Historisk arkiv

Belønningsordningen: Tromsø ikke helt i mål, men får over 32 millioner kroner

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Solberg

Utgiver: Samferdselsdepartementet

Belønningsavtalen mellom Tromsø og staten har som mål at flere skal reise med kollektivtransport og at biltrafikken ikke skal øke. Tromsø har ikke klart å komme helt i mål i lys av de målsetninger de har satt seg. Tromsø får likevel utbetalt 32,25 millioner kroner. Dette er halvparten av det avtalefestede beløpet, resten betales ut ved inngåelse av en byvekstavtale.

Tromsø kommune og Troms fylkeskommune har inngått en
belønningsavtale med Samferdselsdepartementet for perioden 2015-2018. Målsettingen er at det skal være 20 prosent flere kollektivreiser i 2018 og at biltrafikken i sum ikke skal øke frem mot 2018. Sykkelbruken skal fortsette å øke i perioden.

Det har vært vekst i kollektivtransporten og i antallet som sykler og går, men biltrafikken er ikke gått ned i tråd med avtalen. Biltrafikken har økt med 2,5 prosent fra 2016 til 2017 og samlet med 1 prosent hittil i avtaleperioden. Kollektivtrafikken har hatt en vekst på 3 prosent det siste året, med en samlet vekst hittil i avtaleperioden på ca. 9 prosent.

- Folk trenger effektive transportløsninger som gir god mobilitet. Jeg ønsker vi får til kollektivtransportløsninger som er så gode at flere innbyggere velger å erstatte privatbilen med andre løsninger på hverdagsreisene. Belønningsordningen skal bidra til å gi innbyggerne bedre fremkommelighet og renere lokalmiljø. Da trenger vi tiltak som styrker kollektivtransporten, arealpolitiske virkemidler og tiltak for økt bruk av sykkel og gange. Her kjenner lokalpolitikerne forholdene best - vi får ikke bilistene til å velge bort bilen dersom det ikke er gode alternative reisetilbud, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

- Det er positivt at flere sykler og går og at det er vekst i kollektivtransporten. Tromsø vil bli invitert til forhandlinger om en byvekstavtale. En slik avtale vil være et viktig verktøy for å utvikle gode løsninger for et godt bymiljø og bedre fremkommelighet. Ny teknologi og målrettet arealplanlegging er viktige komponenter for å nå målene om nullvekst i persontrafikken med bil, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Samferdselsdepartementet vurderer det slik at Tromsø trolig ikke vil nå belønningsordningens mål i løpet av avtaleperioden. Departementet vil likevel betale ut halvparten av det avtalefestede beløpet nå. Dette er 32,25 millioner kroner. Den resterende halvparten betales ut når Troms fylkeskommune og Tromsø kommune, etter forhandlinger inngår en byvekstavtale med staten.

Mer om belønningsordningen og byvekstavtaler