Historisk arkiv

Slik vil EU gjøre transporten grønnere og sikrere

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Solberg

Utgiver: Utenriksdepartementet

Grønn og sikker vegtransport er tema når europeiske ministre denne uken møtes i Østerrike. Samferdselsråd Carsten Horn-Hanssen forteller hvordan EU forbereder nye regelverk for vegtransport.

Carsten Horn-hanssen
Samferdselsråd Carsten Horn-Hanssen forteller at transport, klima og energi flettes mer og mer sammen. Her holder han foredrag for Vegseksjonen i Samferdselsdepartementet. Foto: Norges delegasjon til EU

– Det er mange samferdselssaker som pågår for øyeblikket her i Brussel, både på transport- og teleområdet.

Det forteller Carsten Horn-Hanssen, ny samferdselsråd ved Norges Delegasjon til EU. Over sommeren flyttet han til Brussel og tok fatt på arbeidet. Siden har det gått ganske fort i svingene.

– De første ukene har vært preget av et tempo i beslutningsprosessene som jeg ikke kan husker fra sist jeg jobbet her. Jeg var også samferdselsråd på EU-delegasjonen mellom 2006 og 2010, forklarer han, og legger til:

– Det kan ha noe med at Europaparlamentet snart går inn i en valgperiode, og at EU dermed ønsker å bli ferdig med mange av sakene som det nå forhandles om.

Les mer om Norges transportsamarbeid med EU her.

Spenning før møte i desember

Europakommisjonen har siden i fjor presentert ulike transportstrategier og -forslag samlet i større pakker. Den første av de såkalte mobilitetspakkene, «Europe on the Move», ble lagt frem i mai 2017. Siden har det kommet to til. Den siste ble presentert i mai i år.

– Hva blir de viktigste sakene i høst?

– Det knytter seg nå spenning til hvilke saker medlemslandene i Rådet vil bringe opp på ministermøtet for transport- og telekommunikasjon i Brussel 3. desember. Akkurat nå pågår det forhandlinger både internt i Rådet, og mellom Rådet og parlamentet på flere saker. Et av de sentrale spørsmålene er om det østeriske formannskapet vil lykkes med å få til enighet mellom medlemslandene om forslagene rundt markedsadgang og de sosiale forholdene i veitransporten, svarer samferdselsråden.

Nærmere bestemt vil det bety regelverk om krav for å drive med veitransport, adgang til dette markedet, kjøre- og hviletid, samt kontroll av veitransporten og hvilke vilkår sjåfører skal ha når de kjører i andre land, opplyser han.

Carsten Horn-Hanssen
Europakommisjonen har siden i fjor presentert ulike transportstrategier og -forslag samlet i større pakker, opplyser samferdselsråd Carsten Horn-Hanssen. Foto: Norges delegasjon til EU

Flettes sammen med energi og miljø

Disse forslagene er en del av den første mobilitetspakken. I tillegg inneholder pakken en rekke forslag om blant annet veiprising, det europeiske bompengesystemet og overvåkings- og rapporteringssystem av CO2-utslipp fra tyngre kjøretøy.

Miljøhensyn er en fellesnevner i alle de tre pakkene, blant annet gjennom nye CO2-krav inkludert for lette kjøretøy. Horn-Hanssen er klar på at transport, klima og energi flettes mer og mer sammen.

– Mange av forslagene fra transportområdet må sees i sammenheng med EUs ambisjon om at drivhusgassene fra transportsektoren minst må reduseres med 60 prosent innen 2050, sammenlignet med 1990-utslippene, sier han.

Sakene er også viktige for Norge

29. og 30. oktober arrangerer det østeriske formannskapet et uformelt miljø- og transportministermøte i Graz i Østerrike. Der skal det blant annet diskuteres hvordan man skal gjøre transporten mer grønn, ren og sikker.

Les mer om det uformelle ministermøtet her.

– Både samferdselsminister Jon Georg Dale og klima- og miljøminister Ola Elvestuen skal delta i diskusjonene der. Det er nok også et eksempel på at saksfeltene flettes mer og mer sammen, mener Horn-Hanssen.

– Hva vil dette møtet eventuelt ha å si for Norge?

– Møtet vil stake ut kursen for hvordan Europa skal gjøre transporten mer miljøvennlig, renere og mer sikker. De aller fleste av EUs lovforslag på samferdselsområdet anses for å være EØS-relevante. Dermed tas de inn i EØS-avtalen og så gjøres de om til norsk regelverk. Derfor er sakene også viktige for norske myndigheter, norsk næringsliv og transportbrukere, svarer juristen, som også tidligere har arbeidet med transport i både Utenriksdepartementet, Nærings- og handelsdepartementet og Luftfartstilsynet.

Følger med på Brexit

Tempoet og store samlinger av forslag er imidlertid ikke det eneste som er nytt siden 2010, da Horn-Hanssen sist jobbet på EU-delegasjonen.

– En økende ditigalisering av transportsektoren og, ikke minst, utrulling av autonome transportløsninger er temaer som nå har en mer fremtredende plass. I tillegg er også Brexit og konsekvensene det eventuelt vil ha for Norge, nytt. Det er noe som det også må følges med på, både hjemme og her, legger han til.