Historisk arkiv

Statsbudsjettet 2003 - Kap. 552, post 72 Nasjonale tiltak for regional utvikling, Tilsagn om midler til programmer og satsinger i regi av SIVA

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Bondevik II

Utgiver: Kommunal- og regionaldepartementet

Selskapet for industrivekst SF

Leiv Eiriksson Senter

7462 TRONDHEIM

Deres ref

Vår ref

Dato

02/3599-9

28.01.2003

Statsbudsjettet 2003 - Kap. 552, post 72 Nasjonale tiltak for regional utvikling, Tilsagn om midler til programmer og satsinger i regi av SIVA


Tilsagnsnr. 03/200002

Budsjettrammene som fremgår av dette brevet er i henhold til Stortingets bevilgningsvedtak for 2003. Den samlede bevilgningen for 2003 er 287 mill. kr, hvor andelen som stilles til rådighet for SIVA er 55 mill. kr. Oversikt over rammefordelingen av kap. 552, post 72 følger av vedlegg 1.

I Overordnede mål

Målene for regjeringens regional- og distriktspolitikk er beskrevet i den distrikts- og regionalpolitiske redegjørelsen for Stortinget våren 2002 og St.prp. nr 1 (2002 – 2003) for Kommunal- og regionaldepartementet. Regjeringen ønsker å sikre bosetting og levedyktige lokalsamfunn over hele landet, slik at den enkelte har reell frihet til å bosette seg der hun eller han ønsker.

De fire viktigste strategiene for å nå ambisjonene i regional- og distrikts­politikken er å bedre rammebetingelsene for verdiskaping, konsentrere den næringsrettede innsatsen mer mot innovasjon og nyskaping, legge til rette for utvikling av vekstkraftige regioner over hele landet og desentralisere virkemidler til regionalt nivå.

Målet for innsatsen innenfor programkategori 13.50 Regional- og distrikts­politikk er å bidra til regional utvikling gjennom å utløse mer av det verdi­skapningspotensialet som finnes i regionene og skape mer attraktive regionale miljøer.

II Ny budsjettstruktur fra 01.01.2003

Jeg viser til redegjørelsen ”Vekst – i hele landet” som jeg holdt for Stortinget 30.04.02, omtale av fylkeskommunens rolle som regional utviklingsaktør i St.meld. nr. 19 (2001-2002) og stortingsbehandlingen av meldingen. Som en oppfølging av dette innføres det fra 2003 en ny budsjettstruktur for programkategori 13.50 Regional- og distriktspolitikk. Utgangspunktet for endringene er behovet for større regional frihet til å tilpasse virkemiddelbruk til regionale forhold og utløse regionalt verdiskapingspotensial. Endringene innebærer en vesentlig desentralisering av ansvar og myndighet til fylkeskommunene. Endringene vil ha konsekvenser også for de virkemiddelaktørene som har ansvaret for nasjonale satsinger og programmer. Jeg forventer at SIVA har et aktivt forhold til regionalt nivå, og vurderer på hvilken måte SIVA kan inngå i det regionale partnerskapet, både i forhold til de strategiske prosessene som fylkeskommunen har hovedansvaret for, og som mulig virkemiddelaktør for regionale satsinger.

III Kap 552, post 72

Målet med bevilgningen over kap. 552, post 72 er å fremme regional næringsutvikling og verdiskaping. Dette skal oppnås ved å stimulere til omstilling, innovasjon og nyetablering og ved å bidra til at ungdom og kvinner i større grad får utnyttet sine ressurser. Potensielle nyetablerere og entreprenører innenfor regional utvikling vil være hovedmålgruppe for innsatsen. Arbeidet vil skje i samarbeid mellom regionale, nasjonale og internasjonale aktører.

Midlene skal generelt nyttes på områder og satsinger der det er formålstjenlig med overordnet, nasjonal koordinering, der nasjonale fellesløsninger for regional utvikling vil være kostnadseffektivt og der en enkelt region vil ha begrenset kapasitet og kompetanse til å gjennomføre aktuelle satsinger. Midlene skal primært nyttes innenfor virkeområdet for de distriktspolitiske virkemidlene. Det skal satses sterkere på regioner og sentra med vekstpotensial. Unntak fra bruk av midler innenfor virkeområdet må gis en særskilt begrunnelse. Jeg viser til utfyllende omtale i retningslinjene for posten.

