Historisk arkiv

Vedlegg XV Statsstøtte

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Støre

Vedlegg XV Statsstøtte

KOM( ) Forslag til kommisjonsforordning om endring av kommisjonsforordning (EF) nr. 68/2001 om støtte til opplæring

Sammendrag av innholdet

Utkastet til kommisjonsforordning foreslår å endre kommisjonsforordning 68/2001, innlemmet i EØS-avtalen ved EØS-komiteens beslutning nr. 88/2002. Forslaget er en videreføring av Kommisjonens arbeid med å gi enklere prosessuelle regler for bestemte typer offentlig støtte.

Utkastet stiller forslag om enkelte mindre endringer i forordning 68/2001. Kommisjonen foreslår at forordningen om støtte til opplæring skal benytte den omarbeidede definisjonen av små og mellomstore bedrifter (SMB) som er foreslått inntatt i utkastet til endring i kommisjonsforordning 70/2001 (omtalt nedenfor). I tillegg skal det innføres regler som avklarer den rettslige statusen til løpende saker om opplæringsstøtte. Det er også foreslått å innføre en ny og forenklet prosedyre for årlig rapportering av den støtten som er tildelt med hjemmel i forordningen om støtte til opplæring.

Merknader

Forordning 68/2001 er i ferd med å bli gjennomført i norsk rett ved forskrift. Gjennomføring av endringsforordningen vil derfor kreve endring i denne forskriften.

Forordningsforslaget antas ikke å ha økonomiske og administrative konsekvenser for lokale/sentrale myndigheter.

Sakkyndige instansers merknader

Forslaget har vært behandlet i spesialutvalget for statsstøtte. Utvalget hadde ingen merknader til forslaget.

Status

Forslaget er til behandling i Kommisjonen.

KOM( ) Forslag til kommisjonsforordning om endring av kommisjonsforordning (EF) nr. 70/2001 for utvidelse av forordningens anvendelsesområdet til også å gjelde støtte til forskning og utvikling

Sammendrag av innholdet

Utkastet til kommisjonsforordning foreslår å endre kommisjonsforordning 70/2001, innlemmet i EØS-avtalen ved EØS-komiteens beslutning nr. 88/2002. Forslaget er en videreføring av Kommisjonens arbeid med å gi enklere prosessuelle regler for bestemte typer offentlig støtte.

Vi kan dele inn utkastet til endringsforordning i tre hoveddeler. For det første foreslår Kommisjonen å innføre enkelte nye regler i forordning 70/2001 om status for løpende saker og en ny og forenklet prosedyre for årlig rapportering av den støtten som er tildelt med hjemmel i forordningen om støtte til SMB.

Det andre hovedpunktet i utkastet er et forslag om å la støtte til forskning og utvikling (FoU) i SMB-er være unntatt fra meldeplikten for offentlig støtte. Forslaget viderefører i hovedsak de reglene som gjelder for FoU til SMB i dag, men det skal ikke lenger være nødvendig å få en støtte eller støtteordning godkjent av EFTAs Overvåkningsorgan (ESA) før slik støtte gis.

Det tredje forslaget går ut på å presisere og i noen grad endre dagens definisjon av hvilke foretak som faller inn under betegnelsen SMB. Det nye regelverket utdyper de tre hovedvilkårene om at en SMB skal: ha begrenset antall ansatte og økonomisk virksomhet (omsetning/balanse) og være formelt og reelt uavhengig.

Merknader

Forordning 70/2001 er i ferd med å bli gjennomført i norsk rett gjennom forskrift. Gjennomføring av endringsforordningen vil derfor kreve endring i denne forskriften.

Forordningsforslaget antas å ha begrensede økonomiske og administrative konsekvenser for lokale/sentrale myndigheter. Vi antar at det nye regelverket vil gjøre det enklere å gi offentlig støtte til FoU for SMB-er og at risikoen for at ESA kommer med innvendinger mot aktuelle støtteordninger blir noe redusert. Dette er positivt for myndigheter og de berørte foretakene, og kan også gi positive eksterne effekter.

Sakkyndige instansers merknader

Forslaget har vært behandlet i spesialutvalget for statsstøtte. Utvalget hadde ingen merknader til forslaget.

Status

Forslaget er til behandling i Kommisjonen.

KOM(03) yyy endelig; Forslag til rådsdirektiv om likebehandling utenfor arbeidslivets område.

Sammendrag av innholdet

Kommisjonen fremmet 5. november 2003 forslag om nytt likestillingsdirektiv som skal gjelde utenfor arbeidslivets område. Direktivet fokuserer spesielt på forbud mot diskriminering på grunnlag av kjønn i forhold til atkomst til, og tilbud av tjenester. Kjønn skal for eksempel ikke brukes som faktor i forhold til forsikring og andre finansielle tjenester. Media og markedsføring er eksplisitt unntatt fra direktivets anvendelsesområde. Direktivet tillater likevel begrunnet forskjellsbehandling på noen områder. Det vil si at det er unntak for tjenester som i utgangspunktet er tiltenkt kun det ene kjønn; for eksempel svømmeundervisning for bare jenter.

Merknader

Norge har allerede en likestillingslov som gjelder alle samfunnsområder. Innlemmelse av direktivet i EØS-avtalen vil imidlertid komme til å berøre forsikringsbransjen, ettersom direktivet oppstiller forbud mot differensierte premietariffer basert på kjønn.

Etter Kommisjonens synspunkt, er det diskriminerende å beregne risiko på grunnlag av kjønn. For å gi forsikringsselskapene muligheter til å tilpasse sin virksomhet i forhold til prinsippet om likebehandling av kjønnene, gir direktivet rett til en overgangsperiode på 6 år.

Status

Forslaget er til behandling i Rådet/Europaparlamentet.