Historisk arkiv

Vedlegg IV Energi

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Støre

Vedlegg IV Energi

KOM(00) 0018 Forslag om et EU-program for energimerking av kontor og kommunikasjonsteknologiutstyr (Energy Star)

Sammendrag av innholdet

Energy Star er en merkeordning som tilbys produsenter av energieffektivt elektrisk kontorutstyr som PC monitorer, kopimaskiner, printere etc. Formålet med merkeordningen er at produsentene ved å ta merket i bruk viser konsumentene at produktet tilfredsstiller gitte energieffektivitetskrav og dermed er miljøvennlig. Merket ble patentert og tatt i bruk i USA i 1993. EU undertegnet 19. desember 2000 en avtale med USA om å ta merket i bruk i EU. I henhold til avtalen vil EU være en jevnbyrdig partner med USA og styre utviklingen av bruken av Energy Star. I tillegg til avtalen mellom EU/USA skal det etableres en forordning for bruken av merket internt i EU. Denne forordningen er sannsynligvis EØS-relevant.

Hovedtrekkene i avtaleverket mellom USA og EU er som følger:

Begge parter skal opprette en styringsenhet som er ansvarlig for implementeringen av programmet.

USA og EU oppretter i fellesskap en teknisk kommisjon hvis mål er å gjennomgå driften og administreringen av Energy Star. Den tekniske kommisjonen vurderer kravene til bruk av Energy Star merket, innlemmelsen av nye produktgrupper etc. Observatører fra ikke-medlemsland kan delta.

I EU skal hvert medlemsland utpeke et nasjonalt organ bestående av ulike eksperter på området som skal bistå kommisjonen i sitt arbeid med å revurdere og utvikle avtalen. Representanter/eksperter fra disse nasjonale organene skal sammen danne European Union Energy Star Board (EUESB). EUESB ledes av en representant fra Kommisjonen, og er det utøvende organ i den daglige driften av programmet.

Når det gjelder den interne EU-forordningen inneholder den bl.a. følgende elementer.

Etableringen av Kommisjonen som styringsenhet.

Etableringen av effektive virkemidler for å informere forbrukerne om Energy Star og stimulere til etterspørsel av energieffektive produkter.

Effektiv beskyttelse av logoen, samt håndhevelse av kravene bruken av Energy Star medfører for industrien.

Revisjon av tekniske spesifikasjoner, samt innlemmelse av nye produktgrupper i avtalen.

Merknader

Det var lenge antatt at Norge kunne tilknyttes avtalen gjennom et såkalt "side-letter" som skulle fremlegges USA for godkjenning. Denne tilknytningsformen ble etter nærmere vurderinger avslått av både USA og av EU. USA har imidlertid gitt signaler om at det kan utstedes en aksept for at avtalen med EU kan utvides til å gjelde hele EØS-området. EØS-landene i EFTA må deretter forhandle med EU om den interne organiseringen i EU/EØS-området. Fra EUs side er det gitt signaler om at Norge får samme rettigheter som EU-landene.

Deltakelse i Energy Star vil sannsynligvis ikke kreve lov eller forskriftsendring.

Direktivforslaget er sendt på høring til bransjeorganisasjonen IKT-Norge som er positiv både til merkeordningen og til deltagelse i en nasjonal ekspertgruppe.

Status

Forordningen vedrørende den interne EU-organiseringen er hjemlet under medbestemmelsesprosedyren. Etter felles posisjon i Rådet 7. juni 2001 ligger reguleringen nå i Parlamentet.

KOM(01) 0125 Forslag til endringer i el og gassdirektivene

Sammendrag av innholdet

Kommisjonen la frem et forslag til endringer i elmarkedsdirektivet og gassdirektivet 14. mars 2001. Generelt er formålet med forslaget til endringer å sikre en forsering av markedsåpningen i el og gassdirektivene. De viktigste endringene er som følger.

Styringen av overføringssystemene for el skal juridisk og funksjonelt være adskilt fra produksjons og salgsaktiviteter (legal unbundling).

Det skal være en uavhengig regulator med fullmakt til å fastsette eller godkjenne tariffer i hvert medlemsland. Regulatoren skal også fastsette vilkårene for tilgang til transmisjons- og distribusjonsnettet.

Tariffene for adgang til nettet skal publiseres og være allment tilgjengelige(regulert tredjepartsadgang).

Det offentlige skal sørge for at rettighetene for alle forbrukere til å få levert elektrisitet og gass ivareta service obligations (PSO). Medlemslandene skal bl.a. sørge for at sårbare personer som eldre og syke får levert elektrisitet og gass. At de får informasjon om priser, klagebehandling etc (transparens).

Alle industrikunder skal fritt kunne velge el-leverandør fra 2003 og gassleverandør fra 2004. I 2005 skal det imidlertid være full markedsåpning både for el og gasskunder.

