Norge på Milano Design Week

Alt henger sammen, Everything is connected, er tittelen på utstillingen når Norge nok en gang er sterkt representert på Milano Design Week.

Fra venstre: Bror glasskrukke av Noidoi, Skrin av Marianne Anderssen og vegghyllen Matchbox av Sara Polmar. Farger: Jotun 5452 Nordic Breeze og 10981 Norwegian Wood. Foto: Lasse Fløde, Pudder
Fra venstre: Bror glasskrukke av Noidoi, Skrin av Marianne Anderssen og vegghyllen Matchbox av Sara Polmar. Farger: Jotun 5452 Nordic Breeze og 10981 Norwegian Wood. Foto: Lasse Fløde, Pudder Agency

Hele tretti kunsthåndverkere og møbel -og interiørdesignere viser fram arbeider i tekstil, møbel, belysning, keramikk, metall og glass på utstillingen, 4.- 9. april. Den har allerede fått stor internasjonal oppmerksomhet og er listet som en "must see" under designuken.

Speil

Den norsk-italienske duoen Kråkvik & D'Orazio som har designet utstillingen i Ventura Lambrate, lar farger, materialer og formspråk være felles. Ved bruk av speil blir objektene visuelt «knyttet» sammen. Inspirert av isbre, elv og skog skal Jotuns nye fargepalett gi publikum et felles norsk inntrykk.

Arena

Det er flere fra Norge som stiller ut i Milano i designuken. Miljøet betegner messen som verdens viktigste arena for design. Presse fra hele verden, talentspeidere, produsenter, innkjøpere og agenter strømmer til den norditalienske byen i disse dagene.

Støtte

UD har støttet utstillingen som er et samarbeid mellom designkollektivet Klubben, Norwegian Crafts, Design og arkitektur Norge (DoGA), og malingsprodusenten Jotun.

Partnere og sponsorer er magasinet Bo Bedre, Gudbrandsdalen Uldvarefabrikk, steinprodusenten Lundhs og interiørmessen Oslo Design Fair.

Mer på DoGAs og Norwegian Crafts sine sider.