I hovedsak vil bevilgningen gå til programsatsinger og utviklingstiltak i regi av Statens nærings- og distriktsutviklingsfond (SND), Selskapet for industrivekst (SIVA), Norges forskningsråd (NFR) og andre nasjonale og internasjonale aktører.

For SIVAs vedkommende er det foretatt følgende fordeling på programmer/satsinger:

Program/satsing

Ramme 2003

Næringshageprogrammet

27 mill. kr.

Inkubatorprogrammet

19 mill. kr.

Regionalisering og nettverk

9 mill. kr.

SUM

55 mill. kr.


Midlene blir gitt SIVA som tilskudd uten tilbakebetaling. Virkemiddelaktørene gis fullmakt til å fastsette hvilket år tilsagnet gis, hvor lenge et tilsagn skal gjelde, behandle søknader om forlengelse av tilsagn og bevilge ubenyttede midler til nye tiltak i tråd med de mål Stortinget har satt for bevilgningen. Dette innebærer at ubenyttede midler i 2003 kan overføres til senere år. Dersom det blir overført store midler fra år til år, kan dette få konsekvenser for senere års bevilgninger.

Mål- og resultatkrav for program
Departementet viser til brev fra SIVA av 02.12.2002, med forslag til programbeskrivelser, resultatkrav og indikatorer for SIVAs programmer og satsinger under kap. 552, post 72. Departementet godkjenner de mål og resultatindikatorene som er lagt frem i brevet. For Næringshageprogrammet og Inkubatorprogrammet er disse i stor grad sammenfallende med tidligere rapportering, beskrevet i delrapport 2 fra felles arbeidsgruppe for mål- og resultatstyring og oppfølging av SIVA. Departementet understreker at 2003 vil være et overgangsår. Vi vil ta initiativ til en prosess for videreutvikling av oppfølgingskriterier og resultatkrav for de ulike programmene slik at vi fra 2004 har et bedre grunnlag for å vurdere måloppnåelse og sammenligning av de ulike satsingene.

Næringshageprogrammet
Målet med programmet er å etablere og følge opp minimum 30 næringsmiljø i løpet av prosjektperioden, basert på en 5-års utviklingsavtale for hvert miljø. Forventede regionale effekter er at miljøene synliggjør og gir arbeid og karriereutvikling for yngre, velutdannede kvinner og menn. Viktige oppfølgingskriterier i programmet er miljøenes egeninntjening og antall samlokaliserte bedrifter.

Inkubatorprogrammet
Inkubatorprogrammet skal bidra til utvikling av innovasjonsmiljøer og kunnskapsintensiv næringsvirksomhet i distrikter og regioner gjennom utvikling og etablering av inkubatorer. Etableringene skal sikre nye kunnskapsbaserte bedrifter et tilbud om faglig rådgivning, kompetansenettverk og husleie/servicefunksjoner til en kostnad tilpasset bedriftens økonomiske evne.

Det skal legges vekt på utvikling av inkubatorer innenfor det distriktspolitiske virkeområdet, og det skal utvikles opplegg som sikrer klare regionalpolitiske effekter ved investeringer utenfor dette virkeområdet. Det er viktig at SIVA jobber videre med å videreutvikle inkubatorkonseptet til å omfatte modeller tilpasset næringsmiljø i distriktene.

Viktige samarbeidsparter i inkubatorprogrammet er vertsmiljøet for inkubatorene, nasjonale og internasjonale innovasjonsmiljø, SND og fylkeskommunene. Departementet understreker betydningen av at SIVAs inkubatorsatsing ses i sammenheng med NFR, og SNDs FORNY-program og mot SND i forhold til inkubatorstipendet.

Regionalisering og nettverk
I 2003 vil midler til regionalisering og nettverk bli benyttet til:

1) Medvirkning i etablering og utvikling av regionale kunnskapsparker og regionale verdiskapingsmiljø.

2) Styrking av fellesfunksjoner, miljø og nettverk i tilknytning til industriparker og distriktslokaliseringer ellers.

Jeg ber SIVA prioritere strukturtiltak knyttet til etablerte næringsbygg for å forebygge inntektstap i leieinntekter, og er ellers positiv til at innsatsen i 2003 når det gjelder kunnskapsparker, vil bli sentrert rundt regionsentra som Steinkjer, Harstad og Sogndal.

Når det gjelder SIVAs arbeid med å organisere sin innovasjonsvirksomhet i regionale innovasjonsselskap, understreker jeg behovet for et nært samarbeid med fylkeskommunene og det regionale partnerskapet.

