Videre satsing på Haugesund lufthavn

– Haugesund lufthavn er viktig for regionen, og regjeringen ønsker å bidra til god drift og videreutvikling av lufthavnen. Det er gledelig at Lufthavnutbygging AS og Avinor har funnet enighet slik at man legger til rette for utenlandssatsingen også i 2018. Nå går vi samtidig videre med arbeidet om å gjennomføre et pilotprosjekt med privat drift av Haugesund lufthavn. Vi håper og tror det kan skape spennende dynamikk for utvikling av flyplassen i tråd med regionale ønsker, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Haugesund lufthavn. Foto: Avinor

Avinor driver i dag lufthavnen og har en lokal avtale om markedsarbeid med Lufthavnutbygging AS, som utløper 1. mai 2018. Haugesund er en mellomstor Avinor-lufthavn med lang rullebane.

Samferdselsdepartementet ønsker en trygg og effektiv overgang til privat drift, og har nå gitt Avinor i oppdrag å lyse ut tjenestekonsesjon for drift av Haugesund lufthavn. Avinor har allerede igangsatt forberedende arbeid, og kontrakt om drift av lufthavnen kan mest sannsynlig kunne inngås innen utgangen av 2017, med sikte på at konsesjonshaver kan starte opp driften 1. mai 2018.

- Jeg er glad for at Avinor og Lufthavnutbygging AS har funnet en konstruktiv løsning som vil bidra til fortsatt satsing i 2018, frem til ny driftsmodell trer i kraft. Dette vil sikre kontinuitet for Haugesund lufthavn. Regionen står foran en svært spennende utvikling, hvor blant annet utbygging av E39 og E134 og utviklingen av havneområder betyr kraftig forbedring av infrastrukturen i regionen. Det gjør Haugalandet til et sentralt logistikk-knutepunkt, sier Solvik-Olsen.

Foto: Avinor