Merknader

Forslaget møtte sterk motstand fra særlig Tyskland og Frankrike på EUs toppmøte i mars. Frankrike motsatte seg den planlagte tidsangivelsen for markedsåpning, som da også ble utelatt i konklusjonene fra møtet. Tyskland ønsket seg en mulighet for forhandlet tredjepartsadgang (ikke offentlige tariffer). Tyskerene ser heller ikke behovet for en uavhengig regulator, og mener at deres system, der overenskomsten med selskapene spiller en viktig rolle, fungerer tilfredsstillende. Prosessen frem mot et vedtak, kan dermed synes lang.

Status

Direktivforslaget er til 1. gangs behandling i Rådet og Parlamentet.

KOM(01) 0125 Forslag til forordning for å fremme utviklingen av et felles kraftmarked i Europa

Sammendrag av innholdet

Hensikten med forslaget er å stimulere til en åpnere krafthandel mellom land og økt konkurranse innenfor det indre markedet. Dette skal gjøres gjennom 1) etablering av en kompensasjonsordning for kostnader knyttet til transitt, 2)harmoniserte prinsipper for tariffer og 3)håndtering av overførings-kapasiteten mellom land. Forslaget må ses i sammenheng med forslaget til endringer i el og gassdirektivene som ble lagt fram samtidig med forslaget.

Merknader

Forslaget er EØS-relevant. Innholdet samsvarer i stor grad med gjeldende norsk praksis, og vil trolig bare kreve mindre endringer av norsk regelverk. Implementering kan imidlertid innebære en liten økning i tariffene for brukerne av sentralnettet.

Status

Forslaget er til vurdering i Rådet.

KOM(01) 0226 Forslag til direktiv om bygningers energieffektivitet

Sammendrag av innholdet

Forslaget tar utgangspunkt i at økt energieffektivitet for bygninger vil være et effektivt tiltak for å nå målsetninger knyttet til både miljø (klimautslipp) og økt forsyningssikkerhet.

Forslaget består av følgende 4 hovedelementer:

grunnlag for en felles metode for å kalkulere energieffektiviteten til bygninger

minimumsstandarder for energieffektiviteten til nye bygninger og til en hvis grad bygninger som renoveres

innføring av sertifiseringsordning for nye og eksisterende bygninger med basis i standardene nevnt over, samt offentliggjøring av sertifikater og anbefalte innendørstemperaturer og andre klimaforhold for offentlige bygninger og bygninger i offentlig bruk

inspeksjon av varme- og kjøleanlegg med hensyn på energieffektivitet

Merknader

Rettsaktens EØS-relevans og norske interesser i forhold til forslaget er under vurdering.

Status

Forslaget er til behandling i Parlamentet. Det forventes at Rådet vil ha en felles posisjon klar i løpet av desember 2001.

XXXX Forslag til kommisjonsdirektiv om energimerking av klimaanlegg

Sammendrag av innholdet

Rådsdirektiv 92/75/EØF (energimerkedirektivet), som er en del av EØS-avtalen (jf. Særskilt vedlegg nr. 2 til St. prp. nr. 40 (1993-94) bind 3A), fastlegger krav om obligatoriske vareopplysninger om husholdningsapparaters energiforbruk og støynivå. I henhold til direktiv 92/75/EØF skal det også utarbeides teknisk dokumentasjonsmateriale som gjør det mulig å bedømme nøyaktigheten av de gitte opplysninger.

Energimerkedirektivet omfatter husholdningsapparater som kjøleskap, frysere og kombinasjoner av slike, vaskemaskiner, tørketromler og kombinasjoner av slike, oppvaskmaskiner, komfyrer, varmtvannsberedere, lyspærer, lysrør og klimaanlegg. Listen over apparater kan utvides.

Energimerkedirektivet er et rammedirektiv, og nærmere detaljer for hver apparattype vil bli fastsatt i såkalte gjennomføringsdirektiv.

Det utarbeides nå et utkast til gjennomføringsdirektiv angående luftkjølingsanlegg. Utkastet er under behandling i en regulatorisk komite (komiteen som utarbeider forslag til direktiv). Når komiteen har gitt sin tilslutning til forslaget, blir det oversendt Kommisjonen som vedtar direktivet.

Merknader

Gjennomføringsdirektivet åpner for merking av klimaanlegg.

Direktivet vil gi felles regler for merking av produkter som omsettes i EØS-området og således bidra til å tilrettelegge for fri flyt av varer. Det er også i Norges interesse å gjennomføre et eventuelt vedtatt direktiv for å unngå å bli dumpingplass for mindre effektive produkter.

Direktivet vil bli sendt ut på høring i Norge etter at det eventuelt er vedtatt av Kommisjonen. Direktivet vil kunne gjennomføres i norsk rett ved forskrifter om energimerking gitt i medhold av lov om merking av forbruksvarer (lov av 18. desember 1991 nr. 90). En innlemmelsen av direktivet vil bidra til å fremme større energieffektivitet i hele EØS-området og sikre økt informasjon til forbrukerne.

Status

Gjennomføringsdirektivet er til behandling i den regulatoriske komiteen satt opp under direktiv 92/75/EØF. Det er usikkert når et endelig utkast som oversendes Kommisjonen til vedtagelse vil foreligge.

