Historisk arkiv

Nå er de fylkesvise og nasjonale tallene fra Elevundersøkelsen 2018 klare:

Færrest blir mobbet på videregående i Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Solberg

Utgiver: Kunnskapsdepartementet

På landsbasis er andelen elever som blir mobbet mindre i første klasse på videregående skole, enn i 7.- og 10.klasse i grunnskolen. Det er minst mobbing i første klasse på videregående skole i Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal. – Det er gode nyheter at det er mindre mobbing i videregående, men tallene viser at vi må styrke den tidlig innsatsen mot mobbing i grunnskolen. Bare slik kan vi legge et godt grunnlag for ungdomsårene og sikre alle elevers rett til et godt læringsmiljø fritt for mobbing, sier kunnskapsminister Jan Tore Sanner.

Nå er både de nasjonale og de fylkesvise tallene i Elevundersøkelsen 2018 klare for de tre obligatoriske trinnene som gjennomfører Elevundersøkelsen: 7. trinn, 10.trinn og VG1.

Færre blir mobbet
Analysene av Elevundersøkelsen 2018 viser at andelen elever som oppgir at de har blitt mobbet har sunket på alle de tre obligatoriske trinnene i undersøkelsen.

Tabell 1 Andel elever som oppgir å ha blitt mobbet de siste månedene, nasjonale tall

 

2017

2018

7. TRINN

7,2 %

7,0 %

10. TRINN

8,0 %

6,7%

VG1

5,0 %

4,4%

På landsbasis har andelen elever som sier de har blitt mobbet i snitt sunket fra 7,2 prosent i 2017 til 7,0 prosent i 2018 på 7.trinn, fra 8,0 prosent til 6,7 prosent på 10.trinn, og fra 5,0 prosent i 2017 til 4,4 prosent i 2018 i første klasse i videregående opplæring (VG1).

– Disse tallene bekrefter hovedbildet fra rapporten som kom i januar, og det er jeg glad for. Alle barn har rett til et trygt og godt skolemiljø, og en nedgang i mobbetallene betyr at flere elever har fått en tryggere og bedre skolehverdag, sier Jan Tore Sanner.

I den første rapporten som kom i januar, oppga 6,1 prosent at de hadde blitt mobbet. Det er det laveste mobbetallet Elevundersøkelsen har målt siden starten i 2007. I den første rapporten er svar fra alle trinn tatt med, og kan derfor ikke sammenliknes for øvrig med tallene i analysene som presenteres her, hvor kun tall fra de tre obligatoriske trinnene er tatt med.

Store fylkesvise forskjeller
De fylkesvise tallene viser at i første klasse på videregående skole (VG1) i Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal er det minst mobbing. I disse fylkene oppgir 3,4 prosent av elevene at de har blitt mobbet på skolen de siste månedene. Det er det laveste mobbetallet i hele undersøkelsen. I Oslo oppgir 6 prosent av elevene at de har blitt mobbet, og Oslo er dermed fylket med mest mobbing i første klasse på videregående skole.

Det høyeste mobbetallet i undersøkelsen sett under ett, finner vi på 7. trinn i Troms, der 8,5 prosent av elevene oppgir at de har blitt mobbet de siste månedene.

– Ingen elever skal oppleve å bli mobbet på skolen – verken av medelever eller voksne, på nettet eller på andre måter. I Elevundersøkelsen får elevene muligheten til å si sin mening om hvordan de har det på skolen. Undersøkelsen er derfor et viktig verktøy for å kunne forbedre læringsmiljøet ved den enkelte skole, sier kunnskapsminister Jan Tore Sanner.

Elevene oppgir at de voksne på skolen er mer omforent om skolens felles regler enn tidligere
Hvordan elevene opplever skolens regler, og hvor samkjørte de voksne på skolen er når det skjer brudd på regler for orden og oppførsel, får høyere skår blant elevene i 2018 sammenliknet med tidligere år. På landsbasis har det skjedd en stor endring i hvordan elevene i første klasse på videregående skole rapporterer om dette.

– Det er naturlig å tro at dette har sammenheng med regjeringens innføring av fraværsgrensen i videregående skole i 2016 å gjøre. Den kan være med på å gjøre det lettere for skolene å kjøre en felles linje når det gjelder elevenes orden og oppførsel, sier forsker Christian Wendelborg ved NTNU Samfunnsforskning.                           

– Det er positivt at elevene opplever at reglene på skolen praktiseres mer likt enn før. Det viser at fraværsgrensen i videregående skole kan ha flere positive ringvirkninger enn det vi vet fra før – nemlig at elevene er mer tilstede på skolen og at flere får karakterer i fagene, understreker Sanner.

