Historisk arkiv

Konkurransegrunnlag — forskning om virkemidler ved omstilling

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Bondevik II

Utgiver: Arbeids- og administrasjonsdepartementet

Konkurransegrunnlag – forskning om virkemidler ved omstilling

Innledning

Arbeids- og administrasjonsdepartementet har ansvar for å legge til rette rammebetingelser for bedre og mer effektive omstillingsprosesser i det statlige tariffområdet. Sommeren 2001 ble det lagt fram nye virkemidler til bruk ved større og/eller kompliserte statlige omstillinger. AAD ønsker nå å innhente erfaringer med hvilke effekter ulike virkemidler i omstillingsprosesser i offentlig sektor har. Virkemiddelet sluttvederlag skal særlig vektlegges, men det kan også belyses i forhold til andre virkemidler (så som studiestønad, overgangsordninger, lønnsforskudd og kompetanseutvikling).

En oversikt over virkemidlene finnes i publikasjonen " Personalpolitikk ved omstillingsprosesser" som Arbeids- og administrasjonsdepartementet ga ut i 2002, punkt 7.2: Virkemidler ved omstillinger og nedbemanning. En elektronisk versjon (pdf) av publikasjonen kan lastes ned fra AADs hjemmeside www.dep.no/aad, under valget Omstilling i staten.

Virkemidlene utgjør rammen for hvor langt virksomhetene kan gå. Bruken av dem må skje innenfor de budsjettrammer virksomheten har. I tråd med regjeringens moderniseringspolitikk og delegering som hovedprinsipp for effektivisering, er det lokal arbeidsgiver som bestemmer om og i så fall hvilke virkemidler som er nødvendige for å nå de mål som er satt for omstillingen. Arbeidsgiver skal foreta en grundig individuell vurdering før virkemidlene tas i bruk. Unntaket er bruk av førtidspensjon, som avgjøres ved vedtak i Stortinget. Det finnes ingen sentral oversikt over hvor mange som har benyttet sluttvederlag i det statlige tariffområdet.

På oppdrag av AAD har Arbeidsforskningsinstituttet utarbeidet publikasjonen " Omstillinger og sluttvederlag i staten. Erfaringer fra et forprosjekt. (Notat 1/03). Resultatene fra forprosjektet danner utgangspunktet for hovedprosjektet. Notatet er derfor et sentralt dokument i konkurransegrunnlaget og forutsettes kjent. Notatet (pdf) kan lastes ned fra AFIs hjemmesider www.afi-wri.no, under valget Publikasjoner.

Anskaffelsesprosedyren er konkurranse med forhandling etter forutgående kunngjøring, jf Forskrift om offentlige anskaffelser § 4-2c. Fristberegningen og prosedyren er beskrevet i § 7-3.

Mål og problemstillinger for prosjektet

Målet med virkemidlene er at de skal føre til smidige omstillingsprosesser. Samtidig skal personalpolitikken hindre utstøting fra arbeidslivet, i tråd med intensjonene i avtalen om et mer inkluderende arbeidsliv.

Hovedspørsmålene i prosjektet er:

Hvordan virker sluttvederlag som virkemiddel for statlige arbeidsgivere
Hvordan virker sluttvederlag på mottakerne
Virkninger av sluttvederlag for de som blir igjen i virksomheten

Prosjektet bør også undersøke:
Samfunnsmessige konsekvenser av nedbemanning og sluttvederlag

Metode og datamateriale

Departementet ønsker å få utført en analyse av utvelgelsesprosessene i statlige virksomheter: Hvem får tilbud om sluttvederlag og hvorfor? Videre ønskes mer kunnskap om ulike tilpasninger arbeidstakerne gjorde etter at de har akseptert. Disse skissene skal også gi utgangspunkt for karriereanalyser av arbeidstakerne etter at de har akseptert.

Omfang og kostnad

Prosjektet skal gjennomføres innenfor en totalkostnadsramme på kr. 1 500 000, eksklusive merverdiavgift. Prosjektet er toårig, med oppstart i november 2003 og med en ferdigstilt sluttrapport innen desember 2005.

Tildelingskriterier

Følgende kriterier vil bli lagt til grunn ved vår vurdering:

Kvalitet på tilbudet om opplegg for gjennomføring av oppdraget (5- 6 sider). Tilbudet skal ikke begrenses til, men må inkludere

  1. Leverandørens oppgaveforståelse av punkt 2 Mål og problemstillinger for prosjektet.
  2. En begrunnelse for metoden(e) som er valgt
  3. En oppsummering av hva leverandørens oppgaveløsning tilfører AAD

Beskrivelse av kompetanse, herunder opplysninger om hvem som blir prosjektansvarlig og hvilke andre som skal utføre arbeidet (CV)

Leverandøren skal fremlegge navn og CV for de forskerne/konsulentene som er tiltenkt oppdraget og hvor stor andel av arbeidet i prosjektet de ulike skal stå for. CVen skal minimum inneholde: a) Utdannelse og publiserte arbeider som hovedforfatter og medforfatter (først og fremst i refereetidskrifter), b) Arbeidserfaring med kort henvisning til relevante prosjekter (knyttet til f.eks. omstillingsprosesser i arbeidslivet og virkemidler osv.)

