Debattinnlegg av samferdselsminister Solvik-Olsen: Veivedlikeholdet har økt kraftig

Svar på innlegg av Julie Brodtkorb i Maskinentreprenørenes forening. På trykk i Finansavisen 20. januar 2018.

Maskinentreprenørenes forening (MEF) representerer en viktig del av norsk entreprenørnæring. I MEFs siste notat om situasjonen i anleggsbransjen kunne de melde om "rekordoptimisme blant MEF-bedriftene". I følge rapporten forventer de fortsatt høy aktivitet og rekordhøye 90 prosent melder om god oppdragsmengde. Jeg blir derfor litt overrasket når MEF nå virker å ha valgt en bekymringsstrategi, hvor de gjentar to påstander: 1) utlendingene vinner for mange kontrakter. Og nå: 2) vi vedlikeholder ikke veiene våre. Jeg er opptatt av begge deler, og la meg derfor dele noen gledelige fakta.

Under dagens regjering vinner norske entreprenører stadig større andel av kontraktene. Fra rundt 78 prosent under siste del av rødgrønn regjering til over 90 prosent i første del av vår regjering. Og 2017 ligger an til nesten 98 prosent av kontraktsverdiene til norske entreprenører. Tall fra Statens vegvesen viser også at det i all hovedsak er nordmenn som står på lønningslistene for veiprosjekt. Blant utlendinger er det i all hovedsak personer fra andre nordiske land, samt noe fra Polen/Baltikum. Jeg håper derfor at MEF fremover bidrar med oppklarende fakta fremfor å dyrke myter.

Under dagens regjering har veivedlikehold økt kraftig. Ja, faktisk mer enn fordobling. Mens vedlikeholdsetterslepet har økt i mange tiår, ser vi nå en nedgang i forfallet. Det tar tid å rydde opp etter tiår med forsømmelse, men vi er i gang. Vi har også økt bevilgningene til fylkeskommunene, slik at de kan prioritere infrastruktursatsing høyere. Noen gjør det, andre gjør det ikke. Velgerne kan si sitt i det kommende lokalvalget, jeg håper de gir en kraftig beskjed. Rødgrønne politikere lot riksveiene forfalle i åtte år. Man bør ikke bli overrasket når rødgrønne fylkespolitikere prioriterer på samme måte. I Finansavisen forsøker derimot MEF å legge ansvaret for fylkespolitikernes prioriteringer over på regjeringen. I så fall er løsningen å sette fylkeskommunene under administrasjon. Det anser jeg ikke som en farbar løsning, og setter heller min litt til velgerne. Det ville vært mer interessant om MEF heller vil bidra til å løfte opp fylkene som prioriterer samferdsel høyt – til inspirasjon og informasjon for både lokalpolitikere og innbyggere.