Østfoldbanen: Bedre togtilbud sør for Ski
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Solberg
Utgiver: Samferdselsdepartementet
Pressemelding | Nr: 157/2017 | Dato: 05.09.2017
- Regjeringen er opptatt av å styrke jernbanens rolle i transportsystemet. Å forbedre togtilbudet på Østfoldbanen er en viktig del av denne satsingen. Uavhengig av utbyggingsprosjektene som pågår, vurderer nå Jernbanedirektoratet hvilke forbedringer i togtilbudet sør for Ski det er mulig å innføre på kort sikt, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
I dag er det ett tog i timen i grunnrute og innsatstog i rushretning for InterCity-togene på Østfoldbanen. Dagens togtilbud på strekningen mellom Ski og Moss er basert på faste timesavganger i begge retninger, i tillegg til halvtimesavganger i rushretning morgen og ettermiddag.
I Nasjonal transportplan 2018–2029 legges det blant annet opp til å ferdigstille dobbeltspor fram til Seut, nord for Fredrikstad i 2024, og til Sarpsborg i 2026. Tiltakene på strekningen Oslo–Seut vil gjøre det mulig med to InterCity-tog i timen i grunnrute mellom Oslo og Fredrikstad i 2024. Sammen med lokaltoget vil dette kunne gi fire tog i timen til Moss.
Mulige tiltak sør for Ski
Jernbanedirektoratet har siden i vår vurdert mulige tiltak som kan gjennomføres sør for Ski for å forbedre togtilbudet – uavhengig av pågående og kommende utbyggingsprosjekter. Disse tiltakene er:
- Muligheten for på kort sikt å leie inn toetasjes tog for å øke kapasiteten i rushtiden på Østfoldbanen
- Muligheten for på kort sikt å kjøre noen flere tog i retning Moss, som følge av at denne strekningen har stor skoletrafikk. Dette dreier seg om tog som i dag kjøres tomme sørover for å settes inn i rushtrafikken i retning Oslo.
- Muligheten for på kort sikt å legge inn stopp på Ås utenom rushtid for InterCity-togene mellom Oslo og Halden.
- Etablering av et supplerende busstilbud, dersom kapasiteten på tog fortsatt ikke er tilstrekkelig.
Jernbanedirektoratet er i dialog med Bane NOR, NSB og Norske tog for å sikre at forslagene er praktisk gjennomførbare. Resultatene av Jernbanedirektoratets arbeid med legge til rette for bedre kapasitet og togtilbud på Østfoldbanen på kort sikt, ventes offentliggjort i løpet av høsten.
For flere opplysninger - se:
- Pressemelding av 5. april 2017 fra Samferdselsdepartementet om jernbanesatsing på Østlandet i Nasjonal transportplan 2018-2029