Historisk arkiv

Mandat for utredning av konsekvensene av en ytterligere liberalisering av markedet for posttjenester i Norge

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Bondevik II

Utgiver: Samferdselsdepartementet

Mandat for utredning av konsekvensene av en ytterligere liberalisering av markedet for posttjenester i Norge

Vedlegg til pressemelding 21.02.03: Endringer i postloven: Økt konkurranse vil gi bedre og billigere posttjenester

Mandatet for utredningen

Samferdselsdepartementet som reguleringsmyndighet ønsker utredet konsekvensene ved en

liberalisering av markedet for posttjenester ut over den foreslåtte liberalisering i 2003 og 2006. Det kan settes opp tre hovedalternativer for hvordan en ytterligere liberalisering kan gjennomføres og hvilken alternativ sluttdato som i så fall bør settes for full liberalisering av det norske markedet. Det første alternativet er at eneretten avskaffes. Det andre alternativet er at eneretten begrenses ved en ytterligere reduksjon av pris- og vektgrensene, for eksempel ved at vektgrensen for enerettsområdet settes til 20 gram. Det tredje alternativet er at eneretten innskrenkes på en annen måte enn ved å endre pris- og vektgrensene, for eksempel ved at visse spesifiserte tjenester liberaliseres. Konsekvensene av en ytterligere liberalisering skal utredes for alle tre alternativene, og tempoet i liberaliseringsprosessen skal vurderes på bakgrunn av konsekvensanalysen.

Hovedtemaet for utredningen er den samlede samfunnsøkonomiske lønnsomheten av ytterligere liberalisering av postmarkedet. Følgende deltemaer skal vurderes:

  • Konsekvenser for kundene (næringsliv og forbrukere)
  • Konsekvenser for Posten Norge AS
  • Konsekvenser for andre postoperatører
  • Distriktsmessige konsekvenser
  • Konsekvenser for kravet om geografisk enhetsporto i postloven § 5
  • Konsekvenser for statlige utgifter til dekning av universelle tjenesteforpliktelser
  • Skalafordeler i postproduksjon og forutsetninger/virkemidler for å få virksom konkurranse
  • Konsekvenser for sysselsettingen i postmarkedet
  • Konsekvenser i forhold til målsetningen om et enklere regelverk og en enklere forvaltning.

I utredningen skal nytte og kostnader ved å opprettholde dagens nivå på det landsdekkende tjenestetilbudet vurderes i forhold til det minstenivå for den universelle tjenesten som er fastsatt i direktiv 97/67/EF om felles regler for posttjenester i Fellesskapet og forbedring av tjenestenes kvalitet (postdirektivet). Som en del av den nasjonalt fastsatte universelle tjenesten har Norge tjenester som går ut over minstekravene i direktivet: krav om 6-dagers omdeling (minstekravet er 5-dagers omdeling), grunnleggende banktjenester ved alle postkontorer og lettgods inntil 20 kg (direktivet krever inntil 10 kg).

Utredningen skal inneholde en vurdering av den betydning ulike posttjenester har for ulike deler av landet. Dette gjelder både tjenester som Posten i dag plikter å tilby (herunder enerettstjenester) samt nye tjenester innen postsektoren. I konsekvensutredningen bør det videre vurderes om nye og viktige posttjenester vil bli tilgjengelig i alle deler av landet. Utredningen skal også vurdere om, og i tilfelle hvordan, en ytterligere liberalisering av postmarkedet kan bidra til utbredelse av tilbud hvor det i dag ikke er bedriftsøkonomisk lønnsomt å tilby slike tjenester. Konsekvenser for Svalbard av en ytterligere liberalisering skal vurderes.

Utredningen skal særskilt drøfte konsekvensene for det norske markedet av en forsert liberalisering. Direktiv 2002/39 av 10. juni 2002 om ytterligere åpning for konkurranse på markedet for posttjenester i Fellesskapet tar sikte på at postmarkedet skal åpnes fullt ut fra 2009, men dette skal først utredes og vurderes av Kommisjonen før utløpet av 2006. En oversikt over utviklingen i øvrige europeiske postmarkeder bør inngå i vurderingsgrunnlaget. Utredningen skal vurdere erfaringene fra andre land som har forsert eller vurdert å forsere liberaliseringen i forhold til EU eller avskaffet eneretten.