Svar på spm. 735 fra stortingsrepresentant Truls Wickholm
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Solberg
Utgiver: Finansdepartementet
Svar til Stortinget | Dato: 06.03.2017
Mottaker: Stortingets presidentskap
Vår referanse: 17/991
Hvordan fordeler de samlede skattekuttene, i kroner og som andel av totale kutt, under denne regjeringen seg etter formue i de forskjellige intervallene?
Jeg viser til brev av 24. februar 2017 fra Stortingets president vedlagt følgende spørsmål fra stortingsrepresentant Truls Wickholm til skriftlig besvarelse:
«Hvordan fordeler de samlede skattekuttene, i kroner og som andel av totale kutt, under denne regjeringen seg etter formue i intervallene 0-1 mill., 1-5 mill. 5-10 mill., 10-20 mill., 20-30 mill., 30-40 mill., 40-50 mill., 50-100 mill., 100 mill og over, og blant topp 0,1 pst., 1 pst., 2 pst., 5 pst., 10 pst., 12 pst., 15 pst., 20 pst. og bunn 88 pst., 80 pst., 50 pst.?»
Svar:
Statistisk sentralbyrås (SSB) har gjennomført beregninger med skattemodellen LOTTE-Skatt av skatteendringer i fireårsperioden 2014-2017. Slike flerårige analyser er mer usikre enn de ettårige analysene som benyttes til å besvare spørsmål i forbindelse budsjettet. Resultatene vil avhenge av valg av metode og forutsetninger og er mer usikre jo flere skatteendringer og år som skal analyseres.
I beregningene er skattereglene i 2013 framført til 2017-nivå for å anslå hva skatten ville vært i 2017 med 2013-regler. Dette gjøres i analysen ved å justere alle beløpsgrensene (fradrag og innslagspunkt) som gjaldt i 2013 til 2017 med anslag for årlig lønnsvekst. Skatteberegningen med framførte 2013-regler sammenlignes så med en beregning hvor skattesystemet i 2017 legges til grunn. Differansen mellom disse to beregningene illustrerer dermed virkningen av vedtatte skatteendringer for 2014, 2015, 2016 og 2017. Det er i analysen tatt utgangspunkt i befolkningssammensetningen, inntekter og formue slik denne er anslått for 2017.
Beregningene inkluderer de fleste endringene i inntektsbeskatningen av personer og endringer i formueskatten i perioden. Enkelte skatteendringer inngår ikke i analysen. Det gjelder blant annet fjerningen av arveavgiften, ordningen med utsatt betaling av formueskatt for eiere av virksomheter, økt skjermingsrente for aksjonærer, skattelegging av lån fra selskap til personlig aksjonær og økninger i påslaget i normrenten. Endringer i selskapsskatten og avgiftene inngår ikke i analysen. Analysen tar heller ikke hensyn til at skattebelastningen kan endres som følge av tilpasninger til nye skatteregler i perioden.
Beregningene for fireårsperioden 2014-2017 gir et anslag på en samlet skattereduksjon på om lag 19,7 mrd. kroner. Av dette utgjør endringene i formuesskatten om lag 5,3 mrd. kroner. For perioden sett under ett er om lag 3,5 pst. av det samlede handlingsrommet brukt på formuesskattelettelser.
Regjeringen har vært opptatt av å gi skattelettelser til folk flest. Om lag halvparten av personskattelettelsene i regjeringsperioden har gått til folk med bruttoinntekt under 600 000 kroner. Det private eierskapet skal styrkes, og det skal lønne seg å jobbe, spare og investere.
Tabellene 1 og 2 viser anslag for endringer i skatt i kronebeløp og som andel av samlet skatteendring for perioden 2013-2017 for ulike grupper etter beregnet nettoformue.
Tabell 1 forteller oss at om lag 75 pst. av skattelettelsene er gått til personer som enten har større gjeld enn formue, eller som har en beregnet nettoformue som er mindre enn 5 mill. kroner. I denne gruppen finner vi altså husholdningene med moderate formuer i bolig mv.
Formuesskattelettelsene kommer også personer med lave inntekter til gode, ikke minst pensjonister. For pensjonister med lave inntekter betyr formuesskattelettelsene i gjennomsnitt mer enn for resten av befolkningen både målt i kroner og som andel av samlede skattelettelser.
Tabell 1 Anslått skatt i 2017 og endring i skatt 2013-2017 for alle personer som er 17 år eller eldre etter beregnet nettoformue1. Negative tall betyr lettelser. Anslagene er regnet i forhold til skattereglene for 2013 justert til 2017.
