Historisk arkiv

Elever med god relasjon til læreren får bedre skoleresultater og bedre psykisk helse

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Solberg

Utgiver: Kunnskapsdepartementet

– Lærerens kompetanse, og tidlig innsats i barnehage og skole har stor betydning for barnas læring og psykiske helse som 8-åringer. Flere gode lærere gjør at elever lærer mer og har det bedre. Siden 2015 har regjeringspartiene sikret flere gode lærere for de minste barna. Det ser vi fungerer, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner.

Språk- og Læringsstudien (SOL) viser sammenhenger mellom ulike faktorer i barnehage og skolemiljø og barnas psykiske helse og skoleferdigheter når de er 8 år. Det er Folkehelseinstituttet som har levert rapporten på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet.

– Vi vet fra andre undersøkelser at den viktigste enkeltfaktoren for elevens læring er en god lærer. Denne undersøkelsen viser at det er større sannsynlighet for at barnehagene iverksetter tiltak når personalet har god kompetanse på atferdsvansker. Det er også sammenheng mellom vurdering og kartlegging av språklige ferdigheter i barnehagen og at barna får spesialpedagogisk hjelp. Det viser at mer kompetanse hos voksne gir barna bedre hjelp. Dette tar vi med oss i arbeidet med den nye stortingsmeldingen om tidlig innsats, sier Sanner.

Dette sier SOL-rapporten

  • Forskerne finner at det er en sammenheng mellom barnas relasjon til personalet i barnehagen og læreren på skolen og skoleresultater og psykisk helse når barna er åtte år.
  • Det var større sannsynlighet for at barna fikk spesialpedagogisk hjelp i de barnehagene der barnas språklige ferdigheter ble regelmessig vurdert, sammenliknet med barnehager der dette kun ble vurdert ved behov.
  • Det ser også ut til å være større sannsynlighet for at barnehagene iverksetter tiltak når personalet har god kompetanse på atferdsvansker.
  • I skolen var det større sannsynlighet for vedtak om spesialundervisning dersom læreren hadde et godt samarbeid med PPT og dersom læreren hadde mer enn ti års erfaring.

Les rapporten fra språk- og Læringsstudien.