Historisk arkiv

Vedlegg XIII Transport

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Støre

Vedlegg XIII Transport

Kapittel II Veitransport

302 R 1360 Kommisjonsforordning (EF) nr. 1360/2002 av 13. juni 2002 om sjuende tilpasning til den tekniske utvikling av rådsforordning (EØF) nr. 3821/85 om bruk av fartsskriver innen veitransport

Sammendrag av innholdet

Forordning (EF) nr. 1360/2002 er en erstatning av det opprinnelige vedlegget (vedlegg 1B) til forordning (EF) nr. 2135/98. Forordningen oppstiller de tekniske kravene til den digitale fartsskriveren og fartsskriverkortene som introduseres i forordning 2135/98. Etter forordning 2135/98 skal kjøretøy som tas i bruk for første gang senere enn 24 måneder etter kunngjøringen av det tekniske vedlegget (dvs. forordning 1360/2002F) i De Europeiske Fellesskaps Tidende, være utstyrt med digital fartsskriver i samsvar med de tekniske kravene i forordning 1360/2002. I tillegg skal medlemsstatene 21 måneder etter kunngjøringen være i stand til å utstede digitale fartsskriverkort. Forordningen ble kunngjort 5. august 2002, dvs. at kjøretøy som tas i bruk første gang 5. august 2004 eller senere, skal være utstyrt med digital fartsskriver, og at medlemsstatene skal kunne utstede digitale fartsskriverkort fra 5. mai 2004.

Bakgrunnen for forordning 2135/98 er at man ønsker å få brakt de vanligste formene for misbruk av det nåværende analoge systemet til opphør. Dens formål er å forenkle håndhevingen av kjøre- og hviletidsbestemmelsene for derigjennom å fremme like konkurransevilkår og bedre trafikksikkerhet.

Merknader

Forskrift 28. september 1993 nr. 910 om kjøre- og hviletid m.v. må endres innen fristen for gjennomføring når forordning (EF) nr. 1360/2002 blir en del av EØS-avtalen. Videre vil forordningen kreve lovendring slik at man får hjemmel til å kreve gebyr for utstedelse av alle kortene, med unntak av kontrollkort.

Sakkyndige instansers merknader

Rettsakten har vært behandlet i Spesialutvalget for transport, der Samferdselsdepartementet, Nærings- og handelsdepartementet, Fiskeridepartementet, Arbeids- og administrasjonsdepartementet, Miljøverndepartementet og Finansdepartementet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten relevant og akseptabel.

Kapittel III Transport med jernbane

Kommisjonsvedtak 2002/730/EF, 2002/731/EF, 2002/732/EF, 2002/733/EF, 2002/734/EF og 2002/735/EF av 30. mai 2002 om tekniske spesifikasjoner for samtrafikkevnen i delsystemene vedlikehold, styringskontroll og signaler, infrastruktur, elforsyning, driftsforhold og rullende materiell i det transeuropeiske jernbanesystem for høyhastighetstog, jf. direktiv 96/48/EF

Sammendrag av innholdet

De seks kommisjonsvedtakene om tekniske spesifikasjoner for samtrafikkevnen i delsystemene vedlikehold, styringskontroll og signaler, infrastruktur, elforsyning, driftsforhold og rullende materiell er hjemlet i direktiv 96/48/EF om interoperabilitet i det transeuropeiske jernbanesystem for høyhastighetstog, særlig artikkel 6 (1). Direktiv 96/48/EF ble innlemmet i EØS-avtalen ved EØS-komiteens beslutning nr. 25/1997 av 30. april 1997.

Vedtakene vil komplettere interoperabilitetsdirektivet, som er et såkalt "ny metode"-direktiv, der det stilles krav om at det skal utarbeides tekniske spesifikasjoner. Vedtakene stiller krav til de tekniske løsninger som skal velges i det enkelte medlemsland for å oppnå samtrafikk i det transeuropeiske jernbanesystem for høyhastighetstog.

De tekniske spesifikasjonene er utarbeidet av en ekspertgruppe, og er blitt drøftet i en s.k. artikkel 21-komité, som er opprettet på bakgrunn av interoperabilitetsdirektivet. Alle medlemsland er representert i komiteen, og Norge deltar som observatør. Fra norsk side deltar Statens jernbanetilsyn og Jernbaneverket.

Merknader

Direktiv 96/48/EF er gjennomført i norsk rett gjennom forskrift 8. april 1999 om samtrafikkevnen i det transeuropeiske jernbanesystem for høyhastighetstog.

Norge har imidlertid ikke slike høyhastighetsstrekninger som er definert i henhold til direktivet. Det foreligger heller ikke i dag planer som tilsier at Norge innen nær fremtid vil få slike strekninger som går inn under direktivets (og vedtakenes) virkeområde. Vedtakene har derfor ingen praktisk betydning for Norge.

