Av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Delt bypakke sikrer god fremdrift

Publisert under: Regjeringen Solberg

Utgiver: Samferdselsdepartementet

Fredriksstad Blad, 17. januar 2015

Bedre infrastruktur og kollektivtrafikk er viktig. Med borgerlig flertall har vi fått til en kraftig vekst i bevilgningene til både vei og jernbane. Blant annet vil vedlikeholdsetterslepet på vei og jernbane bli redusert i 2015, for første gang på tiår. Det betyr bedre fremkommelighet og økt trafikksikkerhet.

I Nedre Glomma-regionen vil det fremover bli investert mye i vei, jernbane, sykkelveier og kollektivtrafikk. En del skjer gjennom egne prosjekt, slik som Intercity-satsingen. Her skal vi holde god fremdrift, og vi skal stå imot kreftene i Ap som forsøker å endre prosjektet og forsinke det med mange år.

 Bypakke Nedre Glomma har vært under arbeid lenge. I et leserbrev i Fredrikstad Blad klager ordføreren i Fredrikstad på situasjonen rundt bypakken og på at det har vært mange skuffelser over lang tid. Det er i så fall en sviende kritikk mot Aps egen rolle i regjering, som styrte prosessen de foregående åtte årene.

Fremfor å glede seg over at vi nå har fremmet saken til Stortinget og derved kommet et langt skritt videre, velger ordføreren å komme med urimelig kritikk mot Høyre og FrP. La meg derfor korrigere noen åpenbare misforståelser.

Ordføreren gir inntrykk av at regjeringen nylig har endret spillereglene for nærmest å sabotere for Nedre Glomma-regionen. Det er feil. Det er også feil at alle øvrige bypakker i landet har blitt behandlet nærmest uten diskusjon. Det vet ordføreren godt. På møte i Samferdselsdepartementet i høst ble politisk ledelse og næringslivet i Nedre Glomma informert om tilsvarende utfordringer for bypakken i Drammen (Buskerudbyen), og at basert på erfaringene derfra ønsket vi en mer proaktiv tilnærming for Nedre Glomma. Det er derfor trist når ordfører hopper bukk over faktum og i stedet velger å lage politisk spill i denne saken.

Oppdeling av Nedre Glomma-pakken handler altså om å finne praktiske løsninger som sikrer god fremdrift fordi vi ønsker å få realisert viktige veiprosjekter. Altså stikk motsatt av hva ordføreren later som. Jeg konstaterer at næringslivet reagerte positivt på denne løsningen, mens ordføreren svartmaler. Det er trist, men i tråd med den støyen Aps folkevalgte har forsøkt å skape etter regjeringsskiftet.

Jeg merker meg at ordføreren er forkjemper for bompenger. Ordføreren har også rett i at FrP er imot bruk av bompenger. Dermed kjemper vi i ulik retning om hvordan ny infrastruktur skal finansieres. Men ingen av oss har flertall alene og må samarbeide og kompromisse.

Det er riktig at FrP i opposisjon har stemt imot bompenger, og foreslått økte statlige bidrag. FrP har tapt stortingsvoteringene hver gang. I regjering er vi med og sikrer økt veibygging og lavere bompengeandeler enn forrige regjering la opp til. Vi har fjernet bompenger på sju veistrekninger og gjort grep som kutter takstene flere steder. Ordføreren fra Ap må gjerne spille fornærmet over at regjeringen ikke har kuttet bompenger enda mer, men faktum er at hans parti ved hver korsvei har protestert mot bompengekuttene. I desember vant Ap frem og klarte å stoppe bompengekutt på E39 sør i Hordaland. Dermed etterlyser ordføreren en politikk hans eget parti imot. Dette blir i meste laget for en saklig politisk debatt.

Jeg skal uansett love at regjeringen vil jobbe for ytterligere å øke samferdselssatsingen og samtidig jobbe for å redusere bompengeandelen.