Lokalmatsalget vokser

Salget av lokal mat og drikke vokser fremdeles over dobbelt så raskt som omsetningen i resten av dagligvaremarkedet. – Vi er allereie snart halvvegs på vegen til å nå målet om ein lokalmatomsetnad på 10 milliardar i 2025. Det er eg strålande nøgd med, seier landbruks- og matminister Jon Georg Dale.

Norske dagligvarebutikker selger lokalmat og lokal drikke som aldri før. Fra i fjor har omsetningsveksten av lokalmat i butikk vært på 8,8 prosent og utgjør 4,8 milliarder kroner. Omsetningsveksten er 2,5 ganger så høy som i resten av dagligvaremarkdet, der veksten bare var 3,1 prosent. 

Salget av lokal mat og drikke vokser fremdeles over dobbelt så raskt som omsetningen i resten av dagligvaremarkedet.
Salget av lokal mat og drikke vokser fremdeles over dobbelt så raskt som omsetningen i resten av dagligvaremarkedet. Foto: Matmerk/Morten Nymoen

Tallene til Nielsen Scan Track omfattar ikke omsetning på Bondens marked, gårdsutsalg, matfestivaler, hoteller og restauranter. Den reelle omsetningen er derfor høyere enn 4,8 milliarder kroner.

– Når vi no tek fatt i utfordringa med å få sett mat og reiseliv endå meir saman, så er eg trygg på at vi tippar 5 milliardar neste år. Landbruks- og matdepartementet sin reiselivsstrategi, vil gje nokre viktige føringar for kva eg trur må til for å få endå sterkare vekst i denne delen av lokalmatmarknaden, seier Dale.

Hva måles?

Matmerk som kvalitetssikrer og samler inn tallene via Nielsen ScanTrack, bruker følgende definisjon: «Mat- og drikkeprodukter med en lokal identitet, særegen opprinnelse eller spesielle kvaliteter knyttet til produksjonsmetode, tradisjon eller produkthistorie.» Definisjonen er arbeidet fram i samarbeid med dagligvarekjeden og myndighetene.