Generalistkommuneutvalget
Styre/råd/utvalg | | Kommunal- og moderniseringsdepartementet
Regjeringen har satt ned et offentlig utvalg som skal vurdere dagens generalistkommunesystem.
Utvalget skal levere sin utredning i desember 2022.
I mandatet bes utvalget om å:
- gjøre en bred kartlegging og analyse av dagens generalistkommunesystem, og hvordan systemet har utviklet seg den senere tid.
- vurdere forutsetninger og rammer kommunene har for å kunne være en generalistkommune i dagens og framtidens velferdssamfunn, og vurdere grunnlaget for et generalistkommunesystem.
- vurdere alternativer til generalistkommunesystemet, og diskutere fordeler og ulemper med alternativene sammenlignet med dagens system
- se på forholdet til og grenseflater mot fylkeskommunen
- innhente erfaringer fra andre sammenlignbare land, som er relevante for utvalgets arbeid og oppdrag.
Mandat: Mandat for generalistkommuneutvalget (pdf)
Nettside: https://nettsteder.regjeringen.no/generalistkommuneutvalget/
Om Generalistkommuneutvalget
Opprettet: 2020
Opphørt: 2022
Type: Utvalg
Kontakt
Eget nettsted: https://nettsteder.regjeringen.no/generalistkommuneutvalget/
Hovedpunkt i mandatet/ Arbeidsområde:
Formålet med utvalget er å få et helhetlig kunnskapsgrunnlag om det norske generalistkommunesystemets virkemåte, og utviklingen av dette den senere tid. Utvalget skal foreta en vurdering av forutsetninger og rammer kommunene har for å kunne være en generalistkommune i dagens og framtidens velferdssamfunn, og vurdere grunnlaget for å ha et generalistkommunesystem. Videre skal utvalget også foreta en vurdering av eventuelle alternativer til generalistkommunesystemet.
Full mandattekst GeneralistkommuneutvalgetAktive medlemmer (pr. 2/1/2021)
- Tom Cato Karlsen Leder
- Jan-Peder Andreassen Medlem
- Ola Helstad Medlem
- Per Sverre Kvinlaug Medlem
- Siv Høgtun Medlem
- Annegrete Bruvoll Medlem
- Bente Larssen Medlem
- Dag Ingvar Jacobsen Medlem
- Jan Erling Klausen Medlem
- Grete Teigland Medlem
- Gro Herheim Medlem
- Vibeke Stjern Medlem