Historisk arkiv

Vedlegg XIV Konkurranseregler

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Støre

Vedlegg XIV Konkurranseregler

Forslag til endringer og forlengelse av kommisjonsforordning (EF) nr. 823/2000 om anvendelse av traktatens artikkel 81 nr. 3 på visse kategorier av avtaler, beslutninger og samordnet praksis mellom linjekonsortier

Sammendrag av innholdet

Forordningen hjemler det ene av to gruppeunntak for maritim transport. Dette unntaket gjelder visse typer samarbeid innenfor såkalte konsortier. Et konsortium er et operativt samarbeid mellom rederier som driver internasjonal linjefart med transport av stykkgods. Kommisjonen vedtok 12. mars 2004 en forordning om endring av forordning (EF) nr. 823/2000 for å bringe denne i samsvar med rådsforordning 1/2003.

Gruppefritaket for konsortier utløper 25. april 2005, og Kommisjonen har derfor begynt med revisjonsarbeidet. Forslaget som er fremlagt, går ut på å forlenge unntaket i fem år, men med noen endringer. Kommisjonen har gitt uttrykk for at det ikke er aktuelt å gjennomføre dyptgripende endringer før prosessen rundt 4056/86 (linjekonferanser m.m.) er ferdig. Endringene som er foreslått er bl.a. å forlenge innlåsningsperioden for deltakerne fra maksimalt 18 til 24 måneder. Det er videre anbefalt at deltakerne skal ha lov til å binde seg (til ikke å trekke seg) på lik linje som ved stiftelse når det gjøres investeringer av en viss størrelse. Endelig er det anbefalt å tilføye at "individual confidential contracts" også kan være et tegn på priskonkurranse mellom medlemmene i konsortiet.

Merknader

Forordning 823/2000 er gjennomført i norsk rett i forskrift 4. desember 1992 nr. 964 om materielle konkurranseregler i EØS-avtalen del II kapittel XI A. Endringer i forordningen innebærer at forskriften må endres tilsvarende.

Sakkyndige instansers merknader

Moderniseringsdepartementet har vurdert forslaget som EØS-relevant og akseptabelt. Under møtet i rådgivende komité 18. november reiste man fra norsk side spørsmål ved at forordningen retter seg spesielt mot konteinerfart, og man etterlyste retningslinjer.

Status

Forslaget er til behandling i Kommisjonen.