Historisk arkiv

Orienteringsbrev vedrørende forslag til statsbudsjett 2003 - Indikative rammer - Programkategori 13.50 Regional- og distriktspolitikk

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Bondevik II

Utgiver: Kommunal- og regionaldepartementet

Brev til fylkeskommunene, SND, SIVA og NFR.

Alle fylkeskommuner
SND (hovedkontor og distriktskontor)
SIVA
NFR

Deres ref

Vår ref

Dato

02/5500 R ERu

03.10.2002

Orienteringsbrev vedrørende forslag til statsbudsjett 2003 – Indikative rammer – Programkategori 13.50 Regional- og distriktspolitikk

I Innledning

Kommunal- og regionaldepartementet (KRD) vil med dette informere om regjeringens budsjettforslag over programkategori 13.50 Regional- og distriktspolitikk, nye føringer for 2003 og foreløpig fordeling av budsjettrammer til virkemiddelaktørene. For nærmere informasjon vises til departementets budsjettproposisjon for 2003. Endelig tildelingsbrev vil bli sendt ut etter at budsjettet er vedtatt av Stortinget. Vi gjør spesielt oppmerksom på at budsjettet kan bli endret under stortingsbehandlingen. Orienteringsbrevet er derfor å betrakte som et planleggingsgrunnlag. Dette gjelder både i forhold til fordelingen av midler til fylkeskommunene og til virkemiddelaktørene.

II Generelle og overordnede regional- og distriktspolitiske føringer

I St. prp. nr. 1 (2002-2003) foreslår regjeringen, som et ledd i modernisering av offentlig sektor, å desentralisere betydelige deler av midlene i regional- og distriktspolitikken til fylkeskommunene. Dette vil gi fylkeskommunen større frihet til å møte egne utfordringer med regionale løsninger og styrke fylkeskommunen som regional utviklingsaktør. Denne omleggingen er en oppfølging av St. meld. nr. 19 (2001-2002) ”Nye oppgaver for lokaldemokratiet – regionalt og kommunalt nivå”.

Målet med midlene over programkategori 13.50 er å bidra til regional utvikling gjennom å utløse mer av verdiskapingspotensialet som finnes i regionene, og skape mer attraktive regionale miljøer. Midlene kan brukes både til tilretteleggende tiltak og tiltak som direkte øker verdiskapingen i næringslivet.

Ny budsjettstruktur fra 01.01.2003

Departementet viser til statsrådens redegjørelse ”Vekst – i hele landet” for Stortinget 30.04.02, omtale av fylkeskommunens rolle som regional utviklingsaktør i St. meld. nr. 19 (2001-2002) og Stortingsbehandlingen av meldingen. Som en oppfølging av dette innføres det fra 2003 en ny budsjettstruktur for programkategori 13.50 Regional- og distriktspolitikk. Utgangspunktet for endringene er behovet for større regional frihet til å tilpasse virkemiddelbruk til regionale forhold og utløse regionalt verdiskapingspotensial. Endringene innebærer derfor en vesentlig desentralisering av ansvar og myndighet til fylkeskommunene.

III Sentrale føringer og rammer i 2003

Ved bruk av midler over programkategori 13.50 skal det tas hensyn til følgende overordnede nasjonale føringer:

  • Virkemiddelbruken skal forankres i geografiske vurderinger og prioriteringer.
  • Kjønns- og livsfasevurderinger skal legges til grunn ved utarbeiding av resultatmål, med bakgrunn i regionale utfordringer.

Kap 551 post 60 Tilskudd til fylkeskommuner for regional utvikling

I denne nye posten inngår formål som tidligere var omfattet av følgende kapitler/poster:

kap. 550, post 61 Kommunale næringsfond

kap. 550, post 63 Kompensasjon for økt arbeidsgiveravgift

kap. 551, post 51 Tilrettelegging for næringsutvikling

kap. 551, post 55 Etablererstipend

kap. 551, post 57 Tilskudd til INTERREG (midler til Interreg III A)

kap. 551, post 58 Regionale samordningstiltak

kap. 552, post 54 Program for vannforsyning

kap. 552, post 56 Omstilling og nyskaping

kap. 2425, post 50 Bedrifts- og næringsutvikling i distriktene (enkeltsaker og regionale program)

For forslag til fylkesfordeling se vedlegg 1.

