DEMONSTRASJONSSKOLER OG - BEDRIFTER 2004 - 2006
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Bondevik II
Utgiver: Utdannings- og forskningsdepartementet
Pressemelding | Dato: 20.04.2004 | Sist oppdatert: 24.10.2006
DEMONSTRASJONSSKOLER OG - BEDRIFTER 2004 - 2006
GENERELL BAKGRUNN
Læringssenteret viser til rundskriv LS-49-2003
”Demonstrasjonsskole og demonstrasjonsbedrift - Invitasjon
til nominering”, som bl.a. beskriver betingelsene for å kunne bli
demonstrasjonsskole og demonstrasjonsbedrift for perioden 2004 –
2006. Det skulle velges ut 10 skoler og 10 lærebedrifter, i
tillegg til at 10 av demonstrasjonsskolene fra 2002-2004 kunne
videreføres for ett år. I rundskrivet er også prosedyrer og
tidsplan beskrevet. Fylkesmannens utdanningsavdeling hadde frist 1.
mars 2004 med å sende alt mottatt materiale videre til
Læringssenteret, med innstilling av aktuelle kandidater.
DEMONSTRASJONSSKOLER - KRITERIER FOR UTVALG AV SKOLER
Kriteriene for utvalget ble i hovedsak videreført fra året før, men med visse justeringer.
Nomineringen av skoler skulle skje ut fra følgende kriterier:
Pedagogisk kreativitet og nytenkning
Aktuell dokumentasjon må vise til oppnådde resultater i
for eksempel metodebruk, utvikling av gode lærings-strategier,
entreprenørskap, digital kompetanse, arbeid for å fremme
bærekraftig utvikling, internasjonalt samarbeid og kulturelle
og skapende aktiviteter som motiverer og stimulerer dagens barn og
unge til å lære.
Systematisk oppfølging av læringsutbytte
Aktuell dokumentasjon må vise resultater fra individuell
og skolebasert vurdering, for eksempel bruk av ulike prøveformer,
eksamensresultater, standpunktkarakterer, bruk av logg eller annet
vurderingsmateriale. Innsatsen bør kunne vise positiv
utvikling over tid. Basisfag og basiskompetanse vektlegges. Det vil
i tillegg bli lagt vekt på hvordan skolene vil følge opp de
nasjonale prøvene og kvalitetssystemet for øvrig.
Systematisk arbeid for et trygt skolemiljø
Dokumentasjonen må synliggjøre innsats og resultater
i forhold til arbeid med verdier, bl.a. for å motvirke mobbing,
rasisme, vold, kriminalitet og bruk av rusmidler. Skolen bør
kunne vise til arbeid med fysisk aktivitet og kosthold, og til
innsats for å skape gode opplæringssituasjoner for alle
elevgrupper, bl.a. for funksjonshemmede og språklige
minoriteter.
God og tydelig skoleledelse
Dokumentasjonen må vise til god ressursutnytting og gode
resultater når det gjelder fleksibel organisering av opplæringen,
god ledelses- og personalutvikling og et produktivt samarbeid
internt og eksternt, bl.a. med kulturskoler.
For å bli valgt, måtte alle kriteriene oppfylles. I tillegg skulle aktuelle skoler være fremragende på minst ett område. Det ble også stilt krav til synliggjøring og dokumentasjon av oppnådde resultater.
NOMINERING AV SKOLER
Ved fristens utløp mottok Læringssenteret materiale fra 101 skoler (i fjor var tallet 151). Av disse var 44 barneskoler, 21 1-10-skoler, 23 ungdomsskoler og 13 videregående skoler. Totalt var 66 skoler nominert av Fylkesmennene. Læringssenteret gjennomgikk materialet og la fram søknadene og dokumentasjonen fra disse 66 skolene, slik at skolejuryen skulle få et reelt valg.
JURYSAMMENSETNING - SKOLER
Læringssenteret har i år som i fjor nedsatt to juryer, én for utvalg av skoler og én for lærebedrifter.
Juryen som skulle velge demonstrasjonsskoler 2004-2006, besto av:
Eva Høiby, rektor Heggedal skole
Bjørn Croff, rektor Stovner videregående skole
Liv Engen, Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking, Høgskolen i Stavanger
Anders Isnes, leder for Naturfagsenteret, Universitetet i Oslo
Loveleen Rihel Brenna, leder for Foreldreutvalget for grunnskolen, FUG
Kari-Anne Osborg, Kommunenes Sentralforbund, KS
Kjell Hedwall, avdelningschef, Myndigheten för skolutveckling i Sverige
Ragnhild Lied, Utdanningsforbundet
Karoline R. Myklebust, Elevorganisasjonen
Eva Høiby har ledet juryens arbeid.
