Historisk arkiv

Ekomloven: Kortere behandlingstid i klagesaker

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Bondevik II

Utgiver: Samferdselsdepartementet

Pressemelding

- De nye fristene vil gi økt forutsigbarhet i klagesaker både for næringsliv, brukere og myndigheter. Dette sier samferdselsminister Torild Skogsholm i forbindelse med at Samferdselsdepartementet i dag har fastsatt en veiledende frist på maksimalt fire måneder for behandling av klagesaker etter ekomloven. (29.06.04)

Pressemelding

Nr.: 82/04
Dato: 29.06.04

Ekomloven: Kortere behandlingstid i klagesaker

- De nye fristene for behandling av klagesaker etter ekomloven (lov om elektronisk kommunikasjon)vil gi økt forutsigbarhet for både for næringsliv, brukere og myndigheter. Vi har tidligere hatt mange saker innenfor telesektoren der lang saksbehandling har vært et problem for alle parter. Det ønsker vi å unngå med de nye fristene.

Dette sier samferdselsminister Torild Skogsholm i forbindelse med at Samferdselsdepartementet i dag har fastsatt en veiledende frist på maksimalt fire måneder for behandling av klagesaker etter ekomloven. Fristen løper fra klage mottas av Post- og teletilsynet til Samferdselsdepartementet fatter endelig vedtak.

Fristen er satt på bakgrunn av en rapport utarbeidet av en arbeidsgruppe. Gruppen ble nedsatt i februar, og har bestått av representanter fra Samferdselsdepartementet og Post- og teletilsynet.

I arbeidsgruppens rapport legges det særlig vekt på klagers og andre berørte parters behov for rask saksbehandling og hensynet til forsvarlig saksbehandling. De nye fristene skal holdes først og fremst ved at klagesaker skal gis høyere prioritet. Fristavbrudd skal bare kunne gis i særskilte tilfeller.

Arbeidsgruppen har utarbeidet et sett med konkrete regler for saksbehandlingsfrister for klager på vedtak fattet av Post- og teletilsynet etter ekomloven.

Til redaksjonen:

For mer informasjon - se:
Veiledende regler for saksbehandlingsfrister for klager på vedtak fattet av Post- og teletilsynet etter ekomloven