Beregnet nettoformue1 2017 |
Antall personer 2017 |
Skatt i 2017. Mill. kr. |
Gjennom-snittlig skatt i 2017 |
Endring i skatt 2013-2017. Mill.kr. |
Andel av samlet endring 2013-2017. Prosent |
Negativ formue |
1 007 800 |
100 030 |
99 200 |
-3 000 |
15,3 |
0-1 mill. kr |
1 501 200 |
108 370 |
72 200 |
-4 010 |
20,4 |
1 mill. kr - 5 mill. kr |
1 515 900 |
193 230 |
127 500 |
-7 630 |
38,8 |
5 mill. kr - 10 mill. kr |
208 300 |
46 060 |
221 100 |
-2 510 |
12,8 |
10 mill. kr - 20 mill. kr |
44 800 |
17 890 |
398 900 |
-890 |
4,6 |
20 mill. kr - 30 mill. kr |
7 900 |
5 310 |
673 600 |
-230 |
1,2 |
30 mill. kr - 40 mill. kr |
3 300 |
3 190 |
978 000 |
-150 |
0,8 |
40 mill. kr - 50 mill. kr |
1 600 |
2 220 |
1 362 500 |
-80 |
0,4 |
50 mill. kr - 100 mill. kr |
2 900 |
3 630 |
1 254 400 |
-230 |
1,2 |
100 mill. kr og over |
1 600 |
6 060 |
3 767 700 |
-920 |
4,7 |
I ALT |
4 295 400 |
485 980 |
113 100 |
-19 650 |
100,0 |
1Inkluderer beregnet markedsverdi for primærbolig, sekundærbolig og næringseiendom. For øvrig er ligningsverdier benyttet.
Kilder: Finansdepartementet og Statistisk sentralbyrås skattemodell, LOTTE-Skatt.
Tabell 2 Anslått skatt i 2017 og endring i skatt 2013-2017 for alle personer som er 17 år eller eldre etter beregnet nettoformue1. Negative tall betyr lettelser. Anslagene er regnet i forhold til skattereglene for 2013 justert til 2017
Gruppering etter beregnet nettoformue1 2017 |
Antall personer 2017 |
Skatt i 2017. Mill. kr. |
Gjennom-snittlig skatt i 2017 |
Endring i skatt 2013-2017. Mill.kr. |
Andel av samlet endring 2013-2017. Prosent |
Topp 0,1 pst. |
4 300 |
9 480 |
2 207 200 |
-1 140 |
5,8 |
Topp 1 pst. |
43 000 |
31 900 |
742 600 |
-2 170 |
11,1 |
Topp 2 pst. |
85 900 |
45 410 |
528 600 |
-2 880 |
14,7 |
Topp 5 pst. |
214 800 |
74 280 |
345 900 |
-4 470 |
22,8 |
Topp 10 pst. |
429 500 |
110 640 |
257 600 |
-6 330 |
32,2 |
Topp 12 pst. |
515 400 |
123 440 |
239 500 |
-6 910 |
35,1 |
Topp 15 pst. |
644 300 |
141 450 |
219 500 |
-7 670 |
39,0 |
Topp 20 pst. |
859 100 |
169 340 |
197 100 |
-8 750 |
44,5 |
Bunn 88 pst. |
3 779 900 |
362 540 |
95 900 |
-12 750 |
64,9 |
Bunn 80 pst. |
3 436 300 |
316 640 |
92 100 |
-10 900 |
55,5 |
Bunn 50 pst. |
2 147 700 |
167 750 |
78 100 |
-5 700 |
29,0 |
1 Inkluderer beregnet markedsverdi for primærbolig, sekundærbolig og næringseiendom. For øvrig er ligningsverdier benyttet.
Kilder: Finansdepartementet og Statistisk sentralbyrås skattemodell, LOTTE-Skatt.
Beregningene som ligger til grunn for tabell 1-2, er basert på Statistisk sentralbyrås skattemodell, LOTTE-Skatt. Datagrunnlaget for modellen er et utvalg fra Statistisk sentralbyrås inntektsstatistikk for husholdninger for 2014. Denne statistikken gir informasjon om sammensetningen av inntekt og formue for hele befolkningen. Datagrunnlaget er framskrevet til 2017. Beregningene kan være usikre bl.a. fordi datagrunnlaget ikke omfatter alle skattyterne og er sjablonmessig framskrevet. Modellen tar heller ikke hensyn til mulige endringer i atferden som følge av endringer i skattereglene.
Med hilsen
Siv Jensen