EU foreslår nye regler for transport av dyr

EU-kommisjonen har lagt frem nye forslag for transport av husdyr på land, hunder og katter. Det foreslås strengere regler for transport: kortere transporttid, bedre plass på kjøretøy, riktig temperatur og krav om overvåking av selve transporten. Kommisjonen vil i mars 2026 komme med en vurdering av forbud mot produksjon og salg av pels.

Dette er hovedpunktene i rapporten fra Magnar Sundfør, landbruksråd ved den norske delegasjonen til EU i Brüssel.

Gjennom den grønne given og strategien fra jord- til bord sa Kommisjonen at de høsten 2023 ville legge fram et forbedret regelverk knyttet til dyrevelferd. Planen var at dette regelverket skulle omfatte hold av dyr, transport av dyr, avliving og merking utfra dyrevelferd. EU-kommisjonen har nå lagt frem et forslag for forbedret regelverk for transport av husdyr, hund og katt og akvatiske dyr. Kommisjonen sier også at de vil arbeide videre med et forbedret regelverk på de andre områdene.

I juni i år hadde også vel 1,5 millioner innbyggere i EU signert et opprop for forbud mot produksjon og salg av pels i EU. Kommisjonen har en plikt til å gi en tilbakemelding på initiativet innen seks måneder.

Dagens status for transport av dyr 

Dagens regelverk for transport av dyr er 20 år gammelt, og berører transport av rundt 1,6 milliarder dyr innad i EU og til tredjeland. Ca. 44 prosent av alle husholdninger i EU har også et kjæledyr, og handel med hunder og katter (spesielt over internett) har økt kraftig.

Dagens regelverk for transport av dyr tillater i utgangspunktet en maksimaltid på mellom 8 – 29 timer avhengig av dyreart og kategori. Ved hvile og fôring i mer enn 24 timer, kan en imidlertid foreta nye transporter på 8 – 29 timer. Det er i dag ingen maksimal begrensing på transporttid innad i EU eller til tredjeland.

Dagens regelverk setter heller ikke noen begrensing på maksimal temperatur under transport av dyr. Dette er et stort problem fordi særlig fugler (fjørfe) er utsatt for stress i varmen. Varmestress skjer også oftere og oftere på grunn av endret klima.

Hvert år transporteres også 1,4 millioner kalver som ikke er avvennet fra moren og mer enn 580 000 av disse kalvene opplever en transporttid på over 8 timer. Dagens regelverk sier at disse kalvene må være minst 10 dager. Vanligvis er de mellom 2 – 4 uker. Det er heller ikke noen krav til minimumsvekt på kalvene for å bli transportert. Forskningsmessige anbefalinger er nå at kalvene bør være minst 5 uker og veie minst 50 kg før de utsettes for transport.

I 2023 sa også 83 prosent av EUs innbyggere at de ønsker høyere dyrevelferdsstandarder.

Kommisjonens forslag

Basert på forslag fra EUs mattilsyn (EFSA) foreslo Kommisjonen i dag en ny forordning med vedlegg for transport av dyr.  Vedlegg I setter spesifikke krav til transport av landdyr og vedlegg II setter spesifikke krav til transport av akvatiske dyr.

Ved utformingen av forordningen har Kommisjonen lagt vekt på at en skal redusere lange transporter i EU og til tredjeland, gi dyrene bedre plass under transporten, forbedre forholdene for særlig sårbare dyr (kalver, eldre melkekyr, purker og høner), begrense høye temperaturer, sikre bedre oppfølging av gjeldende regelverk og beskytte særlig katter og hunder som transporteres i forbindelse med en økonomisk aktivitet.

Konkret foreslås det at maksimal transporttid for husdyr til slakteri skal være 9 timer. For dyr som ikke transporteres til et slakteri skal maksimal transporttid være 21 timer, herav 1 time hvile etter 10 timer. Etter denne transporttiden må dyrene få 24 timer hvile og fôring utenfor kjøretøyet før en kan fortsette transporten. Etter dette er det maksimalt lov til en ekstra transporttid på 21 timer (inkludert 1 time hvile etter 10 timer) før en må nå endelig destinasjon.