IV Oppfølging og kontroll

Det må føres eget regnskap for bruken av midlene. Regnskapet skal føres slik at det til enhver tid går fram hvilke aktører og hvilke prosjekter som er tildelt midler og hvor mye. Kommunal- og regionaldepartementet eller den departementet gir fullmakt, har til enhver tid adgang til å kontrollere at vilkårene for tilskuddet overholdes. I henhold til § 17 i Statens bevilgningsreglement tas det forbehold om adgang for Riksrevisjonen til å iverksette kontroll med at midlene brukes etter forutsetningene.
KRD ønsker fremdeles at SIVA skal oversende en kort statusrapport om gjennomførte tiltak og bruk av midlene i henhold til tilsagnet med frist 01.11.2003. Dette vil også være grunnlaget for diskusjonen på høstens halvårsmøte om utviklingen så langt i 2003.

Krav til årsrapportering og statusrapport er nedfelt i et eget vedlegg. Tilsagnet utbetales i fire like rater fordelt over budsjettåret (ca. 01.02, 01.05, 01.08, 01.11).
I forbindelse med årsrapporteringen ber departementet også SIVA foreta en vurdering av sitt forhold til fylkesnivået og de regionale partnerskapene, og gjør i den sammenheng oppmerksom på at vi vil foreta en kartlegging av partnerskapene i det enkelte fylke.

Retningslinjer for post 552.72 er under utarbeidelse. Disse vil være retningsgivende for forvaltningen av midler fra posten og gi en ytre ramme for støtte til hovedformålene under posten. Retningslinjene vil bli ettersendt. Tidligere rundskriv gjelder til SIVA har mottatt nye retningslinjer. SIVA skal påse at forvaltningen av de midler som stilles til disposisjon over kap. 552, post 72, er i tråd med disse retningslinjene, som bygger på blant annet statens økonomireglement og The EFTA Surveillance Authority’s State Aid Guidelines. All støtte under ordningene skal gis innenfor rammene av statsstøttereglene i EØS-avtalen. En oppdatert versjon av The EFTA Surveillance Authority’s State Aid Guidelines er å finne på EFTAs hjemmeside.

V Annet

Viktige politiske prosesser
Regjeringen gjennomfører nå to større prosesser som direkte eller indirekte kan få konsekvenser for de virkemiddelaktørene som forvalter midler over 13.50. Regjeringen har for det første tatt initiativ til en handlingsplan for helhetlig innovasjonspolitikk som skal ferdigstilles høsten 2003. Med handlingsplanen vil regjeringen legge grunnlaget for en langsiktig og helhetlig innovasjons- og nyskapingspolitikk.

For det andre gjennomgår regjeringen virkemidlene og virkemiddelorganiseringen overfor næringslivet. Hovedmålet med gjennomgangen er å etablere et virkemiddelapparat som tilbyr tjenester som på en effektiv måte kan bidra til innovasjon i hele landet. Som grunnlag for denne gjennomgangen inngår også en vurdering av konsekvensene av en overføring av eierskapet for SIVA fra KRD til NHD.

Tidsavgrensning på ulike satsinger
Når det gjelder spørsmål om de ulike satsingenes tidsavgrensning, tar vi foreløpig utgangspunkt i de innspill vi fikk i brev av 02.12.2002, hvor SIVA foreslår at hhv. Næringshageprogrammet og Inkubatorprogrammet utgår f.o.m. 2007. Departementet vil komme nærmere tilbake til dette i St.prp. nr. 1 (2003-2004).

Evalueringer
KRD tar sikte på å sette i gang en strategisk analyse på tvers av programsatsinger hos de nasjonale virkemiddelaktørene og en evaluering av Næringshagesatsingen i 2003. Vi vil komme tilbake til forslag på videre prosess i en egen henvendelse.


Med hilsen

Erna Solberg


VI Vedlegg
Oversikt over rammefordelingen på kap 552 post 72
Styringskalender/rapportering 2003

Kopi til:
Plan- og administrasjonsavdelingen (KRD)
NHD v. Eierskapsavdelingen, Postboks 8014 Dep, 0030 Oslo
Riksrevisjonen, Postboks 8130 Dep, 0032 Oslo
Statens nærings- og distriktsutviklingsfond, Postboks 448, 0104 Oslo
Norges forskningsråd, Postboks 2700, 0131 Oslo
Fylkeskommunene