UTVELGELSE AV SKOLER
Det ble avholdt arbeidsseminar for juryen 30. – 31. mars 2004 på Vettre hotell i Asker. Med unntak av Loveleen Rihel Brenna, som bare kunne delta den første dagen, gjennomgikk alle jurymedlemmene det tildelte materialet. Læringssenterets representanter fungerte som sekretariat for juryen under seminaret. Juryen valgte ut 9 skoler pluss 3 skoler som hadde søkt som demonstrasjonsskolenettverk, og begrunnet valget slik:
Omtale av de enkelte skoler - juryens begrunnelse
Hårberg skole (Barneskole i Ørland kommune i Sør-Trøndelag), 7130 Brekstad
Åsly skole (1-10-skole i Rissa kommune i Sør Trøndelag), 7100 Rissa
Botngård skole (1-10-skole i Bjugn kommune i Sør-Trøndelag), 7160 Bjugn
Skolene Hårberg, Åsly og Botngård søker status som demonstrasjonsskolenettverk. De utgjør en del av et regionalt forum for samarbeid for skoleansvarlige i de 6 kommunene i Fosen i Sør Trøndelag.
De tre skolene viser på en spennende og eksemplarisk måte hvordan nettverksbygging og et strukturert, systematisk samarbeid kan forsterke kvalitetsutviklingen i skolen på prioriterte områder. Et nettverk me demonstrasjonsskoler er noe nytt og prinsipielt annerledes enn det vanlige konseptet med demonstrasjonsskoler, men juryen mener at denne nettverksløsningen på en nyskapende måte viser hvordan et tett og forpliktende samarbeid mellom skoler og lokalmiljø også kan gi gode resultater på den enkelte skole. Juryen vil særlig framheve den solide satsingen på lese- og skriveopplæring gjennom samarbeidsprosjektet mellom det statlige spisskompetansemiljøet ved Bredtvet kompetansesenter og det lokale fagmiljø. Dessuten er det arbeidet godt med lesestimulering og litteraturformidling. Juryen vil også peke på forlengelsen av SAMTAK-prosjektet gjennom PPTs sentrale rolle i skolenes utviklings- og veiledningsarbeid. Gjennom evalueringsprosjektet Ekstern deltaking i lokalt vurderingsarbeid har skolene vist klar framgang over tid. Det er videreutviklet kompetanse og satt i gang tiltak innenfor et bredt spekter av metoder og læringsstrategier, og skolene kan dokumentere gode resultater. Skolenes prioriteringer og resultater indikerer at hver av skolene har en utviklingsorientert og støttende ledelse.
Åskollen skole (barneskole, 370 elever), Drammen,
Buskerud
Skolen arbeider systematisk og innovativt med pedagogisk
utviklingsarbeid, og har gjennom flere år arbeidet med integrering
av IKT, som er tatt i bruk på en oppfinnsom og allsidig måte, både
i fag, administrative funksjoner, utadrettet informasjon og i
kommunikasjon med hjemmet (foreldre er brukere av skolens
læringsplattform First Class). Presentasjonen av egen skole
er pedagogisk gjennomtenkt og innsiktsfull. Det er
gjennomført kontinuerlig intern kompetanseutvikling innen
IKT. Skolen trekker elevene aktivt med i egen læreprosess,
bl.a. ved hyppige elevsamtaler og deltakelse i individuelt
målsettingsarbeid. Det er gjennomført fast tid for
lekselesing med kontaktlærer. Fag- og arbeidsmetodikken er
differensiert og pedagogisk velbegrunnet, bl.a. gjennom systematisk
satsing på lese- og skriveopplæring, fleksibel aldersblanding, bruk
av digitale mapper og elevbedrift på 6. trinn. Ulike fag- og
ferdighetstester viser gode resultater.
