Historisk arkiv

Rassikring av E 6 Trældal - Leirvika: Planarbeidet forseres

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg I

Utgiver: Samferdselsdepartementet

Pressemelding

Nr.: 53/2001
Dato: 11.05.01

Rassikring av E 6 Trældal - Leirvika: Planarbeidet forseres

Vegdirektoratet har i sitt forslag til handlingsprogram for strekningsvise investeringer på stamvegnettet foreslått at rammen for stamvegrute 4, Fauske – Nordfjosbotn med tilknytninger, økes. Økningen betyr at arbeidet med rassikring av E 6 på strekningen Trældal – Leirvika kan starte i 2005.

I Nasjonal transportplan 2002-2011 ble omleggingen av E 6 på nordsiden av Rombaken i Narvik kommune vurdert som aktuell i siste del av planperioden. Ved Stortingets behandling av Nasjonal transportplan ble investeringsrammene for planperioden økt og Vegdirektoratet kan derfor begynne å planlegge tiltak for å rassikre strekningen.

Det blir arbeidet med tre alternativer for rassikring av E 6 Trældal - Leirvika. Alle alternativene innebærer at vegen legges i tunnel forbi de mest rasutsatte områdene. På grunn av den rasutsatte strekningen må planarbeidet forseres slik at anlegget kan starte tidligere. Valg av alternativ skjer gjennom kommunedelplan. Arbeidet med reguleringsplanen blir startet omgående og det tas sikte på at godkjent reguleringsplan skal foreligge i løpet av 2002.


For mer informasjon – St.prp. nr. 76 (2000-2001) Om ein del saker på Samferdselsdepartementets område