Det er foreslått at disse postene utgår fra og med 2003. I tråd med St.meld. nr. 19 (2001-2002) vil midlene på denne posten i sin helhet disponeres av fylkeskommunene som i samarbeid med de regionale partnerskapene, foretar prioriteringer av ulike formål og tiltak innenfor de mål og rammer som gjelder for posten.

I grunnlaget for fylkesfordelingen av midler er forvaltningsansvaret for aktuelle Interreg- program tatt hensyn til. Delprogrammet Interreg ”Nordkalotten” forvaltes av Troms fylkeskommune, men dekker også aktivitet i Finnmark og Nordland. Delprogrammet Interreg ”Kolartic” forvaltes av Finnmark fylkeskommune, men dekker også aktiviteter i Troms og Nordland. Interreg ”Det indre Skandinavia” forvaltes av Hedmark fylkeskommune, men dekker også aktiviteter i noen kommuner i Østfold. Interreg programmet ”Et grenseløst samarbeid” forvaltes av Østfold fylkeskommune, men dekker også aktiviteter i noen kommuner i Akershus.

Mål

Postens hovedmål er å bidra til og tilrettelegge for regional utvikling, tilpasset regionenes forutsetninger. Midlene skal bidra til å realisere fylkeskommunale mål for utvikling, særlig innenfor kompetanseheving, omstilling, nyetablering, innovasjon og nyskaping i næringslivet, og tilrettelegging for dette. Det er fra regjeringen foreslått en bevilgning på 1166,5 mill. kr.

Avgrensing i bruk av midler til regional utvikling:

Tiltak som støttes over posten må være i tråd med mål og strategier i fylkesplanen og fylkesplanens handlingsprogram og i samsvar med prioriteringer gjort i det regionale partnerskapet. Innenfor målene i regional- og distriktspolitikken og for bevilgningen på dette kapitlet, står fylkeskommunene for øvrig svært fritt til å prioritere ulike typer programmer og tiltak.

Direkte bedriftsstøtte kan kun gis innenfor område A, B og C av det distriktspolitiske virkeområdet. Slik støtte må benyttes i tråd med statsstøtteregelverket i EØS-avtalen. Direkte støtte i form av etablererstipend og omstillingsmidler er fortsatt landsdekkende.

Støtte til kommunale næringsrettede fysiske investeringer, som industrikaier og tilrettelegging av næringsområder samt vannverk og stedsutvikling, kan gis innenfor hele det distriktspolitiske virkeområdet (sonene A, B, C og D). Andre fysiske investeringer som f.eks. veibygging, energiutbygging og offentlige bygg skal ikke finansieres over denne posten. Slike prosjekter forutsettes finansiert gjennom ordinære sektorvise investeringsprogrammer.

Oppfølging, kontroll og tildelingskriterier for kap. 551 post 60 Regional utvikling

Målrettet innsats er en forutsetning for å oppnå ønskede resultater av virkemiddelbruken. Større frihet, ansvar og myndighet til fylkeskommunene for de regional- og distriktspolitiske virkemidlene forutsetter at hver fylkeskommune utarbeider system for styring basert på egne mål og resultatkrav. Departementet forutsetter at fylkeskommunen samarbeider med regionalt partnerskap i utformingen av dette systemet. Systemet må ta utgangspunkt i målene i fylkesplanen og fylkesplanens handlingsprogram, inklusiv regionale utviklingsprogram. Dette vil medføre en tydeligere kobling mellom regionale planer og virkemiddelbruk.

I henhold til økonomireglementet har departementet ansvar for å påse at fylkeskommunene utarbeider et slikt system for mål- og resultatstyring. Den endelige fristen for fylkeskommunene til å utarbeide et slikt system settes til 01.02.03. En arbeidsgruppe ledet av NHD har utarbeidet en rapport om ”Utvikling av styringssystemet ovenfor SND”. Både SND og fylkeskommunene har vært representert i gruppen, og det vises til denne når det gjelder styring av SND. Departementet arbeider med å utvikle nye og forenklede retningslinjer som skal tre i kraft fra årsskiftet, som vil erstatte de ulike regelverkene man har i dag. Det gjelder blant bl.a. i forhold til EØS-regelverket og avgrensninger i bruken av midler i og utenfor det distriktspolitiske virkeområdet. Det vises for øvrig til planlagte drøftingsmøter med fylkeskommunene, jf. vårt brev av 19. september, hvor utvikling av nye retningslinjer og av et felles opplegg for aktivitetsrapportering til departementet vil bli tatt opp som tema.

