Historisk arkiv

Vedlegg XV Statsstøtte

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Støre

Vedlegg XV
Statsstøtte

301 R 0068
Kommisjonsforordning (EF) nr. 68/2001 av 12. januar 2001 om anvendelse av EF-traktatens artikkel 87 og 88 på opplæringsstøtte

Sammendrag av innholdet

I rådsforordning (EF) nr. 994/98 av 7. mai 1998 ble Kommisjonen gitt myndighet til å vedta gruppeunntak fra meldeplikten for offentlig støtte. Den nye rådsforordningen er et fullmaktsregelverk. Fullmaktsregler i selve EF-traktaten og i form av rådsforordninger angår den interne fordelingen av kompetanse mellom institusjoner i Fellesskapet og vil ikke gjøres til del av EØS-avtalen.

Regelverk eller forordninger hjemlet i slike forordninger kan imidlertid være av relevans i forhold til EØS-avtalen. Det er derfor aktuelt å implementere kommisjonsforordninger som er vedtatt med hjemmel i rådsforordningen på områder som omfattes av EØS-avtalen. Nå har Kommisjonen vedtatt 3 slike forordninger til gruppeunntak; Opplæringsstøtte, bagatellmessig støtte og støtte til små og mellomstore bedrifter (SMB).

Formålet med regelverket er å lette arbeidsbyrden for Kommisjonen som har en stigende arbeidsbyrde parallelt med en økende grad av kompliserte saker. Unntak for notifiseringsplikten vil frita Kommisjonen for et stort antall uproblematiske og enkle saker. Slik ønsker Kommisjonen å effektivisere overvåkningen av statsstøtte. Kommisjonen vil også forplikte medlemslandene til mer åpenhet og forpliktelser knyttet til etterhåndsinformasjon av statsstøtte. Kommisjonen gis derfor kompetanse til å frita støtte til opplæring fra plikten til forhåndsmelding og godkjenning av støtte.

Kommisjonsforordningen gir unntak for plikten til å forhåndsmelde (notifisere) støtte til opplæring. Støtte til opplæring er regulert i ESAs retningslinjer kap 18A (sist endret 4. juni 1999). Gruppeunntaket for støtte til opplæring omfatter hele det eksisterende regelverket med unntak av reglene om opplæringsstøtte til såkalte "svake arbeidstakere". Denne regelen er ikke tatt med i gruppeunntaket da definisjonen av slike arbeidstakere ikke er ansett for å være presis nok foreløpig. Definisjonen skal utarbeides nærmere, og i mellomtiden må støtte til denne gruppen notifiseres.

Merknader

Vurderingen fra norsk side var positiv da Kommisjonens utkast ble lagt frem.

Kommisjonen besluttet 13. januar i år å gi Norge anledning til å delta i EUs rådgivende komité for statsstøtte. Det vil i denne forbindelse gitt en offisiell reaksjon fra Norge på innholdet i Kommisjonsforordningen.

Sakkyndige instansers merknader

Rettsakten har vært behandlet i Spesialutvalget for statsstøtte, der Arbeids- og administrasjonsdepartementet, Fiskeridepartementet, Kirke,- utdannings- og forskningsdepartementet, Kommunal- og regionaldepartementet, Landbruksdepartementet, Miljøverndepartementet, Samferdselsdepartementet, Kulturdepartementet, Olje- og energidepartementet og Nærings- og handelsdepartementet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten relevant og akseptabel.

Status

Utkast til beslutning om innlemmelse i EØS-avtalen er overlevert Kommisjonen.

301 R 0069
Kommisjonsforordning (EF) nr. 69/2001 av 12. januar 2001 om anvendelse av EF-traktatens artikkel 87 og 88 bagatellmessig støtte

Sammendrag av innholdet

I rådsforordning (EF) nr. 994/98 av 7. mai 1998 ble Kommisjonen gitt myndighet til å vedta gruppeunntak fra meldeplikten for offentlig støtte. Den nye rådsforordningen er et fullmaktsregelverk. Fullmaktsregler i selve EF-Traktaten og i form av rådsforordninger angår den interne fordelingen av kompetanse mellom institusjoner i Fellesskapet og vil ikke gjøres til den del av EØS-avtalen.

Regelverk eller forordninger hjemlet i slike forordninger kan imidlertid være av relevans i forhold til EØS-avtalen. Det er derfor aktuelt å implementere Kommisjonsforordninger som er vedtatt med hjemmel i rådsforordningen på områder som omfattes av EØS-avtalen. Nå har Kommisjonen vedtatt 3 slike forordninger til gruppeunntak; Opplæringsstøtte, bagatellmessig støtte og støtte til små og mellomstore bedrifter (SMB).

Formålet med regelverket er å lette arbeidsbyrden for Kommisjonen som har en stigende arbeidsbyrde parallelt med en økende grad av kompliserte saker. Unntak for notifiseringsplikten vil frita Kommisjonen for et stort antall uproblematiske og enkle saker. Slik ønsker Kommisjonen å effektivisere overvåkningen av statsstøtte. Kommisjonen vil også forplikte medlemslandene til mer åpenhet og forpliktelser knyttet til etterhåndsinformasjon av statsstøtte. Kommisjonen gis derfor kompetanse til å frita støtte til opplæring fra plikten til forhåndsmelding og godkjenning av støtte.