Kommisjonen foreslår også at det skal være mer plass til dyrene under transporten, basert på vekt og dyreslag.  Videre foreslås det at ved transport til tredjeland, er det medlemslandet i EU som er ansvarlig for at reglene holdes. Det skal stilles større krav til transportbåter, fagfolk om bord (veterinærer) og kontroll av transporten.  

For sårbare dyr som unge kalver, eldre melkekyr, purker, høner, katter og hunder vil det bli satt spesifikke krav før de kan transporteres. Eksempelvis må kalvene være minst 5 uker og over 50 kg før de kan transporteres, og katter og hunder knyttet til økonomisk aktivitet må være mer enn 12 - 15 uker gamle. 

Kommisjonen foreslår at det skal gis inntil fem år for å tilpasse seg de nye kravene. Regelverket er også på en del områder minimumsstandarder. Høyere standarder kan kun anvendes nasjonalt og ved eksport direkte ut av EU, dvs ikke dersom det er transport mellom medlemslandene i EU.

Forbud mot produksjon og salg av pels

Produksjonen av pels er nedadgående i EU. 17 medlemsland har mer eller mindre vedtatt et forbud og Latvia og Litauen skal avvikle hold av pelsdyr i 2027/28. Antallet pelsdyrgårder og produksjon av skinn går fram av tabell 1 nedenfor.

Tabell 1. Antallet pelsdyrgårder og produksjon av pelsskinn i EU.
Tabell 1. Antallet pelsdyrgårder og produksjon av pelsskinn i EU.

Før covid 19 var EU verdens største produsent av pelsskinn og Danmark verdens største enkeltland for produksjon av skinn. Etter pandemien har produksjonen gått kraftig ned. I 2023 hadde EU blant annet vel 1000 minkgårder med en produksjon på snaut 8 millioner skinn. Eksportverdien er også blitt redusert og var på 3,5 milliarder euro i 2022. Den største eksporten var til Kina (17 prosent), USA (8 prosent), Hongkong (6 prosent) og Vietnam (6 prosent).

Kommisjonen har nå uttrykt, basert på innbyggerinitiativet fra juni 2023 der det ble foreslått et totalt forbud for produksjon og salg av pels, at de vil be om en forskningsmessig uttalelse fra EUs mattilsyn (EFSA) innen mars 2025, og komme med en uttalelse om hold av pelsdyr innen mars 2026. I denne vurderingen vil en ta stilling til et eventuelt forbud mot produksjon og salg av pels. 

Reaksjoner fra berørte virksomheter

Kommisjonen sier i sin konsekvensanalyse at det vanligvis er motstridene tilbakemeldinger fra husdyrindustrien og private organisasjoner. Industrien støtter vanligvis forbedrede forhold knyttet til plass og temperatur, men ønsker ikke ytterligere restriksjoner knyttet til transporttid. Mange private organisasjoner ønsker betydelig strenger regler for transport av levende dyr og et forbud mot transport av dyr til tredjeland.

EUs store jordbruksorganisasjon, Copa – Cogega, er skuffet over det nye forslaget fra Kommisjonen. De mener at en maksimal transporttid på 9 timer til et slakteri vil medføre at mange husdyrprodusenter vil miste mulighetene til å levere dyrene til et slakteri. Dette vil forsterke fraflyttingen fra distriktene. Begrensingen i transporttiden for dyr som ikke skal til slakteriene vil også etter deres mening ødelegge eksisterende transportopplegg som er bygd opp over mange år. Forslag til temperaturgrenser vil også være diskriminerende mellom medlemslandene, spesielt landene i sør – Europa. De er også redd for at økt (tom) plass til dyrene på kjøretøyene vil medføre flere skader på dyrene. Færre dyr om bord vil også medføre mer utslipp av klimagasser og behov for flere sjåfører. Copa – Cogega ber derfor om at Rådet og Europa - Parlamentet gjør endringer i foreslått regelverk i det videre arbeid.