Nylund skole (barneskole, 362 elever, hvorav 22 % minoritetsspråklige), Stavanger, Rogaland. Nylund skole utmerker seg gjennom sitt systematiske arbeid med lese- og skriveopplæring. Med utgangspunkt i den australske modellen for tilpasset lese- og skriveopplæring (EYLP) har skolen omformet og videreutviklet modellen til norske skoleforhold, med det resultat at elevenes leseferdighet har hatt en bemerkelses-verdig og dokumentert framgang. Modellen betegnes lokalt som ”Nylund-modellen”, og mange besøkende har fått del i skolens erfaringer. Skolen har et stort nettverk for samarbeid og utveksling, bl.a. med Senter for leseforskning og PPT, men også internasjonalt. Det satses stort på IKT og et utfordrende og inkluderende læringsmiljø.
Lambertseter skole (1-10, 509 elever, hvorav 35 %
minoritetsspråklige), Oslo.
Skolen utmerker seg ved sin bredspektrede og systematiske
pedagogikk, bl.a. gjennom sitt veldokumenterte arbeid med tilpasset
opplæring, og med sin arbeidsplanmetodikk. Det er utviklet
stor grad av elevmedvirkning og elevdemokrati, bl.a. med faste
møteplasser for elevene og elev-representasjon i alle skolens
besluttende organer. Det praktiseres fleksitid og systematisk
hjelp med skolearbeid for elevene etter skoletid.
Lambertseter skole har satset spesielt på IKT i sin tilpassede
opplæring, bl.a. som hjelpemiddel i skole-hjem-samarbeidet, og er
en ressursskole for kommunen på IKT-området. Det foregår
arbeidstidsforsøk og fleksibel bruk av ressursene for å fremme
elevenes læringsutbytte. Skolen benytter varierte
kartleggingsundersøkelser, og resultatene er grundig
dokumentert.
Gosen skole (ungdomsskole, 370 elever),
Stavanger, Rogaland
Skolen utmerker seg ved å være sterk på alle
kriterieområdene, og særpreges av mangfold, kreativitet og
pedagogisk nytenkning. Skolen betegnes som en kulturinstitusjon i
nærmiljøet. Alle pedagogiske og organisatoriske tiltak er
godt planlagt og begrunnet, og resultatene veldokumenterte.
Prinsippet om tilpasning og fellesskap gjennomsyrer virksomheten;
det benyttes elevportefølje, teamportefølje og mappemetodikk i
ulike fag, og kartleggingsmetodikken er eksemplarisk (statistikk
betraktes som del av lærerkompetansen). Det undervises på
engelsk i naturfagene, og skolen har et omfattende internasjonalt
samarbeid. Det satses på bærekraftig utvikling, bl.a. gjennom
prosjektet ”Grønne skoler” knyttet opp mot Agenda 21. Skolen
kan vise til klar måloppnåelse og gode faglige
resultater.
Melvold ungdomsskole (225 elever), Sørum,
Akershus
Skolen har vært en foregangsskole når det gjelder å bryte opp
rammer og strukturer som kjennetegner regelstyrte
organisasjoner, bl.a. gjennom avvik fra gjeldende
arbeidstidsordninger og leseplikter. Skolen utmerker seg ved
elevvennlig fokus, og dette gjennomsyrer alle tiltak innenfor
metodebruk og læringsstrategier, læringsutbytte og utvikling av
skolemiljøet. Det vises til økt elevansvar, mange
trivselstiltak og en kontinuerlig satsing på kvalitetsforbedring av
tilpasset opplæring. Det er utviklet svært gode systemer for
intern og ekstern skolevurdering, bl.a. gjennom deltakelse i ulike
evaluerings-nettverk. Skolen kan dokumentere gode resultater,
både innenfor fag (ved bruk av nye prøveformer) og innen områdene
kultur (kulturhjulet) og friluft (friluftshjulet).
Kråkerøy ungdomsskole (ca 300 elever),
Fredrikstad, Østfold
Skolen kan vise til en vedvarende og systematisk utvikling av
skole- og læringsmiljøet i løpet av de siste årene, bl.a. ved å
utnytte optimalt det handlingsrommet som ligger innenfor fysiske,
strukturelle og organisatoriske rammer. Den primære
målsettingen for skolen har vært elevmedvirkning og elevenes
læringsutbytte, og virkemidlene er et bredt spekter av metoder og
tiltak innenfor de fire kriterieområdene. Skolens mange
eksterne kontakter er en klar indikasjon på allsidighet, kvalitet
og helhetstenkning. Det har vært gjennomført flere forsøk,
bl.a. med IKT ved eksamen i norsk og med egen fagplan i
matematikk/teknologi som tilvalgsfag (for å motivere elever for
realfag), dessuten er mappe brukt som vurderingsform ved
avsluttende eksamen. Skolen kan vise til gode
eksamensresultater og dokumentert læringsutbytte for elevene.
