Historisk arkiv

Svar til Stortingets samferdselskomité - spm 3 ang. skole- og studentrabatt

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Bondevik II

Utgiver: Samferdselsdepartementet

St.prp. nr. 60 (2001-2002) Om ein del saker på Samferdselsdepartementets område

Svar til Stortingets samferdselskomité, 28.05.02:

St.prp. nr. 60 (2001-2002) Om ein del saker på Samferdselsdepartementets område

Spørsmål nr 3

Regjeringen har foreslått å fordele 17 mill. kroner til fire fylkeskommuner for å realisere elev- og studentrabatten.

- Vil staten ved å legge ECONs fordeling til grunn ”straffe” de fylkeskommunene som allerede har godt finansierte rabatter?

Svar:

ECON har på oppdrag for Samferdselsdepartementet vurdert hva som ventes å bli kompensasjonsbehovet til fylkeskommunene/Oslo kommune for å dekke inntekts- og kostnadsendringer som følge av å innføre skole- og studentrabatt på måneds- og periodekort. Basert på ECONs forutsetninger vil en rabattsats på 40% for måneds- og periodekort fra 1. august 2002 føre til et netto inntektstap for fylkeskommunene/Oslo kommune på om lag 35,5 mill. kr for 2002. Det er tidligere bevilget 26 mill. kr til formålet. ECONs fordeling gir relativt sett stor omfordeling mellom fylkeskommunene sammenliknet med den fordeling som ligger til grunn for bevilgningen på 26 mill. kr. Regjeringen foreslår å legge fordelinga til ECON til grunn. Det foreslås likevel ikke å trekke de fylkeskommunene som ut fra fordeling av vedtatt bevilgning på 26 mill. kr blir ”overkompenserte” dersom ECONs fordeling legges til grunn. Dette er bakgrunnen for forslaget om å øke bevilgningen med 17 mill. kr til totalt 43 mill. kr til formålet for 2002.

ECONs fordeling tar utgangspunkt i forventet netto inntektstap i den enkelte fylkeskommune/Oslo kommune som følge av å innføre skole- og studentrabatt, basert på tallmateriale fra år 2000. Reknestykkene er forutsetningsvis basert på at det ikke eksisterte noen skole- og studentrabatt i utgangspunktet, slik at fylkeskommuner som eventuelt allerede hadde godt finansierte rabatter ikke blir straffet økonomisk. De fleste fylkeskommuner som pr i dag har prøvd ut slike rabatter, innførte dessuten disse først etter 2000 (bl.a. Rogaland og Hordaland).

VEDLEGG