Historisk arkiv

Reguleringsplan for Sørbråten: likestilling av helårsboliger og fritidsboliger

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Miljøverndepartementet

Miljøverndepartementet mener at reguleringsplanen for Sørbråten må likestille helårsboliger og fritidsboliger gjennom en kombinert regulering. Dette innebærer at det vil være opp til den enkelte grunneier å avgjøre om bebyggelsen skal brukes til helårsbolig eller fritidsbolig.

Departementet har i sitt brev av 6. mars 2013 til Oslo kommune, ut fra hensynet til likebehandling og grunnleggende forvaltningsmessige prinsipper, gitt utrykk for at reguleringsplanen må likestille helårsboliger og fritidsboliger gjennom en kombinert regulering. Dette innebærer at det vil være opp til den enkelte grunneier å avgjøre om bebyggelsen skal brukes til helårsbolig eller fritidsbolig.

Det tillates ikke ny bebyggelse i området, men det kan åpnes for påbygg/tilbygg innenfor bestemte grenser. Hensynet til Maridalsvannet som nedbørskilde og forurensningsfaren mener departementet vil være ivaretatt gjennom strenge krav til avløpsordninger, bl.a. avløp til tette tanker. Før departementet stadfester planen er kommunen bedt om uttalelse.

Reguleringsplan for Sørbråten innenfor markagrensen i Maridalen ble oversendt Miljøverndepartementet for stadfesting etter markaloven. Departementet har ved sin behandling lagt vesentlig vekt på en likebehandling av bebyggelsen på Sørbråten, og markalovens intensjoner om opprettholdelse av lokalsamfunnene. Departementet har ikke funnet at de øvrige interesser som markaloven skal ivareta, hensynet til friluftsliv, naturopplevelse og idrett, vil være skadelidende ved en formalisering av bebyggelsen på Sørbråten.

Sørbråten er et lokalsamfunn bestående av ca 250 eiendommer, dels helårsboliger (108) og dels fritidsboliger (105). Bebyggelsen ligger om hverandre, og fremstår i stor grad som et etablert område. Arbeidet med reguleringsplanen har pågått i mange år. Hensikten med planen er å sikre Maridalsvannets nedbørsfelt kombinert med en formalisering av bebyggelsen i området. Området er ikke tidligere regulert.

Den formelle status av de enkelte bygninger i Sørbråten har vært uklar, helt fra den første utparselleringsplan for området fra 1911. Oslo kommune la ved utarbeidingen av reguleringsplanen til grunn en bygningsmessig registrering fra 1984. Denne har vært svært omstridt, og er også blitt fraveket av kommunen selv.