Årets vinnere i NM i frukt og grønt

Landbruks- og matminister Sylvi Listhaug deltok ved kåringen av vinnerne i NM i frukt og grønt 2013 torsdag 13. februar. Om lag 3700 dagligvarebutikker var med i konkurransen om kåring i fire kategorier.

Landbruks- og matminister Sylvi Listhaug deltok ved kåringen av vinnerne i NM i frukt og grønt 2013 torsdag 13. februar. Om lag 3700 dagligvarebutikker var med i konkurransen om kåring i fire kategorier. 

Vinnere av NM i frukt og grønt 2013 er

  • Bredsortiment: MENY Røa
  • Hypermarked: Ultra Colosseum
  • Nærbutikk: Coop Marked Syvde
  • Lavpris: Coop Prix Torsby  

Ønsker økt forbruk av frukt og grønt
- For at vi skal ville og klare å spise fem enheter av frukt og grønt hver eneste dag, må det være fristende og mangfoldige varer å velge mellom i butikkene. Det er også viktig at kundene får kunnskap og inspirasjon om det som tilbys i frukt- og grøntavdelingen. Kostholdsråd, fristende utvalg og tilgjengelige tips og oppskrifter bidrar også til dette, sier landbruks- og matminister Listhaug. 

Landbruks- og matminister Sylvi Listhaug, butikksjef og kjøpmann Tom Engvik og frukt- og grøntansvarlig Sissel Ruud ved MENY Røa i Oslo.Overrekkelse av pris for beste frukt- og grøntavdeling i kategorien bredsortement.
Landbruks- og matminister Sylvi Listhaug, butikksjef og kjøpmann Tom Engvik og frukt- og grøntansvarlig Sissel Ruud ved MENY Røa i Oslo. Overrekkelse av pris for beste frukt- og grøntavdeling i kategorien bredsortement. (Foto: LMD)

Butikkene har stor betydning for forbrukernes valg
- Dagligvarebutikkene har stor betydning for forbrukernes valg av frukt og grønt, sier Listhaug. Det er viktig med et godt utvalg, riktig prisinformasjon og god og tydelig skilting. De butikkansatte er her en nøkkel til suksess. De gode frukt- og grøntdiskene er gode takket være inspirerte og dyktige folk. Har de butikkansatte god kompetanse på produktene og håndterer varene slik at matsvinn reduseres, så gir dette økt salg, sier Listhaug.   

NM i frukt og grønt
For syvende år på rad arrangerer Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) NM i frukt og grønt i samarbeid med bransjebladet Dagligvarehandelen og analyseselskapet Nielsen Norge. NM i frukt og grønt skal motivere forbrukere til å spise mer frukt og grønt. Konkurransen skal bidra til å framheve og hedre frukt- og grøntansvarlige som gjør en god jobb hver dag for å friste forbrukerne til å handle mer frukt og grønt. Om lag 3 700 butikker er med i konkurransen. Det blir hvert år valgt ut finalister i de fire butikkategoriene bredsortiment, hypermarked, lavpris og nærbutikk. Premien i år er en «grønn» studietur til London for én representant fra hver av vinnerbutikkene.

Pinnsvin av frukt.
(Foto: LMD)