Eid ungdomsskule (264 elever), Eid,
Sogn og Fjordane
Skolen utmerker seg særlig ved stor bredde i tiltak innenfor
kriterieområdet trygt skolemiljø, med vekt på systemarbeid og
relasjonsbygging mellom elever og lærere. Det er satset sterkt på
elevaktive læringsstrategier, variert metodikk og utradisjonelle
grep i forhold til elever som står i fare for å droppe ut av
skolen. Det er gjennomført alternative arbeidstidsordninger
for lærerne, for å sikre bedre oppfølging av elevene.
Styrking av enkeltfag (eks. jenter og realfag) og høyt IKT-nivå
framheves. Eid har bl.a. vært prøveskole for elektronisk
eksamensavvikling og testskole for nasjonale prøver. Skolen har
brukt Elevinspektørene aktivt i flere år, og ved hjelp av en stor
kontaktflate er det utviklet system for samarbeid med eksterne
aktører på mange områder, bl.a. innenfor entrepenørskap,
skoleutvikling og evaluering. Dokumentasjonen viser tydelige
resultater når det gjelder elevenes læringsutbytte.
Frydenlund videregående skole (480 elever)
Narvik, Nordland
Skolen utmerker seg innenfor alle de fire kriterieområdene,
og framstår som spesielt bevisst, idérik og systematisk i sitt
arbeid med å utvikle skolen. Innenfor IKT vises det til mange
interessante løsninger som vil ha klar overføringsverdi til andre
skoler. Biblioteket spiller en sentral rolle i
læringsarbeidet. Arbeidsdag og timeplan er omorganisert fra
enkelttimer til arbeidsøkter, dvs færre fag pr dag, økt læringsro,
mer fleksibel bruk av støttefunksjoner. Det er stor bredde i
bruk av metoder, både innenfor den enkelte skoledag og over lengre
arbeidsperioder, og det er satt i gang mange trivsels- og
miljøtiltak. Skolen har deltatt i mange forsøk og
utviklingsprosjekter, som viser stor endringsvilje, men også
resultatbevissthet. Etter analyse av resultatene har skolen
vist evne til å endre kursen ved behov. Det er etablert et
godt samarbeid med flere utdannings- og
forskningsmiljøer. En grundig dokumentasjon viser at
læringsutbytte og læringsresultater er klart forbedret.
Dalane videregående skole (670 elever)
Eigersund, Rogaland
Skolen er fremragende i pedagogisk kreativitet og nytenkning,
og kan demonstrere noe av det beste av den kvalitetsforbedring som
foregår på dette området i dagens videregående skole. Særlig
når det gjelder IKT og entrepenørskap, er skolen i front,
bl.a. som aktiv og profilert bidragsyter i PILOT- og i
Differensieringsprosjektet. Skolen har utviklet digital
kompetanse på høyt nivå, både i personale og blant elever, og har
vunnet flere priser (også internasjonalt) som beste
ungdomsbedrift. Det er satset på realfag, bl.a. gjennom
MINERVA-prosjektet (jenter og realfag), og skolen har deltatt i
forsøk med ulike prøveformer. Elevinspektørene gjennomføres
for hele skolen, og kontaktlærerfunksjonen er styrket, bl.a. er det
innført en mentorordning med hyppige elevsamtaler.
Organiseringen av opplæringen er fleksibel, lærersamarbeid er satt
i system, og det er innført studietimer for elevene. Det er
dokumentert at læringsutbyttet er forbedret og at
læringsresultatene er meget gode.
DEMONSTRASJONSBEDRIFTER
Nomineringen av lærebedrifter skulle skje ut fra følgende kriterier:
|1. Målrettet og god
opplæringspraksis
Aktuell dokumentasjon må vise at lærebedriften har god
forståelse av intensjon og innhold i læreplanen, og at
lærebedriften på en kreativ måte benytter de muligheter den har for
å kunne gi god opplæring. Lærlingen skal få varierte
arbeidsoppdrag og lære å ta ansvar for egen læring og eget arbeid.
Det blir videre vektlagt at lærebedriften har et system for
planlegging av opplæringen med vekt på kvalitet og progresjon i
faget.
