Lansering av opphavsmerket "Made in Norway"

                                                                                   *Sjekkes mot fremføring

Kjære alle sammen!

Velkommen til lansering av merkeordningen «Made in Norway», både dere her i salen og til dere som følger sendingen digitalt.Er det noe norsk næringsliv har etterlyst i en årrekke, er det utvikling av en nasjonal merkeordning.

Et slikt merke kan sette norske bedrifter i stand til å øke sin eksport gjennom den styrken Norge som merkevare står for.

Næringslivet ønsker et nasjonalt merke som fremmer norsk kvalitet internasjonalt, og som styrker Norge og norske produkters posisjon.

Nå gjør vi det!

I dag lanserer vi et splitter nytt, nasjonalt opphavsmerke for bærekraftige norske produkter og løsninger. Og siden vi er i Hydros lokaler: Hydro er en av flere bedrifter som har deltatt i Innovasjon Norges testpanel for utvikling av merkeordningen «Made in Norway.» Hydro, og Hydros historie, er i seg selv et av de fremste eksemplene på «Made in Norway».

*

«Made in Norway» er et initiativ fra næringslivet selv, og som vi selvsagt støtter helhjertet med god grunn: Fra forskning, andre lands erfaringer og nasjonale erfaringer, vet vi at gode merkeordninger fungerer.

Undersøkelser viser at kunder kan være villige til å betale over 20 prosent mer for produkter som har et tydelig opphavsmerke. Når folk får en påminnelse om opphavet til et produkt eller en løsning, kan folk være villige til å betale mer for det.

Merkeordningen skal være et kvalitetsstempel.

Ved å representere Norge og det vi og våre bedrifter står for, kan norske bedrifter få drahjelp i markedsføring og salg av norske produkter og løsninger. 

*

«Made in Norway» er en del av eksportreformen «Hele Norge eksporterer», som handler om å øke norsk eksport utenom olje og gass med 50 prosent innen 2030, og fremme norske, grønne løsninger over hele verden.

De to siste årene har norsk fastlandseksport økt nesten 30 prosent. Den har aldri vært høyere enn nå.

I «Hele Norge eksporterer» har vi bl.a. lansert en ordning hvor norske bedrifter kan søke om støtte til å delta på internasjonale messer og felles næringsfremme-aktiviteter.

Konkret kan bedrifter få dekket inntil 50 prosent av utgiftene ved deltakelse på internasjonale messer, og få støtte på mellom

20 000 til 70 000 kr. 

Gjennom «Hele Norge eksporterer» skal vi fortsette å bygge en felles eksportkultur. Som dere vet: Å konkurrere i internasjonale markeder er å delta i VM – ikke i et kretsmesterskap.

*

Norske bedrifter har de beste produktene og løsningene, men vi er ikke alltid de beste selgerne.

Det har jeg også erfart som tidligere næringslivsleder.  

Vi vet at det har stor verdi for en bedrift eller et produkt å kobles tydelig til Norge – både i internasjonale markeder og her hjemme.  

Det er nettopp dette vi vil oppnå med merkeordningen «Made in Norway».

Hva er det Norge forbindes med ute i verden?

Jo, det er ansvarlighet, bærekraft, vakker natur, ren energi og like muligheter.

Dette er fortrinn norske bedrifter kan bruke i sin markedsføring.

«Made in Norway» er et kvalitetsstempel, som viser at produktet eller løsningen, er laget i Norge, og i tråd med bærekraftige prinsipper.

*

Før vi avduker det nye opphavsmerket, vil jeg si litt om hvordan bedriftene får tilgang til merket, og veien videre.

Rent praktisk søker bedriftene om å bruke merket på sine produkter.

Det er ikke helt fritt frem.

Bedriftene må oppfylle kriterier om opphav, bærekraft og ansvarlighet.

Det skal henge litt høyt å få et slikt kvalitetsstempel.

Eksportbedrifter, hvor en vesentlig del av produksjonen har skjedd i Norge, får tilgang til et registrert merke som viser at produktet er «Made in Norway».

Etableringen av «Made in Norway» er et felles løft for norsk næringsliv på veien mot økt eksport.

Samarbeidet mellom bedriftene og myndighetene har vært viktig i utviklingen av merket.

Det er Innovasjon Norge som skal forvalte ordningen.

Bedriftenes involvering er svært viktig.

Og det er viktig at bedrifter som bruker opphavsmerket oppfyller krav til bærekraft og ansvarlighet – verdier som Norge ønsker å være kjent for internasjonalt.

*

Hva er veien videre?

Innovasjon Norge vil nå teste ordningen sammen med næringslivet, slik at «Made in Norway» blir et verdifullt virkemiddel under «Hele Norge eksporterer». 

Samarbeidet med næringslivet har vært godt.

Det vil bidra til langvarig stabilitet.

Opphavsmerket er initiert av næringslivet og utviklet av det offentlige.

Det vil minimere risikoen for at merket blir preget av spesielle bransjeinteresser.

Dét er viktig for at merket skal ha tillit i befolkningen.

Merket skal representere uavhengige fellesverdier.

Nå skal Innovasjon Norge teste opphavsmerket, og gå i dialog med bedriftene om kriteriene for å kunne bruke merket.

Jeg er veldig glad for at vi har med bedriftene, næringslivet, akademia og partene i arbeidslivet på laget.

Det er bare å glede seg:

Ta godt i mot «Made in Norway»!

***