Lokalmatsalget vokser
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Solberg
Utgiver: Landbruks- og matdepartementet
Nyhet | Dato: 27.10.2016
Salget av lokal mat og drikke vokser fremdeles over dobbelt så raskt som omsetningen i resten av dagligvaremarkedet. – Vi er allereie snart halvvegs på vegen til å nå målet om ein lokalmatomsetnad på 10 milliardar i 2025. Det er eg strålande nøgd med, seier landbruks- og matminister Jon Georg Dale.
Norske dagligvarebutikker selger lokalmat og lokal drikke som aldri før. Fra i fjor har omsetningsveksten av lokalmat i butikk vært på 8,8 prosent og utgjør 4,8 milliarder kroner. Omsetningsveksten er 2,5 ganger så høy som i resten av dagligvaremarkdet, der veksten bare var 3,1 prosent.
Tallene til Nielsen Scan Track omfattar ikke omsetning på Bondens marked, gårdsutsalg, matfestivaler, hoteller og restauranter. Den reelle omsetningen er derfor høyere enn 4,8 milliarder kroner.
– Når vi no tek fatt i utfordringa med å få sett mat og reiseliv endå meir saman, så er eg trygg på at vi tippar 5 milliardar neste år. Landbruks- og matdepartementet sin reiselivsstrategi, vil gje nokre viktige føringar for kva eg trur må til for å få endå sterkare vekst i denne delen av lokalmatmarknaden, seier Dale.
Hva måles?
Matmerk som kvalitetssikrer og samler inn tallene via Nielsen ScanTrack, bruker følgende definisjon: «Mat- og drikkeprodukter med en lokal identitet, særegen opprinnelse eller spesielle kvaliteter knyttet til produksjonsmetode, tradisjon eller produkthistorie.» Definisjonen er arbeidet fram i samarbeid med dagligvarekjeden og myndighetene.