen 2025, sier Sanner. 

Om lag 20 000 lærere har gjennomført videreutdanning siden regjeringen startet satsingen i 2013.

Fakta:

I 2018 søkte 10 366 lærere om å få videreutdanning. Av søkerne fikk 2983 avslag fra sin skoleeier (kommune, fylkeskommune eller privat skoleeier). Avslag kan skyldes skoleeiers prioriteringer, kapasitet og behov.

Fylke

Totalt antall søknader 2018

Antall søknader avslått av skoleier*

Antall godkjente søknader i 2018

Antall godkjente søknader i 2014

Prosentvis økning av antall godkjente søknader 2014-2018

Akershus

989

221

760

370

105 %

Aust-Agder

258

83

170

115

48 %

Buskerud

513

122

383

226

69 %

Finnmark Finnmárku

312

96

215

62

247 %

Hedmark

445

117

310

151

105 %

Hordaland

998

368

626

328

91 %

Møre og Romsdal

499

181

311

192

62 %

Nordland

662

198

446

233

91 %

Oppland

396

88

305

135

126 %

Oslo

546

129

400

257

56 %

Rogaland

1219

287

900

366

146 %

Sogn og Fjordane

272

65

204

112

82 %

Svalbard

7

 

6

0

-

Telemark

390

96

285

144

98 %

Troms Romsa

431

151

276

152

82 %

Trøndelag

1000

375

606

363

67 %

Utlandet

19

2

17

4

325 %

Vest-Agder

400

109

282

151

87 %

Vestfold

454

161

289

153

89 %

Østfold

556

134

416

148

181 %

Totalsum

10366

2983

7207

3662

97 %

* I tillegg til søknadene som er avslått av skoleeier, er det 23 søknader er ikke behandlet av skoleeier, og 42 søknader som er trukket. Det er også 111 søknader som er avslått av Utdanningsdirektoratet, på grunn av oversøking.

Hele 7207 søknader ble innvilget:

  • 1609 i matematikk
  • 1257 i engelsk
  • 1308 i norsk
  • 49 i norsk tegnspråk
  • 9 i samisk
  • 2975 i andre fag

Av disse er 5191 på vikarordning og 2016 på stipendordning.

Det er mulig å ta videreutdanning i alle fag i skolen. I år ble tilbudet utvidet til også å inkludere programmering, profesjonsfaglig digital kompetanse og begynneropplæring.

Les mer på Utdanningsdirektoratets nettsider.