Fylkenes rammer til regional utvikling i den nye budsjettstrukturen vil bli fastsatt etter både objektive og skjønnsmessige kriterier samt forhold som går på oppfølging og forpliktelser.

Tilskudd uten tilbakebetaling - rundsumtilskudd

I motsetning til tidligere tildelinger vil den delegerte rammen til fylkeskommunen bli gitt som tilskudd uten tilbakebetaling. Det innebærer at ubenyttede midler kan omdisponeres til andre tiltak innenfor postens formål, uavhengig av tilsagnsår (jf. Økonomireglement for staten, Funksjonelle krav til økonomiforvaltningen i staten, 11-2.1.). Fylkeskommunene gis fullmakt til å fastsette hvilket år tilsagn skal gis, hvor lenge tilsagn skal gjelde, behandle søknader om forlengelse av tilsagn og bevilge ubenyttede tilsagn til nye tiltak i tråd med de mål Stortinget har satt for bevilgningen. På denne måten vil fylkeskommunen selv få mulighet til å ta større investeringer innenfor f.eks. næringsrettede fysiske investeringer og omstilling ved å sette til side midler gjennom flere år til denne type satsinger og prioriteringer.

KRD gjør imidlertid oppmerksom på at dette ikke gjelder for tilsagn gitt før 01.01.03, eller for delegert ramme før budsjettåret 2003. Regnskapsoppfølgingen for disse rammene/tilsagnene vil bli videreført i tråd med dagens ordning.

Kap. 552 post 72 Nasjonale tiltak for regional utvikling

Mål

Målet med bevilgningen er å fremme regional næringsutvikling og verdiskaping. Dette skal oppnås ved å stimulere til omstilling, innovasjon og nyetablering, og ved å bidra til at ungdom og kvinner i større grad får utnyttet sine ressurser. Potensielle nyetablerere og innovatører innenfor regional utvikling vil være hovedmålgruppe for innsatsen. Arbeidet vil skje i samarbeid mellom regionale, nasjonale og internasjonale aktører.

Tildelingskriterier

I hovedsak vil bevilgningen gå til programsatsinger og utviklingstiltak i regi av Statens nærings- og distriktsutviklingsfond (SND), Selskapet for industrivekst (SIVA), Norges forskningsråd (NFR) og andre nasjonale og internasjonale aktører.

Oppfølging og kontroll kap. 552, post 72

Departementet har i budsjettet formulert mål og delmål for kap. 552, post 72 . Av praktiske grunner inneholder proposisjonen ikke etterprøvbare oppfølgingskriterier. Departementet ber imidlertid om at aktørene på basis av målene og vedlagte rammefordeling utarbeider forslag til fordeling mellom programmer og aktiviteter, program- og aktivitetsbeskrivelser, oppfølgingskriterier og resultatkrav og indikatorer som skal godkjennes av departementet. Dette vil bli tatt opp gjennom egne møter med virkemiddelaktørene. Programbeskrivelsene med oppfølgingskriterier og resultatkrav oversendes departementet innen 01.12.02. Departementet vil på basis av dette angi mer spesifikke resultat- og rapporteringskrav i endelig tildelingsbrev til virkemiddelaktørene. Tildelingsbrevet til NFR vil inkludere KRDs samlede bevilgning til FoU i regi av Forskningsrådet.

IV Langsiktig strategiarbeid og årlig regionalt utviklingsprogram

Ordningen med årlige regionale utviklingsprogram som fylkeskommunen har utarbeidet og sendt til departementet opphører. St. meld. nr. 19 (2001 – 2002) slår fast at disse programmene inngår i fylkesplanenes handlingsprogram. Handlingsprogrammene forventes å bli mer operative enn før, og resultatkrav, roller, ansvar, foreløpig finansiering og oppfølging må være klart og tydelig definert. Det er viktig at programmene har et klarere utviklingspreg, og at en unngår at planer og handlingsprogram blir statiske.

Med hilsen

Petter Knutzen e.f.
fung. ekspedisjonssjef

Endre Rudolfsen
førstekonsulent

Vedlegg