”Årets matspire”

Den 8. januar kåret Matmerk den aller første vinneren av prisen ”Årets Matspire”. Det ble Homlagardens ”Black Turkey” som stakk av med seieren.

Homlagardens hele lårstek av økologisk kalkun, ”Black Turkey”, ble kåret som den aller første vinneren av prisen ”Årets Matspire”. Prisen, som ble opprettet av Matmerk, gir vinneren markedsrådgivning til verdi av 100.000 kr, som skal hjelpe til med å løfte produktet ut til flere forbrukere. 

Juryen mener ”Black Turkey” treffer både trender og forbrukerønsker, og at produktet har et stort markedspotensial. – Et viktig kriterium for å vinne prisen er vilje til å nå et større marked. Nå får Homlagarden i Nordheimsund i Hordaland profesjonell hjelp til å komme fram til flere forbrukeres ganer. Neste år satser vi på at «Black Turkey» er en klar vinner på nyttårsaften for den kvalitetsbevisste forbrukeren, sier Nina Sundqvist, administrerende direktør i Matmerk. 

Adm. dir. i Matmerk, Nina Sundqvist, sammen med vinnerne av Årets Matspire..
Adm. dir. i Matmerk, Nina Sundqvist, sammen med vinnerne av Årets Matspire. Foto: Matmerk

Stiftelsen Matmerk ble opprettet av Landbruks- og matdepartementet i 2007, og formålet er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon.