Omsatte lokalmat og drikke for 12 milliarder

Salget av lokalmat og drikke i dagligvarehandelen har hatt en kraftig økning i 2020. Hittil i år er det omsatt lokalmat og drikke for nær 12 milliarder i butikk. Det er en økningen på hele 12,6 prosent sammenlignet med 2019.

Salget av lokalmat og drikke har hatt en betydelig vekst de siste årene. Veksten i år er så og si i alle kategorier av lokalmat. I tillegg vokser lokalmatsalget mer enn salget av mat i dagligvare generelt. Salg av mat i dagligvare generelt øker med 9,6 prosent, mens salget av lokalmat og drikke øker med 12,6 prosent, og er dermed den kategorien som vokser mest. Spesielt i sommermånedene har det vært en solid økning i salg i butikk.

I kategoriene øl, pølser, egg og is er veksten i dagligvarehandelen spesielt stor. Salget av lokalt øl har steget med 27 prosent til i underkant av 420 millioner. Is har også en solid økning fra 114 millioner til 195 millioner.

– Tallene er gledelige! Det kan se ut som om vi i disse koronatider er opptatt av å kose oss litt ekstra og lokalmat og drikke er jo den beste kosen. 70 prosent økning på lokalprodusert is er helt fantastisk, sier landbruks- og matminister Olaug Bollestad.

Saken fortsetter under bildet.

Fra venstre: Daniel Kyrre Pedersen, kjededirektør Coop Mega, Synne Holm, butikksjef Coop Mega Bislett, Nina Sundqvist, adm.dir. Matmerk og statsråd Bollestad.
Fra venstre: Daniel Kyrre Pedersen, kjededirektør Coop Mega, Synne Holm, butikksjef Coop Mega Bislett, Nina Sundqvist, adm.dir. Matmerk og statsråd Bollestad. Foto: Matmerk

Matnasjonen Norge

Regjeringen er i ferd med utforme en felles strategi for å konkretisere og videreutvikle Norge som en matnasjon. Strategiarbeidet ledes av landbruks- og matministeren, fiskeri- og sjømatministeren og helseministeren og skal legges frem vinteren 2021. Strategien skal gi mulighet for å synliggjøre status, omfang i betydning verdiskaping og sysselsetting, samt det videre potensialet for Matnasjonen Norge.

– Disse omsetningstallene er viktige innspill til regjeringens arbeid med å etablere Matnasjonen Norge. Kunnskapen som ligger i undersøkelsen tar vi med oss i sluttinnspurten på strategiarbeidet, sier Bollestad.

Fakta om lokalmatundersøkelsen

  • Definisjon av lokalmat: Mat- og drikkeprodukter med en lokal identitet, særegen opprinnelse eller spesielle kvaliteter knyttet til produksjonsmetode, tradisjon eller produkthistorie.
  • Effecto Consulting og Nielsen har gjennomført årets undersøkelse i samarbeid med Stiftelsen Matmerk.
  • Tallene er hentet fra dagligvarekjedene, Bondens marked, REKO, spesialbutikker og gårdsbutikker og BROD (Bryggeri- og drikkevareforeningen).