Lokalmatsatsingen i Innlandet gir resultater
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Solberg
Utgiver: Landbruks- og matdepartementet
Nyhet | Dato: 06.10.2017
Innlandet har satset stort på lokalmat de siste årene, og har mange spennende prosjekter på gang. Arbeidet ble presentert for landbruks- og matminister Jon Georg Dale da han besøkte Søndre Elton på Stange denne uka.
– Innlandet har mykje å vere stolte av. Dei koplar lokalmat og reiseliv og har etablert eit nytt salgs- og distribusjonskanal på ein glimrande måte, sier landbruks- og matminister Jon Georg Dale.
Nytt matnettverk skal gi større utvalg til forbrukerne
Smak av Innlandet er et nyetablert matnettverk for alle som driver med produksjon av lokalmat i Innlandet. Selskapet er et salgs- og distribusjonsnettverk, og tar også for seg merkevarebygging av produktene. Målet er å gjøre det lettere for kundene å få tak i lokalmat fra Innlandet. Fylkesmannen peker på at nettverket kommer godt til nytte for innkjøperne, reiselivet og nye produsenter i regionen.
Henter inspirasjon fra Grüne Woche
Innlandet kobler lokalmat og reiseliv, og skal fremheve maten i flere store arrangementer fremover. Fylkesmannen peker på at deltakelse på arrangementer som Grüne Woche i Berlin har gitt inspirasjon og lærdom for å oppnå gode resultater på hjemmebane. I løpet av 2016 ble det omsatt lokalmat for 1,08 milliarder kroner i østre Østland.
Innovasjon Norge melder om at det generelt er flere gründere i landbruket og at flere reiselivsnæringer kobler seg til lokalmat og landbruket enn før. Innovasjon Norges vekstprogram bidrar til å gi gode muligheter for lokalmatprodusenter som ønsker å vokse og ansatte flere.