Rettsaktene er imidlertid EØS-relevante, jf. direktiv 96/48/EF, og må gjennomføres ved forskrifter som vil komplettere forskrift om samtrafikkevnen i det transeuropeiske jernbanesystem for høyhastighetstog. Da vedtakene ikke har relevans for Norge, vil de tekniske vedleggene til vedtakene ikke bli oversatt til norsk.

Sakkyndige instansers merknader

Vedtakene har vært på høring til Statens jernbanetilsyn og Jernbaneverket, som ikke har hatt synspunkter på de tekniske spesifikasjonene i vedtakene, da disse ikke har konsekvenser for Norge.

Rettsaktene har vært behandlet i Spesialutvalget for transport, der Samferdselsdepartementet, Nærings- og handelsdepartementet, Fiskeridepartementet, Arbeids- og administrasjonsdepartementet, Miljøverndepartementet og Finansdepartementet er representert. Spesialutvalget fant rettsaktene relevante og akseptable.

302 D 0844 Kommisjonsvedtak 2002/844/EF av 23. oktober 2002 om endring av direktiv 2001/14/EF med hensyn til datoen for overgangen til ny ruteplan for jernbanetransport

Sammendrag av innholdet

Vedtaket endrer punkt 2 i vedlegg III til direktiv 2001/14/EF om fordeling av jernbaneinfrastrukturkapasitet, innkreving av avgifter for bruk av jernbaneinfrastruktur og sikkerhetssertifisering, som ble innlemmet i EØS-avtalen ved EØS-komiteens beslutning nr. 118/2001 av 28. september 2001. I nevnte direktiv ble det besluttet at endring av ruteplaner for jernbanetransport skal finne sted ved midnatt den siste lørdag i mai. Eventuelle justeringer vil kunne skje etter midnatt den siste lørdag i september hvert år. Dette direktiv skal være implementert i norsk rett 15. mars 2003.

Det har imidlertid fremkommet at disse datoer ikke er hensiktsmessige i forhold til jernbanetransport i EU/EØS-området. Derfor har infrastrukturforvalterne og operatører foreslått overfor Kommisjonen å endre datoer for overgang til ny planperiode til midnatt den andre lørdagen i desember. Eventuelle tilpasninger kan skje andre lørdag i juni. På bakgrunn av forslaget fra disse har Kommisjonen foretatt de nødvendige endringer i direktivet i tråd med dette.

Merknader

Forslag til vedtak har blitt drøftet i en komité, opprettet iht. direktiv 2001/14/EF, der Norge deltar som observatør. Norge har støttet forslaget. Jernbaneverket, som ansvarlig for rutefordelingsprosessen i Norge støtter beslutningen.

Tidsplaner for ruteprosessen er ikke forskriftsfestet i dag, men vil bli det i forbindelse med implementering av direktiv 2001/14/EF i norsk rett. Forskriften vil tre i kraft 15. mars 2003.

Sakkyndige instanser merknader

Rettsakten har vært behandlet i Spesialutvalget for transport, der Samferdselsdepartementet, Nærings- og handelsdepartementet, Fiskeridepartementet, Arbeids- og administrasjonsdepartementet, Miljøverndepartementet og Finansdepartementet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten relevant og akseptabel.

Kapittel V Sjøtransport

302 L 0035 Kommisjonsdirektiv 2002/35/EF av 25. april 2002 om endring av direktiv 97/70/EF om harmonisering av sikkerhetsregler for fiskefartøy med lengde på 24 m og over

Sammendrag av innholdet

Direktivet endrer direktiv 97/70/EF, som er innlemmet i EØS-avtalen (jf. EØS-komiteens beslutning nr. 147/99 av 05.11.1999). Formålet med direktiv 97/70 er å sette felles minimumsstandard for konstruksjon og utrustning av fiskefartøyer med lengde over eller lik 24 meter. Endringene som nå er vedtatt, innebærer ytterligere harmonisering av sikkerhetsreglene for fiskefartøy på 24 m og mer. Endringene omfatter blant annet krav til høyde over dekk, baughøyde, stabilitetskrav, brannkrav og krav til slukkemidler. Endringsdirektivet vil for norske fiskefartøy komme til anvendelse på fartøy bygd etter 1. januar 2003.

Merknader

Norge har implementert direktiv 97/70 gjennom forskrift av 13. juni 2000 om konstruksjon, utstyr, drift og besiktelser for fiske- og fangstfartøy med største lengde på 15 m og mer. Implementeringen av det nye direktivet vil medføre endringer i ovennevnte forskrift. Noen av endringene vil bli strengere enn dagens norske regler, mens andre blir lempeligere. Gjennomføringen av direktivet vil ikke påføre Sjøfartsdirektoratet eller næringen økonomiske eller administrative konsekvenser av betydning.

Sakkyndige instansers merknader

Sjøfartsdirektoratet har deltatt i den nasjonale oppfølging av forslaget. Forslaget har vært behandlet i Spesialutvalget for transport. Direktivet er relevant og akseptabelt, og Norge har i all hovedsak støttet endringene som nå er vedtatt.