Bagatellmessig støtte er i dag regulert av EFTAs Overvåkningsorgans retningslinjer kapittel 12 (sist endret 15 mai 1996). Bestemmelsene for bagatellmessig støtte vil få en klarere juridisk posisjon gjennom forordningen om gruppeunntak. Det forventes ellers ikke store konsekvenser for den norske praktiseringen av bagatellmessig støtte.

Merknader

Vurderingen fra norsk side var positiv da Kommisjonens utkast ble lagt frem.

Kommisjonen besluttet 13. januar i år å gi Norge anledning til å delta i EUs rådgivende komité for statsstøtte. Det vil i denne forbindelse gitt en offisiell reaksjon fra Norge på innholdet i kommisjonsforordningen.

Sakkyndige instansers merknader

Rettsakten har vært behandlet i Spesialutvalget for statsstøtte, der Arbeids- og administrasjonsdepartementet, Fiskeridepartementet, Kirke,- utdannings- og forskningsdepartementet, Kommunal- og regionaldepartementet, Landbruksdepartementet, Miljøverndepartementet, Samferdselsdepartementet, Kulturdepartementet, Olje- og energidepartementet og Nærings- og handelsdepartementet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten relevant og akseptabel.

Status

Utkast til beslutning om innlemmelse i EØS-avtalen er overlevert Kommisjonen.

301 R 0070
Kommisjonsforordning (EF) nr. 70/2001 av 12. januar 2001 om anvendelse av EF-traktatens artikkel 87 og 88 for små og mellomstore bedrifter (SMB)

Sammendrag av innholdet

I rådsforordning (EF) nr. 994/98 av 7. mai 1998 ble Kommisjonen gitt myndighet til å vedta gruppeunntak fra meldeplikten for offentlig støtte. Den nye rådsforordningen er et fullmaktsregelverk. Fullmaktsregler i selve EF-Traktaten og i form av rådsforordninger angår den interne fordelingen av kompetanse mellom institusjoner i Fellesskapet og vil ikke gjøres til den del av EØS-avtalen.

Regelverk eller forordninger hjemlet i slike forordninger kan imidlertid være av relevans i forhold til EØS-avtalen. Det er derfor aktuelt å implementere Kommisjonsforordninger som er vedtatt med hjemmel i rådsforordningen på områder som omfattes av EØS-avtalen. Nå har Kommisjonen vedtatt 3 slike forordninger til gruppeunntak; Opplæringsstøtte, bagatellmessig støtte og støtte til små og mellomstore bedrifter (SMB).

Formålet med regelverket er å lette arbeidsbyrden for Kommisjonen som har en stigende arbeidsbyrde parallelt med en økende grad av kompliserte saker. Unntak for notifiseringsplikten vil frita Kommisjonen for et stort antall uproblematiske og enkle saker. Slik ønsker Kommisjonen å effektivisere overvåkningen av statsstøtte. Kommisjonen vil også forplikte medlemslandene til mer åpenhet og forpliktelser knyttet til etterhåndsinformasjon av statsstøtte. Kommisjonen gis derfor kompetanse til å frita støtte til opplæring fra plikten til forhåndsmelding og godkjenning av støtte.

Støtte til SMB er regulert i ESAs retningslinjer kapittel 10 (sist endret 11. september 1996), samt spesialregler i andre retningslinjer. Omfanget av gruppeunntaket for SMB er ikke så omfattende som de eksisterende retningslinjene. Det vil derfor være noen typer støtte til SMB som er unntatt fra notifiserings-plikten, men annen type støtte må notifiseres etter de eksisterende retningslinjene fra ESA. Distriktsstøtte til områder som faller inn under EØS-avtalen art. 61 3 (c) har maksimal støtteintensitet på 30% av samlet investering. De materielle reglene er derfor noe strengere enn i det alminnelige regionalstøtteregelverket til Kommisjonen.

Merknader

Vurderingen fra norsk side var ellers positiv da Kommisjonens utkast ble lagt frem.Kommisjonen besluttet 13. januar i år å gi Norge anledning til å delta i EUs rådgivende komité for statsstøtte. Det vil i denne forbindelse gitt en offisiell reaksjon fra Norge på innholdet i Kommisjonsforordningen.

Sakkyndige instansers merknader

Rettsakten har vært behandlet i Spesialutvalget for statsstøtte, der Arbeids- og administrasjonsdepartementet, Fiskeridepartementet, Kirke,- utdannings- og forskningsdepartementet, Kommunal- og regionaldepartementet, Landbruksdepartementet, Miljøverndepartementet, Samferdselsdepartementet, Kulturdepartementet, Olje- og energidepartementet og Nærings- og handelsdepartementet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten relevant og akseptabel.

Status

Utkast til beslutning om innlemmelse i EØS-avtalen er overlevert Kommisjonen.