Historisk arkiv

Persontransport med jernbane: Anbudskonkurranse skal styrke kollektivtransporten

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Bondevik II

Utgiver: Samferdselsdepartementet

- Anbudskonkurranse for drift av visse typer persontransport med tog kan gi et bedre togtilbud for midlene som går til offentlig kjøp av persontransport. Dette sier samferdselsminister Torild Skogsholm i en kommentar til en rapport fra en arbeidsgruppe som er nedsatt av Samferdselsdepartementet. (07.10.02)

Pressemelding

Nr.: 128/02
Dato: 07.10.02

Persontransport med jernbane: Anbudskonkurranse skal styrke kollektivtransporten

- Anbudskonkurranse for drift av visse typer persontransport med tog kan gi et bedre togtilbud for midlene som går til offentlig kjøp av persontransport. Dette kan være med på å få flere til å reise med tog og kan dermed bidra til å styrke kollektivtransporten overfor personbiltransporten. For regjeringen er det helt avgjørende at konkurranse ved drift av persontransport med tog skal gjennomføres slik at en tar hensyn til sikkerheten, samtidig som de reisende får et godt transporttilbud.

Dette sier samferdselsminister Torild Skogsholm i en kommentar til en rapport fra en arbeidsgruppe som er nedsatt av Samferdselsdepartementet. Arbeidsgruppen har utredet en ordning som betyr bruk av anbudskonkurranse for drift av persontrafikk på strekninger og i ruteområder der rutedriften er bedriftsøkonomisk ulønnsom, og der staten i dag kjøper persontransporttjenester fra NSB AS. Slikt statlig kjøp omfatter i dag nærtrafikk rundt de største byene, intercitytog og lokale og regionale tog. Persontransport med fjerntog blir regnet som bedriftsøkonomisk lønnsom, og er derfor ikke omfattet av arbeidsgruppens utredning.

Arbeidsgruppen legger til grunn at staten, ved Samferdselsdepartementet, fortsatt skal stå for offentlig kjøp av persontransporttjenester med tog. I arbeidsgruppens rapport er det også lagt til grunn at Samferdselsdepartementet skal stå for utlysning av anbudskonkurranse. Arbeidsgruppens utredning tar ellers for seg en rekke forhold som må avklares nærmere før det utlyses anbudskonkurranse. Dette gjelder blant annet håndteringen av billett- og takstsystemer, regler og prinsipper for tildeling av sporkapasitet, trafikkstyring og ruteplanlegging og rutiner for godkjenning av jernbanevirksomhet og eventuelt nytt materiell. Arbeidsgruppen har dessuten vurdert hvilke rutestrekninger og –områder som kan inngå i de enkelte anbudsutlysninger.

Ordningen med anbudskonkurranse betyr at en legger opp til konkurranse om eneretten til å drive trafikk i et visst område. Det vil altså ikke være aktuelt å åpne for at flere selskap skal konkurrere innenfor det samme ruteområdet. Kontrakt for drift av togtrafikken vil – i utgangspunktet – bli gitt til det togselskapet som har det laveste kravet til godtgjørelse fra staten, under forutsetning av at selskapet oppfyller de kravene som på forhånd er fastsatt når det gjelder sikkerhet, ruteopplegg og kvaliteten for rutetrafikken på de enkelte strekninger og ruteområder som inngår i anbudskonkurransen.

Regjeringen har i forslag til statsbudsjett for 2003 gått inn for bruk av anbudskonkurranse for drift av persontrafikk med tog på strekninger der staten kjøper persontransporttjenester fra NSB AS. I budsjettforslaget går Samferdselsdepartementet i første omgang inn for at en skal vinne erfaringer gjennom å utlyse anbudskonkurranse for drift av togtilbudet på Gjøvikbanen og Vossebanen (lokaltrafikken Bergen –Voss/Myrdal), med sikte på at trafikken kan komme i gang i 2004. Samferdselsdepartementet legger ellers opp til at det fra 2006 skal åpnes for å innføre en ordning med anbudskonkurranse for alt offentlig kjøp av persontransporttjenester med tog.

– En slik tidsplan for innføring av anbudskonkurranse er i tråd med Stortingets behandling av Bondevik-regjeringens stortingsmelding om bedre kollektivtransport. Da Stortinget i vår behandlet denne meldingen var det tilslutning til regjeringens tidsplan og opplegg for innføring av ordninger med anbudskonkurranse for drift av kollektivtransport, blant annet persontransport med jernbane, sier samferdselsminister Torild Skogsholm.

- Utredningen fra arbeidsgruppen vil om kort tid bli sendt på høring til berørte myndigheter og organisasjoner. Samferdselsdepartementet vil derfor – i det videre arbeid med utformingen av ordningen med anbudskonkurranse – legge vekt på uttalelser og synspunkter fra alle berørte parter, før det fastsettes mer detaljert regelverk, tidsplan og rekkefølge for utlysning av anbudskonkurranse for de enkelte rutestrekninger og –områder, sier samferdselsminister Torild Skogsholm.

Til redaksjonen

For nærmere opplysninger – se:
”Anbud og konkurranse om sporet” – Rapport fra en arbeidsgruppe nedsatt av Samferdselsdepartementet (September 2002).