2. God oppfølging av faglig utbytte
og progresjon
Dokumentasjonen må vise at lærebedriften har en positiv
holdning til lærlingen(-e), at den har et system for muntlig
og skriftlig evaluering gjennom hele opplæringsløpet, og at denne
evalueringen fremmer progresjon og innhold i opplæringen. At
bedriften vurderer sin egen rolle som lærebedrift, vil bli
vektlagt.
3. Et trygt og inkluderende
drifts- og arbeidsmiljø
Dokumentasjonen må synliggjøre innsatsen for et godt og trygt
miljø, med særskilt engasjement for faget og for opplæring av unge
med ulike oppfølgingsbehov, bl.a. ungdom fra språklige
minoriteter. Inntak av lærlinger på tvers av kjønnsbarrierer
og etnisk bakgrunn, stimulans til 4.
4. God og tydelig ledelse
Dokumentasjon må vise faglig leders og instruktørs kompetanse
og hvordan lærebedriften utnytter samarbeidsmuligheter med andre
bedrifter/ virksomheter for å sikre kvalitet og bredde i
opplæringen. Dokumentasjonen bør også vise at lærlingen har fått en
enkel innføring i administrasjon og bedriftsledelse.
For å bli valgt, måtte aktuelle lærebedrifter ha utmerket seg innenfor ett eller flere av kriteriene. Det ble også stilt krav til synliggjøring og dokumentasjon av gode resultater.
NOMINERING AV BEDRIFTER
Vi mottok søknader fra 26 lærebedrifter (mot fjorårets 31) i 14 fylker. 19 av bedriftene var nominert av Fylkesmannens utdanningsavdelinger. En medarbeider i Læringssenteret med kompetanse innen fagopplæring og en representant fra fagopplæringen i Akershus fylkeskommune gjennomgikk materialet. Etter denne gjennomgangen ble alle de 19 lærebedriftene sendt til vurdering av juryen, men også de ikke-nominerte søkerne var tilgjengelige for juryen.
JURYSAMMENSETNING - BEDRIFTER
Juryen som skulle velge ut demonstrasjonsbedrifter 2004-2006, besto av:
Bård Mæsel, rektor Kvadraturen videregående skole
Lill Fischer, Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund, YS
Kjell J Rognaldsen, Næringslivets Hovedorganisasjon, NHO
Gudny Sperrud, Arbeidsgiverforeningen NAVO
Arvid Eikeland, Landsorganisasjonen, LO (Fellesforbundet)
Bekka Skaaheim, Fagopplæringsansvarlig, Sogn og Fjordane fylke
Jacob Nøtseth, Elevorganisasjonen.
Bård Mæsel ledet juryarbeidet.
UTVELGELSE AV BEDRIFTER
Juryen for bedriftene deltok i et arbeidsseminar 30.- 31. mars 2004 på Vettre hotell i Asker. Etter felles åpning og en kort redegjørelse fra Læringssenteret for begge juryene, arbeidet hver av juryene parallelt og separat. Alle medlemmene av bedriftsjuryen var til stede under hele oppholdet. Til tross for mandatet om at inntil 10 lærebedrifter kunne velges ut, ble bare 7 bedrifter vurdert som kvalitativt gode nok til å bli valgt.
OMTALE AV DE ENKELTE LÆREBEDRIFTER – JURYENS BEGRUNNELSE
Norske Skog Treforedling, 1756 Halden,
Østfold
Bedriften har en helhetlig satsning og dekker alle fire
kriterieområder. Dokumentasjonen viser at lærlingene er godt
integrert. Bedriften har et godt samarbeid med grunnskoler og
videregående skoler i distriktet, og satser på rekruttering ved å
delta på yrkes og utdannings-messer. Bedriften legger vekt på
at instruktørene skal ha god veilederkompetanse. Det er tett
kontakt mellom veileder og lærling, og lærlingen blir gitt gode
tilbakemeldinger. Dette virker motiverende på
lærlingen. Det er lagt opp til differensierte krav til
lærlingene, og det tas hensyn til minoritetsspråklige.
Bedriften har etablert et internasjonalt samarbeid, og de deltar i
Leonardo-prosjekt.
Klavenes & Bratfoss,
Malermesterforetning, Nydalsveien 30b, 0484 Oslo
Bedriften har fokus på problemstillinger som angår
likestilling og etnisk bakgrunn. En av målsettingene har vært
å rekruttere jenter som lærlinger i mannsdominerte yrker, og
resultatet er at de nå har 3 jenter og 3 gutter som lærlinger.