Elevenes motivasjon synker på 7. og 10. trinn
Elevenes interesse for å lære på skolen, hvor godt de liker skolearbeid og hvorvidt de gleder seg til å gå på skolen, går ifølge Elevundersøkelsen ned det siste året både i barne- og ungdomsskolen.

– Dette viser at overganger mellom ulike skoleslag kan være krevende. I arbeidet med tidlig innsats i skolen er nettopp disse overgangene – mellom barne- og ungdomsskole og mellom ungdomsskole og videregående, noe vi er særlig opptatt av. Motivasjon henger ofte sammen med mestring, og derfor er det viktig å gjøre undervisningen relevant og engasjerende for elevene. Når man mestrer skolen blir det også morsommere å lære, understreker kunnskapsministeren.

Til høsten blir nye læreplaner for grunnskolen fastsatt – og de nye læreplanene vil blant annet legge til rette for at flere fag blir mer praktiske. Gjennom fagfornyelsen skal det også legges mer til rette for dybdelæring, noe som vil gi elevene mulighet til å gå mer inn i enkelte temaer de interesserer seg spesielt for. De nye læreplanene skal tas i bruk i skolen fra høsten 2020.

Elevene på 7. trinn som oppgir at de har størst motivasjon i 2018 går på skole i Oslo, mens elevene på 10. trinn og VG1 med størst motivasjon går på skole i Hedmark. Elevene på 7. trinn og 10. trinn som oppgir at de har minst motivasjon i 2018 går på skole i Finnmark, mens på elevene på VG1 med minst motivasjon går på skole i Hordaland. Når vi ser på endring i motivasjon, er det særlig på 7.trinn i Østfold, Akershus, Vestfold, Hordaland og Troms vi ser at elevene har fått mindre motivasjon fra 2015 til 2018.

Tabell 2 Andel elever som oppgir at de har blitt mobbet på de tre obligatoriske trinnene i Elevundersøkelsen, fylkesvis.

 

7. TRINN

10. TRINN

VG1

 

2017

2018

2017

2018

2017

2018

Østfold

7,2

6,6

9,2

6,5

5,2

4,8

Akershus

7,3

7,3

8,1

7,3

5,6

4,9

Oslo

7,6

7,3

8,9

7,9

6,2

6,0

Hedmark

8,2

7,8

7,1

4,9

4,0

4,2

Oppland

7,8

6,6

9,5

8,4

5,4

4,3

Buskerud

6,8

6,4

7,1

5,1

4,3

3,6

Vestfold

6,7

6,5

7,0

6,8

4,7

4,3

Telemark

7,3

6,5

7,3

7,2

6,0

4,5

Aust-Agder

8,2

6,8

8,7

7,7

6,0

5,6

Vest-Agder

6,7

5,5

8,3

5,9

5,4

4,4

Rogaland

7,2

6,3

6,8

5,6

4,7

3,5

Hordaland

6,1

6,9

8,5

6,7

4,2

4,4

Sogn og Fjordane

7,3

6,1

5,5

5,0

3,5

3,4

Møre og Romsdal

6,7

5,6

6,6

5,7

4,3

3,4

Trøndelag

7,1

7,9

9,7

7,4

4,1

4,2

Nordland

8,3

8,1

8,2

6,4

5,4

3,8

Troms

7,6

8,5

6,2

6,2

5,1

3,9

Finnmark

7,3

7,8

8,8

6,8

6,0

5,6

Fakta om Elevundersøkelsen

  • En nettbasert spørreundersøkelse hvor elever fra 5. trinn til siste år på videregående skole får si sin mening om forhold som er viktige for læring og trivsel i skolen.
  • Obligatorisk for 7. trinn, 10. trinn og vg1. Frivillig å delta for øvrige trinn fra og med 5. trinn.
  • Gir lærere, skoleledere og skoleeiere informasjon om hvordan elevene opplever skolehverdagen, slik at skolen kan følge opp med riktige tiltak.
  • Rundt 447 500 elever svarte på undersøkelsen høsten 2018. Det er det høyeste antallet som noensinne har besvart undersøkelsen.
  • Utdanningsdirektoratet er ansvarlig for gjennomføringen av undersøkelsen, mens NTNU Samfunnsforskning er ansvarlig for analysene og rapporteringen.

Mer informasjon:

Se hele Elevundersøkelsen her
Les om regjeringens mobbepolitikk 
Les om nettressurs for tiltak i skolemiljøsaker