Leverandøren skal legge ved en skjematisk arbeidsplan for prosjektet, der det fremgår hvilke aktiviteter og utgifter som påløper i prosjektperioden, fra oppstart i desember 2003, vår- og høst 2004, vår og høst 2005.
Det må ligge ved to referanser fra oppdragsgivere som tidligere har hatt erfaring med forskerne/konsulentene på oppdrag av lignende kompleksitet og omfang.

Fremdriftsplan

AAD planlegger fremdriften etter følgende plan:

Dato

Aktivitet

29.okt 2003

7 leverandører invitert til å levere tilbud

10.november 2003, klokka 14

Tilbudsfrist

Uke 47/48 2003

Evaluering, avklaring og forhandlinger om vilkårene

Uke 48/49 2003

Informasjon til tapende parter

Uke 50 2003

Kontraktsinngåelse

Ultimo desember 2003

Oppstart

Desember 2005

Sluttrapport

Datoene er foreløpige og vil kunne bli endret.

Forhandlinger

Under forhandlingene skal både AAD og leverandøren medvirke til at grunnlaget for avtalen blir entydig klarlagt, både med hensyn til innhold, form og oppdragsgivers intensjon.

Aksept av vilkår

Tilbyder må erklære at samtlige vilkår som oppstilles i grunnlaget for konkurransen er akseptert. Dersom leverandøren ber om forbehold for noen av vilkårene må det utrykkelig fremgå hvilket vilkår det tas forbehold om og hva forbeholdet går ut på.

Frist for innlevering av tilbud

Fristen for innlevering av tilbud er mandag 10. november 2003 klokka 12.

Kommunikasjon

All kommunikasjon skal være skriftlig pr. e-post til adressen " omstilling@aad.dep.no" og merkes "Saksnummer 200204270" i emnefeltet. Spørsmål vil bli besvart på en anonymisert måte til alle som deltar i konkurransen.

Krav til tilbudet

Utforming

Tilbudet skal settes opp i henhold til følgende fremgangsmåte. Alle punkter må besvares, og struktureres på denne måten:

  1. Tilbudsbrev (forside med underskrift av bemyndiget person).
  2. Aksept for at kravene i tilbudsgrunnlaget med vedlegg er akseptert og eventuelle forbehold er medtatt. Samtlige forbehold til tilbudsgrunnlaget skal plasseres under dette punktet i tilbudet. Forbehold vil være gjenstand for forhandling. Forbehold vil kunne medføre avvisning av tilbudet.
  3. Beskrivelse av opplegg for gjennomføring.
  4. Skjema for arbeidsplan
  5. Beskrivelse av konsulentene tiltenkt oppdraget. Jf. Krav til kompetanse
  6. Liste over de viktigste tjenesteytelsene/leveransene de siste tre år, herunder deres verdi og tidspunkt, offentlige eller private mottakere.
  7. Referanser. Det skal ligge ved to referanser.

Manglende informasjon i tilbudet eller vesentlige avvik fra denne disposisjonen kan medføre avvisning av tilbudet.

Innbinding, emballering og merking

  • Tilbudet skal innbindes i ringperm og med leverandørens navn på ryggen. Mellom hvert punkt i kravene til utforming skal det være et skilleark.
  • Hver perm skal merkes med leverandørens navn, permnummer og saksnummer (200204270).
  • Arkene skal ikke stiftes.
  • Permene skal legges i dobbel konvolutt/innpakning.
  • Innpakning/konvolutten merkes med "Tilbud 200204270", samt "Åpnes kun av adressat".

Antall kopier

Tilbudet skal fremsendes med en original og en kopi (kopien bindes ikke inn, men stiftes).

Vedståelsesfrist

Vedståelsesfristen er 2 måneder fra innleveringsfristen

Adresse og leveringssted for tilbudet

Tilbudet leveres direkte til:

Arbeids- og administrasjonsdepartementet,

Avdeling for omstilling og personalpolitikk v/Forværelset

Besøksadresse: Akersgata 59, Oslo

Tilbyders deltakelseskostnader

Kostnader som tilbyder pådrar seg i forbindelse med utarbeidelse, levering, og oppfølging av kvalifikasjonssøknaden og tilbudet vil ikke bli refundert.

Behandling av tilbudet

Åpning av tilbudet

Det vil ikke bli foretatt offentlig åpning av tilbudene.

Retur av tilbudene

AAD vil ikke returnere tilbudene til de tilbydere som ikke blir valgt.

Vedlegg: Statens standardkontrakt for konsulentoppdrag