Ber realfagshelter om råd

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen inviterer realfagshelter fra hele landet til idédugnad i Oslo 7. april. – Vi må få mer kunnskap om årsakene til de utfordringene vi står overfor i matematikk og naturfag, og finne nye virkemidler. Her trenger jeg gode råd og innspill, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen møtte realfagshelter fra Trondheim på Charlottenlund videregående skole. Fra venstre: Psykolog og hjerneforsker May-Britt Moser,  forsker Mike Naylor ved Matematikksenteret, lege og programleder i Newton, Line Jansrud og ingeniør og programleder for ”Schrødingers katt”, Per Olav Alvestad.  Foto: Kunnskapsdepartementet

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen inviterer realfagshelter fra hele landet til idédugnad i Oslo 7. april. 

– Vi må få mer kunnskap om årsakene til de utfordringene vi står overfor i matematikk og naturfag, og finne nye virkemidler. Her trenger jeg gode råd og innspill, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Han tar derfor initiativ til en bred debatt om realfagskulturen i det norske samfunnet. Hvordan skal norske elever bli bedre i realfag?  Hvordan kan vi motivere norske ungdommer til å satse på en karriere innen realfag?

De 20 som er invitert til idédugnaden i Oslo i april, er valgt ut blant annet etter innspill fra Matematikksenteret, Naturfagsenteret og Nasjonalt senter for realfagsrekruttering. Noen er også valgt ut fra at de har vært aktive i samfunnsdebatten om realfag, som fulgte i kjølvannet av PISA-undersøkelsen i desember i fjor. Felles for alle de inviterte er at de er realfagshelter som bidrar til å løfte realfagenes rolle i samfunnet.

 – En realfagshelt er en person som bidrar til å fremme realfagenes betydning, og som er et forbilde for mange unge. Det kan være inspirerende og dyktige lærere, forskere i toppklasse eller programledere på TV. Det er sikkert mange andre helter som kunne vært invitert, og vi vil fortsette å lete etter gode forbilder innen realfagene, sier Røe Isaksen.

 – Vi må løfte frem realfagsheltene. De er viktige forbilder som viser hva man kan oppnå ved å bli god i matematikk og realfag. De viser at man kan få spennende jobber innen realfag, og at man kan være med på å løse interessante og viktige oppgaver i samfunnet, legger han til.

Nesten én fjerdedel av norske 15-åringer er så dårlige i matematikk at de kan få problemer med å fullføre videregående skole, og står i fare for å falle utenfor yrkeslivet. Det viser den siste PISA-undersøkelsen (lenke). Karakterstatistikk fra grunnskolen viser at karakterene i matematikk og naturfag er det som har størst betydning for om elevene greier å fullføre videregående skole.

 – Vi har et alvorlig realfagsproblem i Norge. Mangelen på kunnskap i matematikk og naturfag er en stor trussel mot vår økonomiske velstand i fremtiden. Det må vi gjøre noe med, sier kunnskapsministeren.