XXXX Forslag til kommisjonsdirektiv om energimerking av varmtvannsberedere

Sammendrag av innholdet

Rådsdirektiv 92/75/EØF (energimerkedirektivet), som er en del av EØS-avtalen (jf. Særskilt vedlegg nr. 2 til St. prp. nr. 40 (1993-94) bind 3A), fastlegger krav om obligatoriske vareopplysninger om husholdningsapparaters energiforbruk og støynivå. I henhold til direktiv 92/75/EØF skal det også utarbeides teknisk dokumentasjonsmateriale som gjør det mulig å bedømme nøyaktigheten av de gitte opplysninger.

Energimerkedirektivet omfatter husholdningsapparater som kjøleskap, frysere og kombinasjoner av slike, vaskemaskiner, tørketromler og kombinasjoner av slike, oppvaskmaskiner, komfyrer, varmtvannsberedere, lyspærer, lysrør og klimaanlegg. Listen over apparater kan utvides.

Energimerkedirektivet er et rammedirektiv, og nærmere detaljer for hver apparattype vil bli fastsatt i såkalte gjennomføringsdirektiv.

Det utarbeides nå et utkast til gjennomføringsdirektiv angående varmtvannsberedere. Utkastet er under behandling i en regulatorisk komite (komiteen som utarbeider forslag til direktiv). Når komiteen har gitt sin tilslutning til forslaget, blir det oversendt Kommisjonen som vedtar direktivet.

Merknader

Gjennomføringsdirektivet åpner for merking av varmtvannsberedere.

Direktivet vil gi felles regler for merking av produkter som omsettes i EØS-området og således bidra til å tilrettelegge for fri flyt av varer. Det er også i Norges interesse å gjennomføre et eventuelt vedtatt direktiv for å unngå å bli dumpingplass for mindre effektive produkter.

Direktivet vil bli sendt ut på høring i Norge etter at det eventuelt er vedtatt av Kommisjonen. Direktivet vil kunne gjennomføres i norsk rett ved forskrifter om energimerking gitt i medhold av lov om merking av forbruksvarer (lov av 18. desember 1991 nr. 90). En innlemmelsen av direktivet vil bidra til å fremme større energieffektivitet i hele EØS-området og sikre økt informasjon til forbrukerne.

Status

Gjennomføringsdirektivet er til behandling i den regulatoriske komiteen satt opp under direktiv 92/75/EØF. Det er usikkert når et endelig utkast som oversendes Kommisjonen til vedtagelse vil foreligge.

XXXX Forslag til kommisjonsdirektiv om energimerking av elektriske stekeovner

Sammendrag av innholdet

Rådsdirektiv 92/75/EØF (energimerkedirektivet), som er en del av EØS-avtalen (jf. Særskilt vedlegg nr. 2 til St. prp. nr. 40 (1993-94) bind 3A), fastlegger krav om obligatoriske vareopplysninger om husholdningsapparaters energiforbruk og støynivå. I henhold til direktiv 92/75/EØF skal det også utarbeides teknisk dokumentasjonsmateriale som gjør det mulig å bedømme nøyaktigheten av de gitte opplysninger.

Energimerkedirektivet omfatter husholdningsapparater som kjøleskap, frysere og kombinasjoner av slike, vaskemaskiner, tørketromler og kombinasjoner av slike, oppvaskmaskiner, komfyrer, varmtvannsberedere, lyspærer, lysrør og klimaanlegg. Listen over apparater kan utvides.

Energimerkedirektivet er et rammedirektiv, og nærmere detaljer for hver apparattype vil bli fastsatt i såkalte gjennomføringsdirektiv.

Det utarbeides nå et utkast til gjennomføringsdirektiv angående elektriske stekeovner. Utkastet er under behandling i en regulatorisk komite (komiteen som utarbeider forslag til direktiv). Når komiteen har gitt sin tilslutning til forslaget, blir det oversendt Kommisjonen som vedtar direktivet.

Merknader

Gjennomføringsdirektivet åpner for merking av elektriske stekeovner.

Direktivet vil gi felles regler for merking av produkter som omsettes i EØS-området og således bidra til å tilrettelegge for fri flyt av varer. Det er også i Norges interesse å gjennomføre et eventuelt vedtatt direktiv for å unngå å bli dumpingplass for mindre effektive produkter.

Direktivet vil bli sendt ut på høring i Norge etter at det eventuelt er vedtatt av Kommisjonen. Direktivet vil kunne gjennomføres i norsk rett ved forskrifter om energimerking gitt i medhold av lov om merking av forbruksvarer (lov av 18. desember 1991 nr. 90). En innlemmelsen av direktivet vil bidra til å fremme større energieffektivitet i hele EØS-området og sikre økt informasjon til forbrukerne.

Status

Gjennomføringsdirektivet er til behandling i den regulatoriske komiteen satt opp under direktiv 92/75/EØF. Det er usikkert når et endelig utkast som oversendes Kommisjonen til vedtagelse vil foreligge.