Bedriftens bevisste rekrutteringsstrategi synliggjøres også ved at
de har systematiserte arbeidssamtaler med potensielle lærlinger og
med deres foreldre – forut for ansettelsen av lærlingene.
Begrunnelsen for disse samtalene er å sikre seg at lærlingene er
tilstrekkelig motivert for arbeidet. Bedriften kan vise til
gode faglige resultater, og benytter et system for skriftlig og
muntlig evaluering som fremmer progresjon og innhold i
opplæringen. De har etablert vennskapsbedrifter, og har
ivaretatt gamle håndverkstradisjoner. Bedriften har
praksiskandidater, dvs de gir også opplæring til voksne.
Jens Eide AS, kjøttfag, Tingsaker,
4790 Lillesand
Bedriften gir en systematisk og kvalitativ god opplæring med
høyt faglig innhold. Det vises til gode faglige resultater.
Bedriften har kvalitetsdokumenter som bl.a. innebærer at
opplæringen planlegges, gjennomføres og dokumenteres i nært
samarbeid mellom lærling og bedrift. Det legges til rette for
individuelt tilpassede opplæringsplaner for lærekandidater.
Instruktørene viser stort engasjement og har høy faglig kompetanse.
Bedriften legger vekt på likestilling, og tar inn lærlinger av
begge kjønn.
Aker Stord, Verkstedindustri/mekaniske
verkstedfag, Stord, Hordaland
Bedriften har en god rekrutteringsstrategi og rekrutterer fra
flere områder. De legger stor vekt på opplæring
tilpasset lærlingenes forutsetninger. Det er etablert et eget
ungdomsråd som er knyttet til fagforeningene. Bedriften
inkluderer minoritetsspråklige lærlinger. I tillegg er det
utviklet en felles utviklingsstrategi for lærlinger og
instruktører. Det legges til rette for holdningsskapende og sosiale
aktiviteter utenom arbeidstiden. Bedriften kan vise til gode
resultater og har deltatt i nasjonale og internasjonale
konkurranser med godt
resultat.
Hustadmarmor AS, kjemi- og prosessfag,
6430 Elnesvågen, Møre og Romsdal
Bedriften har god integrering av lærlingene, og
fagopplæringen er godt forankret i ledelsen. Det er inngått
samarbeidsavtaler med barneskoler og flere videregående
skoler. Praksiskandidater har gjennomført opplæring i
bedriften for å kunne ta fagbrev. Bedriften har også en praktikant
som har fått fagbrev. Det satses på å utvikle en lærende
organisasjon, og bedriften viser en bevisst holdning til å utvikle
den enkelte lærlings muligheter. Bedriften har en
rekrutteringsstrategi ved at den profilerer seg i skolene, og
høsten 2003 arrangerte den åpen dag med et stort antall
besøkende.
Tine meierier Midt-Norge, Landbrukssenteret,
Tunga, 7005 Trondheim, Sør-Trøndelag
Bedriften viser til et godt samarbeid med videregående skoler
og med teknisk fagskole. Det er utformet en helhetlig
strategi for videreutdanning, og bedriften har en bred plattform
med vid kompetanse innenfor sitt fagområde. De har en god
rekrutteringsstrategi, en tydelig ledelse og et avklart
forhold til hvilke mål det skal satses på. Bedriften
har en helhetlig tilnærming til lærlingene, som får erfare alle
forhold i organisasjonen, ikke bare forhold knyttet til
produksjonen. Det helhetlige arbeidet med lærlingene vises også
gjennom en klar forankring av lærlingen i organisasjonen. Arbeidet
med lærlingene er derfor satt i et godt system, og disse
strukturene legger et utmerket grunnlag for å gi alle lærlingene et
godt utbytte.
Hans Evensen Bil AS, 7801 Namsos,
Nord-Trøndelag
Bedriften har arbeidet over lang til for å sikre en god
opplæring. De viser til systematisk oppfølging av alle
ansatte. De har gode faglige resultater, som demonstreres ved at
alle lærlingene de siste 15 årene har bestått fagprøven.
Bedriften setter i gang tiltak ved behov for å sikre at alle
lærlingene får tilfresstillende oppfølging. Dette skjer i
samarbeid med opplæringskontoret. Bedriften har bidratt til å sikre
rekruttering til faget og har lagt grunnlag for et systematisk
inntak av lærlinger.